Skulle ni (ang. medryttarhäst)

dramatik

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, men om inte så får moderator gärna flytta den:)

Jag trillade över en annons där en person söker medryttare till sin pålle. Hästen i fråga är ett stort halvblod på över 175 cm i mankhöjd som verkar vara igång och bra riden.

Saken är den att jag saknar ridningen, jag slutade rida för 4 år sedan efter att jag skadade ryggen när jag trillade av och blev rädd. Sedan dess har jag gått upp mycket i vikt och har även problem som gör att jag har svårt att motionera. Därför tänkte jag att om jag börjar rida lite igen blir det ju lite motion (det+stallarbete), en början på viktnedgång (planen är också att börja simma). Men nu vet jag ju att många hästägare är extremt känsliga när det gäller vilken vikt de vill ha på sin häst.

Jag väger strax över 100 kg(men vill ner i vikt såklart), men jag är absolut ingen nybörjare (nåja, man är väl ringrostig just nu) jag har balansen som krävs för att rida, har tävlat och ridit mycket unghäst innan osv.

Nu funderar jag på om det över huvud taget är lönt att ta kontakt med denna personen och fråga om den kan tänka sig mig som medryttare. Jag hade i så fall tänkt mig en gång i veckan till en början, och kanske mest lite skritt-turer eller lite dressyr. Jag själv behöver ju också vänja in mig först igen. Sen tänker jag så också att i och med att det är en stor häst så borde den väl palla min vikt då och då? Hästen verkar som sakt vara riden på ett bra sätt och är alltså musklad och jag är ingen nybörjare.

Vad säger ni? Om det hade varit er häst, hade ni tyckt det var okej om en person i min viktklass ville komma och rida ca en gång i veckan? Självklart förstår jag att det beror på personen i fråga, men jag tänkte fråga här först vad folk tycker för att få en uppfattning:)
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)