Skulle ni (ang. medryttarhäst)

dramatik

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, men om inte så får moderator gärna flytta den:)

Jag trillade över en annons där en person söker medryttare till sin pålle. Hästen i fråga är ett stort halvblod på över 175 cm i mankhöjd som verkar vara igång och bra riden.

Saken är den att jag saknar ridningen, jag slutade rida för 4 år sedan efter att jag skadade ryggen när jag trillade av och blev rädd. Sedan dess har jag gått upp mycket i vikt och har även problem som gör att jag har svårt att motionera. Därför tänkte jag att om jag börjar rida lite igen blir det ju lite motion (det+stallarbete), en början på viktnedgång (planen är också att börja simma). Men nu vet jag ju att många hästägare är extremt känsliga när det gäller vilken vikt de vill ha på sin häst.

Jag väger strax över 100 kg(men vill ner i vikt såklart), men jag är absolut ingen nybörjare (nåja, man är väl ringrostig just nu) jag har balansen som krävs för att rida, har tävlat och ridit mycket unghäst innan osv.

Nu funderar jag på om det över huvud taget är lönt att ta kontakt med denna personen och fråga om den kan tänka sig mig som medryttare. Jag hade i så fall tänkt mig en gång i veckan till en början, och kanske mest lite skritt-turer eller lite dressyr. Jag själv behöver ju också vänja in mig först igen. Sen tänker jag så också att i och med att det är en stor häst så borde den väl palla min vikt då och då? Hästen verkar som sakt vara riden på ett bra sätt och är alltså musklad och jag är ingen nybörjare.

Vad säger ni? Om det hade varit er häst, hade ni tyckt det var okej om en person i min viktklass ville komma och rida ca en gång i veckan? Självklart förstår jag att det beror på personen i fråga, men jag tänkte fråga här först vad folk tycker för att få en uppfattning:)
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Hade det vårt min häst skulle du få rida den! Nu vet jag ju inte hur mkt den orkar men 100 kg 1 gång i veckan med som du skrev lugnare tidning lär inte vara nån som helst fara.
Tycker du ska höra av dig och se vad ägaren säger och skriv som du gjorde här, att du vill gå ner i vikt m.m
Lycka till!
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

100kg och en orutinerad ryttare hade jag tackat nej till. Men du som rutinerad hade inte vart några problem. Du har kontroll på vad du gör och då är 100kg absolut inga problem =)
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Absolut! Har ett sto på 155 cm, arabkorsning. Bär upp 80 kg utan problem. Hade nog klarat upp mot 90 om det bara var någon dag i veckan / någon som kan rida och har balans.
Hästen kommer med största säkerhet att orka.
Har dock sett att folk har maxgräns på Typ 80 kg på nordsvenskar.. Så det finns ju en risk att ägaren har en maxvikt på typ 70..
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Bara för att hästen är stor betyder det ju inte att den är viktbärande. Den kan ha lång rygg, eller vara lång och tunn i ben och kropp.

Men är den bra byggd och välmusklad och du har bra balans osv så borde det ju inte vara något problem! Det är ju toppen om du får en morot för att gå ner mer i vikt, för din och hästarnas skull.
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Mitt sto på 152 cm bär utan problem upp både min sambo (ca 90kg) och min mamma (ca 100kg) kortare turer, iofs är hon grov och extremt viktbärande.

Jag skulle inte låta en så tung person rida regelbundet, men en eller två ggr i veckan ser jag inget som helst problem med... Särskilt inte om personen är rutinerad och kan hålla koll på sin kropp. Hellre en lite tyngre med kontroll än en lite lättare med noll kontroll.

Lycka till! :laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

+ Ni andra

Men oj, hade inte förväntat mig så positiva svar!:laugh: Nu när jag fått ta del av era svar känns det faktiskt som om jag borde våga ge mig på att skicka ett mail. Man kan ju inte få mer än ett nej. Men det känns ju ändå kul att veta att jag inte är helt ute och cyklar i mina funderingar:)

Hästen i fråga ser inte ut att vara så väldigt ädel, den ser visserligen inte jättegrov ut heller, men rätt så rejäl ändå. Nu är det ju inte säkert att hästen uppskattar min vikt ändå, visst att den säkert bär den men den ska ju trivas med det också. Men det är ju sånt man märker när och om jag får testa:)
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Absolut!
Jag hade väl velat se att du faktiskt rider balanserat osv först, sedan hade jag kanske velat att vi tillsammans la upp ett schema för hur du ska rida och hur länge. Personligen skulle jag tycka att det vore lämpligare med 30 dressyrarbete istället för en skrittur på långa tyglar. Just skritt på långa tyglar är slitigt för hästen om ryttaren är lite tung.

Men som sagt, om du bara visar att du är medveten om hur din vikt kan påverka och att du är villig att anpassa dig(iaf till en början) så självklart.

Ring och prata med hästägaren tycker jag!
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

skulle nog säga att du får komma och prova i alla fall. I början skulle jag dock föredra lättare terrängturer (skritt och trav) än direkt jobb på ridplan. så att du får rida in dig och samtidigt bygga upp lite ridmuskler
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Jag personligen skulle nog aldrig kunna ha en medryttare som är betydligt mycket större än mig oberoende vilken häst jag hade. Dock så har det ingenting med vikten på ryttaren att göra utan med att jag är rätt liten och inte kan rida i någonting större än en 17" sadel. Dvs en ryttare som är mycket större än mig skulle inte få plats i mina sadlar och jag kommer nog aldrig ha såpass mycket pengar att jag kan skaffa en speciell sadel till min ev medryttare. Har det omvända problemet om jag rider större ryttares hästar så det ultimata är nog generellt att ha en medryttare i ungefär samma storlek som den ordinarie ryttaren. Och det finns ju gott om större människor som rider så inte lär det vara omöjligt att hitta en medryttarhäst. Vikten i sig är det nog inga större problem att hitta en häst som klarar av.
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Hade det varit min häst hade du fått rida den utan att blinka! En normal man väger ca 100 kg och hästarna som hoppar på OS har garanterat tyngre ryttare än så. Och det är hästar som säkert ligger på 175 cm samt både över och under det i höjd.
Folk underskattar varandras vikt *väldigt* har jag märkt. Jag vet nog inte en enda normal kille som väger 60-70 kilo om han inte är en 150 cm lång stör utan muskler. ;-) De flesta i min omgivning väger runt 100 kilos strecket. (De tränar och är helt normalbyggda) Och det gäller kvinnor med. Själv väger jag ca 65 kilo och jag kan nog lova att många tror att jag väger mycket mindre. Jag är ändå 173 cm lång... Min "normaltjocka" kompis väger 80 kilo och hon är lite längre än jag. Och hon talar jämt om för mig att hon är för tung för min häst som är ca 145 i mankhöjd (quarter). Den hästen har inga som helst problem med att bära henne och hon är extremt ovan.

Är det en sund hästägare så får du komma och provrida och bli medryttare om allt stämmer. Det finns ju annat som ska klaffa mer än vikten som jag tycker är en "skitgrej" i sammanhanget. Viktigast är att du och häst trivs ihop. ;-)
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Ja! Kontakta ägaren! Klart du ska göra det! 100 kg ser jag inte som några problem om man har koll på kroppen och vet vad man gör (nåja, till största delen iaf!). Jag själv är uppe i den vikten och rider min häst upp till 4 gånger i veckan, uteritter eller korta dressyrpass. Han är rätt stor och grov och fixar det. Så våga chansa! :)
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Jag som själv väger strax över 100kg vill tyvärr inte ha en lika tung medryttare då jag tycker det räcker med den vikten på min häst. Har satt maxvikt på 75kg.
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Eftersom åsikterna går isär så tycker jag att du ska kontakta hästägaren och fråga. Du kan inte få mer än ett nej.

Jag skulle personligen inte ha en medryttare i din viktklass till någon av mina hästar.
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Jo men varför inte? Vad skulle din normalvikt landa på? Betydligt lägre än så skulle jag tro.

Säg att jag som hästägare (nu äger jag förvisso två st av ponnymått) främst behöver hjälp i stallet och kanske lite motion av hästarna, skulle jag t.ex kanske säga "ja men kan du inte börja med mestadels jobb på marken och en lite kortare stunds ridning under dina dagar tills du hamnat i fas igen?". Om inte annat så får man ju vara med och vara nära hästarna, man får rida en stund (bär hästen upp dig så kan du ju hänga med längre, gör den det inte kan du ju gå sista biten eller tömköra en stund) och förhoppningsvis är det lättare att nå målvikten. Hästen blir starkare och orkar bära tyngre ryttare medan du går ner lite i vikt och får en sysselsättning.

Hade du erbjudit dig att börja mestadels från marken pga vikten när du kontaktat mig hade jag utan tvekan tagit ut dig och sett om jag tyckt att det känns bra. Det visar ju ett enormt engagemang!
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Jag skulle inte backa för att ta en stor medryttare, hästen skulle få bestämma. Om hon skulle tycka det var för tungt men ändå gillade dig så skulle jag vilja ha dig ändå. Går ju utmärkt att arbeta från marken tills du minskat i vikt!
Jag tycker du hör av dig, kan ju inte få annat än nej!
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

KL
Jag har haft en medryttare i den viktklassen på mitt kallblodtravarsto, Hon är D-ponny men en bastant och stabil liten dam.

Enda problemet var som någon tidigare skrivit sadlarna, då jag har 16,5 tums sadlar till henne, men det löste vi genom att medryttaren fick skaffa egen sadel (som såklart skulle passa hästen också).

Men vet inte riktigt om jag skulle vilja ha en så tung medryttare på nån av övriga hästar, kanske på hennes son då som är en rejäl korsning på ca 165.

Själv rider jag min B-ponny emellanåt och jag väger 55kg, men hon är av samma modell som kallblodstrravardamen så det klarar hon utan några problem.
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Om du uttrycker dig precis som du skrivit här och förklarar hur din plan ser ut (att du vill gå ner i vikt och att du bara ska rida nån gång i veckan först) så tycker jag verkligen du ska höra av dig!

Kommer man som gubben i lådan och inte har sagt något blir det ju värre.
Skriv/ring nu och berätta sen hur det gick :)
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Personligen skulle jag tycka att det vore lämpligare med 30 dressyrarbete istället för en skrittur på långa tyglar. Just skritt på långa tyglar är slitigt för hästen om ryttaren är lite tung.

Absolut att det är bättre med dressyr än skritt på långa tyglar. Men med skrittur menade jag inte nödvändigtvis bara skritt på långa tyglar, man kan ju göra en hel del övningar även i skritt. Lite dressyr fastän man skrittar/travar en runda:)
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Jag personligen skulle nog aldrig kunna ha en medryttare som är betydligt mycket större än mig oberoende vilken häst jag hade. Dock så har det ingenting med vikten på ryttaren att göra utan med att jag är rätt liten och inte kan rida i någonting större än en 17" sadel. Dvs en ryttare som är mycket större än mig skulle inte få plats i mina sadlar och jag kommer nog aldrig ha såpass mycket pengar att jag kan skaffa en speciell sadel till min ev medryttare. Har det omvända problemet om jag rider större ryttares hästar så det ultimata är nog generellt att ha en medryttare i ungefär samma storlek som den ordinarie ryttaren. Och det finns ju gott om större människor som rider så inte lär det vara omöjligt att hitta en medryttarhäst. Vikten i sig är det nog inga större problem att hitta en häst som klarar av.


Jag förstår hur du tänker:) Dock så har jag inte problemet med att vara så tjock om rumpan, visst är den tjockare än innan, men nästan allt mitt fläsk sitter på överkroppen. Ser roligt ut, men jättestora sadlar behöver jag ju inte iaf:p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp