Skulle ni ge henne sommarvila?

sasucatu

Trådstartare
Vet ej om detta är på rätt forum, men det är bara att flytta!

Har en häst som pga hälta (ständigt återkommande inflammationer i framkotor o karpalleder) inte rids så mkt längre. Såhär:

För ca 2 år sedan hade hon genomgått en massa behandlingar, blivit frisk o igångriden bara för att snart bli halt igen. Tillslut ville vi inte utsätta henne för fler behandlingar utan ställde av henne helt. Efter kanske 6 månader började vi longera o tömköra henne ett par dagar i veckan och det senaste året är hon tömkörd varannan dag i samtliga gångarter, skänkelvikningar och skolor. Det senaste halvåret har vi även börjat lägga in små ridpass och nu motioneras hon varannandag, varannan gång ridning (väldigt lugnt, samtliga gångarter) och varannan gång tömkörning.

Min fråga är nu om det kan vara dåligt för henne att ha en sommarvila på ca 1,5 månad. Är det bättre att hålla igång henne eftersom hon är uppbyggd under så lång tid? Jag tänker att det kan vara bra för henne att bara ta igen sig, men samtidigt så kanske träningen rubbas så mkt så att hon blir halt igen vid återupptagande av träning. Vad tror ni? Hon är 18 år gammal.

Sv: Skulle ni ge henne sommarvila?

För mig avgjordes frågan av hästens ålder. Det är sällan eller aldrig bra för en äldre häst att ställas av helt, bättre då att fortsätta det ni har gjort, eller iaf hålla igång med någon form av rörelse utöver den som sker naturligt på betet, tycker:

/JES

Jag skulle hålla igång. Om hästen absolut måste vila så är det lämpligare på vintern när underlaget är knepigt, tycker jag.

Till er alla:

Vi har tid och lust att hålla igång henne, tänkte bara på om hon skulle må bra av en fullständig vila. Men det kanske är bäst att hålla igång henne, som ni säger.

Tack för era svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 848
Senast: Verdandi
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 669
Senast: Boj
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 473
Senast: vtok
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 912
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka