Skulle ni chansa?

J

JForsberg

På att köpa en ponny med följade skadebakgrund?

2004 vrickade sig ponnyn i hagen och fick en kotledsinflammation (V.F), behandlades en gång på klinik och ponnyn blev sedan friskförklarad.
Sommaren 2006 på en besiktning visade hon 1 grads hälta på samma ben, och när hon böjdes på klinik så visade hon även 0,5 på ett bakben.
Hältan på V.F satt denna gång i knäet, och det behandlades och hon blev fräsch direkt.

Det rör sig om en dressyrponny som tävlat t.o.m FEI, och hon har efter båda skadorna tävlat och varit fräsch.
Sedan hältan år 2006 har hon inte visat någon form av hälta, hon blev även rönkad för ca en månad sedan på klinik och var då U.A även på böjprov.

Jag har möjlighet att köpa denna ponny billigt, och självklart ska vi göra en ny besiktning vid ev. köp, men nu vill jag gärna höra era åsikter angående detta. :idea:
Tyvärr känner jag mig lite tveksam med tanke på hennes tidigare skador, men å andra sidan så är det ju nästan ingen ponny som aldrig varit halt.

Hur hade ni gjort?

Sv: Skulle ni chansa?

Jag hade chansat om priset är rätt. Du kan ändå aldrig vara säker även om man köper en häst som går igenom med beröm på en besiktning.

Jag hade inte tvekat att köpa en sån ponny såvida den går igenom besiktningen så att det inte blir några reservationer i försäkringen.

Det är få hästar som aldrig har varit halta och visar röntgen ingenting så behöver det ju inte vara så illa.

Allt beror på Ålder, pris,kön, vad ska den användas till, mkt tävling varenda helg el några clearronder och en läromästare.
Går den igenom besiktningen så är det ok men man vet ju aldrig det finns ju ingen garanti.

Beror lite på hur gammal den är.
Min gamla ponny hade en gammal skada som gjorde att han inte går igenom ett böjprov på höger bak. Vi sålde honom billigare och han går som en klocka i Lättare klasser fälttävlan, hoppning och dressyr. Man köper ju alltid grisen i säcken litegrann, det finns ju hästar som går igenom böjprov men ändå blir dåliga senare.

Besikta och se vad/om som kommer fram. Se till bara att du skriver i kontraktet att ni köper ponnyn för vad ni ska försäkra den för, annars kan det hända att du inte får ut hela beloppet vid eventuell avlivning.

Allt beror på Ålder, pris,kön, vad ska den användas till, mkt tävling varenda helg el några clearronder och en läromästare.

11år, ca 40tkr, sto.
Träning och tävling i dressyr på LA/FEI-nivå.
Tävling max 1-2 gånger i månaden under säsongen.

Besikta och se vad/om som kommer fram. Se till bara att du skriver i kontraktet att ni köper ponnyn för vad ni ska försäkra den för, annars kan det hända att du inte får ut hela beloppet vid eventuell avlivning.

Är den inte 100% U.A så köper jag naturligtvis inte den, även om jag får den billigt.
En självklarhet är ju att den ska gå att försäkra fullt ut.

Om den går igenom skulle det nog vara värt att chansa!!:)

Men...är det inte du som har fått ta bort två ponnier på kort tid nu? Skulle du klara det rent känslomässigt om det nu skulle hända igen?

Menade mer att ni kanske vill försäkra den för ett högre belopp än ni köper den för,eftersom du skulle få den billigt. Vilket kan ge problem om en summa står i kontraktet medan en är vad hästen är "värd"..

11år, ca 40tkr, sto.
Träning och tävling i dressyr på LA/FEI-nivå.
Tävling max 1-2 gånger i månaden under säsongen.

Nja går den igenom besiktningen så är det bra men om inte så pruta 7000-8000kr. Men det beror ju givetvis på vad det är den reagerar på.Men en sån ponny har ju ett bra avelsvärde.Det är mkt viktigt att komma ihåg. Gör vad som känns rätt i hjärtat.Lycka till.;)

Men jag har inte alltid sagt vad jag betalat för mina hästar. Så går ju inte hålla på jämt jag har fått en del jätte fina fullblodston superbilligt ska jag då inte kunna försäkra dom för 40000kr bara för jag gett tex 10000kr de var de korkaste jag hört. Om hästen blir mer utbildad måste man ju för sjutton kunna höja dom i försäkringen så småning om. och dessutom kan man faktiskt bara ta över en försäkring från den gamla äg.Detta är inte riktat till nån utan ett allmänt konstanterande.:bow:

Ja självklart kan man höja försäkringen, men i ett sånt här läge tar man ofta över den befintliga, som kanske står mkt högre, och när ponnyn sedan eventuellt tas bort så kan försäkringsbolaget hävda att hästen inte är värd det den är försäkrad för eftersom den är köpt för en mindre summanär den var försäkrad för det värdet.

Och ja, det har hänt.

Det du beskriver är ju inte i närheten av samma sak.

Om den går igenom skulle det nog vara värt att chansa!!:)

Men...är det inte du som har fått ta bort två ponnier på kort tid nu? Skulle du klara det rent känslomässigt om det nu skulle hända igen?

Ska nog fara ut och dressyra lite på den ikväll, och se hur det känns.
Känns som att skadorna den haft har i princip var och varannan tävlingsponny haft numera, och att hitta en ponny som tävlar på hög nivå som aldrig varit skadad är nog hemskt svår att hitta.

Jo, en ponny som jag ägt tog vi bort i höstas, nuvarande ponnyn blir ev. T-märkt om allt går som det ska vid nästa återbesök.
Men det är smällar man får ta om man köper ponnysar som inte haft det allt för lätt i livet, samt varit mer eller mindre missskötta större delen av sitt liv.
Självklart vore det jobbigt känslomässigt att behöva ta bort ytterliggare en häst, men som sagt; det är smällar man får ta som hästägare och ryttare.

Nästa ponny som vi köper in kommer inte vara något slags projekt utan det ska vara en frisk ponny som haft en stabil och bra bakgrund, som denna som vi nu är spekulanter på.

Till Gordon:

Är inte ponnyn precis som för en månad sedan U.A på allt inklusive böjprov samt rönken så blir det självklart inget köp, oavsett om dom skulle vilja ge bort ponnyn i princip gratis.
Jag kommer aldrig under några omständigheter köpa en ponny som ska användas för tävling som inte är U.A på allt.
Personligen tycker jag inte att 40tkr är något alls för en ponny som tävlat dom klasser som denna har, även om den varit halt två gånger under sin livstid.

Mvh Konstantine

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 014
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka