Ja det var just räntehöjningar eller liknande jag var ute efter när jag skrev att räntan i praktiken blir högre. Menade alltså i kronor, inte procent.Nej räntan blir alltid lägre på bolån/annat lån med säkerhet än ett lån utan säkerhet.
Argumenten mot är väl i princip att inte sätta sig i en situation där du kan drabbas av en krasch, dvs där bostadens värde faller och du har höga lån som plötsligt är mer än värdet. Samt att ju högre bolån du har dessto mer sårbar är du för räntehöjningar. Dvs det är risken att inte ha råd att bo kvar och eller inte ha råd att sälja.
Har man mycket låga lån och en lågt värderad bostad finns ingen risk eller liknande så, utan där är det nog eg bara känslomässiga "man ska inte göra så". Typ som jag är lärd. Men om man ändå lånar till konsumtionen hamnat man i det ovan och beroende på sits ingen risk lägga det på bolånet egentligen.
Jag tänker att man ju är lika sårbar om man har allt i sitt bolån som om man har flera olika lån? I slutändan måste det ju handla om ifall jag har råd med min månadskostnad och har jag inte det så kommer jag ju behöva sälja eller ngt oavsett om jag har belånat huset eller om jag tagit blankolån.