Skulle en Jack Russel passa oss?

percival

Trådstartare
Jag har aldrig gillat små hundar men så i helgen fick jag och min sambo vara hundvakt åt världens sötaste och mysigaste Jack Russel-tik. Så nu är jag fast.. :smirk: hu farligt det där. Jag hört mkt positiva men även negativa egenskaper om Jack Russels. Någon här som har en sådan kanske? Vi är mest ute efter en tik. Bor dock i lägenhet men spenderar mkt tid på landet hos hästen. Vi söker en snäll, behändig och positiv vovve som kan hänga med vart vi än går(ja iallafall nästan överallt).
Någon?

Sv: Skulle en Jack Russel passa oss?

Jag har en helt underbar Jack Russel tik:love:
Så vill du prata Jack Russel så finns jag.
Våran lilla tjej är lågställd och reggad i skk.
Kolla in pinglan

Jag föder upp jack russell (JRTC) och har alltså ett gäng själv. Russllar är söta och mysiga, men det är också en hund som kräver sin förare, det är en jaktras som fortfarande avlas på sina jaktegenskaper så hunden kommer med det kompletta "grythundspaketet" mentalt sett; de är mycket egensinniga, har vanligen massor av jaktlust, kan vara ganska skarpa, självständiga och kräver ett ordentligt arbete för att må bra och inte bli rätt hemska att ha och göra med till vardags. Vad de får arbeta med är mindre viktigt, men det är inga rena sällskapshundar. Vad är en "snäll" hund? De är inga milda små hundar utan kräver definitivt sina förare.

De som köper dem med uppfattningen om att de är "snälla men pigga sällskapshundar" blir oftast besvikna när terriermonstret blir en hormonstinn unghund som tuggar, skäller, jagar, inte längre går ihop med den jämngamla hundkompisen av samma kön och så vidare... Förstår man inte vad man ger sig in på kan det bli tråkigt för både hund och ägare. Är man däremot medveten om vad man ger sig in på och vet hur mycket tid man kommer få lägga ner får man en underbar, aktiv vän för livet.

Exakt min uppfattning om dessa små hundar :bow: ´hade en tik på foder ett år, använde henne till jakt. ettrig, energisk, men helgo bara hon fick arbeta ordentligt! å så bedårande söt studsboll :bump:

Tack Jaahl!

Man blir mörkrädd när man hör blivade hundägare som bor i stan som funderar på en "Jack-Trassel", för att den är liten och söt.

Det är en tuff hund, att den har en liten förpackning skiter hunden fullständigt i. Men med rätt förare, är de ju ascoola hundar.

Jag tycker fråga nr ett vid hundköp alltid bör vara: "Vad ska du ha den till" För man plöjer inte åkern med en Ferrari och man drar inte på landsväg i en traktor.

jag har aldrig tyckt att rasen är speciellt söt.. där emot tyckte jag att just denna tik som vi passade var otroligt trevlig men jag antar att dom blir vad man gör dom till precis som med alla hundar. jag vet också att det är en väldigt aktiv hund så därför ber jag om råd här. Passar den verkligen för oss.. ett liv som stadshund eller nja inte riktigt i stan men med naturligtvis en hel del aktiviteter som att följa med matte ut till stallet, få springa lös och kanske prova på agility eller nått liknande men även som sällskapshund. Alltså ingen ren soffliggarhund :smirk:

har heller inte tyckt om rasen, gör egentligen inte nu heller utan snarare tiken vi lånade. tror säkert den skulle passa er, spelar ju ingen roll om ni bor i stan om den får följa med er o vara aktiv på annat håll! LYCKA TILL :banana:

Nja, en hund blir vad man gör den till utifrån dess medfödda mentala förutsättningar. En jack russell är en krävande hund vilket många tyvärr inte inser när de tar hem den söta lilla valpen. En russell som får den stimulans den behöver och där ägaren lägger ner ordentligt med tid på grundlydnad och vänlig men konsekvent uppfostran blir oftast en mycket trevlig hund - lika trevlig som de kan bli otrevliga om de inte får den stimulans och uppfostran de behöver...

Huruvida rasen passar för er är omöjligt att svara på utifrån några få rader. Att ni bor i lägenhet är i sig inget problem - hunden ska inte aktiveras inomhus och bara det faktum att man bor i villa gör det inte säkert att omgivningarna är särskilt "hundvänliga" eller för all del att ägaren är intresserad av att arbeta med hunden, däremot ser det inte ut som ni har några direkta arbeten planerade för hunden som tröttar ut mentalt snarare än fysiskt, såsom viltspår eller andra sorters spår och sökövningar, kanske grytträning när hunden blir vuxen, eller en del lydnad kombinerat med agilityn. Det finns säkerligen många russllar som bara lever som aktiva sällskapshundar - men så finns det också väldigt många olyckliga russllar med destruktiva beteenden, förmodligen oftast ett resultat av uttråkning, brist på arbete och klara gränser. Det finns betydligt lämpligare raser om man främst söker en sällskapshund som kan hänga med på olika ställen och kanske testa lite agility.

Jag har en ingen JR, men jag känner flera som har det. Och de är mycket sociala, och barnvänliga. Och den är nog väldigt bra i stallet, tror jag. :crazy:
En kompis till mig har en som heter Japp, och hon brukar gå lite vart hon vill på gården, men hon springer aldrig där ifrån. Och hon är hur kelen som helst! Och när hon tycker barnen är jobbiga går hon och lägger sig någon annanstans.
Jag tycker de är riktigt söta :D

Hej!
Jag tycker att du ska tänka igenom ditt ev. hundköp noga. Vi blev nyligen hundägare till en underbar liten russel kille. Han är mycket trevlig & lättlärd men det är som sagt en hel del jobb! Mycket spring i benen på vår lille pojke:smirk: Men det var vi väl medvetna om också. Jag tycker att om du anser att du har tiden som faktiskt krävs till en sådann här aktiv hund så ska du slå till! Läs mycket om rasen så att du verkligen förstår vad du ger dig in på. Det är en trevlig ras.
Lycka till!
Mvh// Therese & Nicco

www.snyggast.se/4915794

En bild på Nicco:)

Vi är väl medvetna om att det är mkt jobb med en Jack Russel och kanske är det så att det egentligen är helt fel ras för oss? Vi gör inget förhastat och det är inte tänkt med köp redan nu. Vi kollar runt på andra raser också men det är väldigt svårt att hitta något som man verkligen gillar. Kanske någon här har några tips?
Jag har själv haft egen hund bl.a en helt underbar labb-kommondor korsning men hon gick tyvärr bort för ett par år sedan. Ganska speciell korsning men hon var helt underbar på alla sätt man kan tänka sig.. Men nu skulle vi vilja ha en hund i mindre format.

Jag har många! :D

* Släthårig foxterrier- en riktig livlig krabat, och behöver ganska hård dreesyr, för de är riktigt envisa, men man blir helt förälskade i dem! :p

* Dansk/Svensk/Gårds hund- Otroligt söta, kanske inte fullt så livliga som foxterrier, men de är livliga ändå.

* Springer Spaniel- Livliga, men lång päls som kräver mycket borstning.

* Tibetansk spaniel- Otroligt söta och livliga, men den erfarenhet jag har av dem så skäller de ganska mycket.

Nu skriver jag inga fler, blir bara jobbigt om jag ska rabbla upp alla hundraser som jag känner till. :p :D

Jag tycker att en Jack Russell skulle vara perfekt for er faktiskt. Ni ar ett aktivt par som ar villiga att hitta pa det mesta med hunden.
Hunden ska vara talig och hanga med till stallet.

Det ni ska kolla ar inte enbart rasen i sej, utan ocksa personligheten pa individen.
Jag foder ocksa upp JRT och jag kan intyga att jag har fatt flertalet valpar som mer an garna hellre ligger pa soffan och degar, an som ar ute i skogen och tranar spar och sok.
Men jag har aven fatt ett antal valpar som skulle bli knappgokar om de inte fick den aktiveringen de behover.

Titta pa personligheten pa hunden, inte bara pa rasen!!

Raven skrev:
gillar du utseendet på JRT men vill ha en mer sällskapsbetonad ras vore kanske antingen engelsk toy terrier eller amerikansk toy foxterrier (som inte är erkänd i FCI) men som påminner mer om JRT till utseendet (uppfödare finns i finland och sthlms området vet jag iaf)

ETT:
http://www.svtek.d.se/rasklubbar/ett/main.htm

ATFT:
http://www.kabokas.se/toy_page.htm

Tack tack:bow:

dock vet jag inte om utseendet tilltalar mig egentligen.. dessutom skulle inte en något större hund skada.
varför jag fastnade just för Jack Russel va nog för att den tiken vi passade va så otroligt mysigt. Jag hade förväntat mig något helt annat men blev glatt förvånad att det faktiskt var en riktigt trevlig hund.. så det var nog hennes sköna personlighet som gjorde att jag helt enkelt fastnade för just henne:)

schauzer har jag:love: . Kanonhund om du vill ha lite större men ändå behändig o tuff!

Vilken av dem?? hehe ja menar finns det inte fler?
Har faktiskt kollat lite på dvärgschnauzern men min sambo är inte så vidare förtjust i utseendet..vilket jag tycker egentligen spelar mindre roll men men...:smirk:

Har jag med, helt underbar p/s kille:love: , men ack så egensinnig. Min blir 2år i vår.

har en för rasmått mätt, stor dvärgtös, strax över 10kg vältränad 10årig s/s tik. Härlig, pigg o egensinnig som är med på allt! Dock en klar enmanshund. Kanonmysig o trevlig liten hund!:bump: Kan faktisk varmt rekommendera att ni tar en extra titt, skulle säkert passa er utmärkt tror jag! :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 079
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 604
Senast: Lady_A
·
M
Hundavel & Ras Hej! Jag undersöker lite olika raser inför kommande hundköp och skulle vilja få lite förslag från er! Det här livet skulle vår...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 324
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar