Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Jag som själv väger strax över 100kg vill tyvärr inte ha en lika tung medryttare då jag tycker det räcker med den vikten på min häst. Har satt maxvikt på 75kg.

Och det förstår jag absolut. Jag tycker inte heller att hästen ska behöva ha två tunga ryttare så att den alltid går med "tungt lass":)
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Eftersom åsikterna går isär så tycker jag att du ska kontakta hästägaren och fråga. Du kan inte få mer än ett nej.

Jag skulle personligen inte ha en medryttare i din viktklass till någon av mina hästar.

Det ska jag absolut göra:) Får jag bara fråga varför du inte skulle det? Inget illa menat, är bara nyfiken på anledningen eftersom du inte skrev någon motivering.:) Visserligen var frågan ställd om just hästen jag tänkte höra om, men ändå.
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Jo men varför inte? Vad skulle din normalvikt landa på? Betydligt lägre än så skulle jag tro.

Säg att jag som hästägare (nu äger jag förvisso två st av ponnymått) främst behöver hjälp i stallet och kanske lite motion av hästarna, skulle jag t.ex kanske säga "ja men kan du inte börja med mestadels jobb på marken och en lite kortare stunds ridning under dina dagar tills du hamnat i fas igen?". Om inte annat så får man ju vara med och vara nära hästarna, man får rida en stund (bär hästen upp dig så kan du ju hänga med längre, gör den det inte kan du ju gå sista biten eller tömköra en stund) och förhoppningsvis är det lättare att nå målvikten. Hästen blir starkare och orkar bära tyngre ryttare medan du går ner lite i vikt och får en sysselsättning.

Hade du erbjudit dig att börja mestadels från marken pga vikten när du kontaktat mig hade jag utan tvekan tagit ut dig och sett om jag tyckt att det känns bra. Det visar ju ett enormt engagemang!

Vikten jag borde ligga på är egentligen ca 70 kilo, då är jag "normaltjock/smal" liksom. Jag är ganska lång också.

Att börja från marken med hästen är absolut inga problem för min del heller, tack för förslaget!:)
 
Sv: Skulle ni (ang. medryttarhäst)

Det ska jag absolut göra:) Får jag bara fråga varför du inte skulle det? Inget illa menat, är bara nyfiken på anledningen eftersom du inte skrev någon motivering.:) Visserligen var frågan ställd om just hästen jag tänkte höra om, men ändå.

Visst får du fråga varför.

Jag är så tråkig att jag anser att 100kg är en mycket tung ryttare och mina hästar ska inte bära så mycket.

Mina tio ridbara hästar är relativt unga: den äldsta är en vbl-travare på 165 som jag haft ett par månader för omskolning till ridhäst. Obalanserad, inte van viktbelastning på ryggen. Inte lämplig för tung ryttare som förskjuter tyngdpunkten kraftigt redan vid en mindre förflyttning.

Nästa i ålder är sju år gammal, kbl-travare på 159cm och hyfsat utbildad (jobbar med piaff, passage, galoppombyten, skänkelvikning i galopp etc) och skulle väl vara den som orkar mest. Han kan tekniken att lyfta ryggen ordentligt och kan därmed kompensera ryttare.
Men jag tycker att han har fullt upp med att släpa på mig och mina ca 70kg.

Övriga är yngre och mindre i storlek och inte lika utbildade. Unga, outbildade individer i D-ponnystorlek ska inte bära på tung ryttare. De har fullt upp att balansera sig själva och lära sig samling och lyfta rygg. De ska inte behöva träna upp sig med 100kg på ryggen.
404020_3808227956573_1583878590_n.jpg

4-årig connemara med mig - något för stor - på ryggen.

Kategoriskt?
Kanske det. Men det är så jag tycker.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp