Skulle du köpa en krubbitare?

K

Kina

Hej, ska eventuellt köpa en D-ponny, har fått tips om en, men den
är tyvärr krubbitare och har varit så i flera år. Även om det inte påverkar hästen i övrigt (enligt ägarna) känner jag mig osäker. Har någon liknande erfarenhet? Hur påverkar det pris? Försäkring? Tacksam för synpunkter!

Sv: Skulle du köpa en krubbitare?

Jag har ingen egen erfarenhet mer än de krubbitare jag sett på ridskolan när jag var liten.
Har aldrig hört att det skulle påverka försäkringen på något sätt.

Däremot har jag hört att det ska vara svårt att bli av med när hästen väl har börjat. Vill du försöka få bort krubbitningen är det nog mycket utevistelse som gäller, i stora hagar med kompisar samt stor tillgång på stråfoder, så att hästen håller sig sysselsatt. Och givetvis så lite stress som möjligt.

Stackars hästar, de utvecklar steriotypa beteenden pga människans oförmåga/okunskap :mad:

Nej, jag skulle inte köpa en krubbitare.

Jag har inga höga krav på prestationer osv när jag köper häst, och det finns många trevliga individer som inte är krubbitare.

Jag skulle heller inte köpa en krubbitare.

Beteendet kan vara svårt att bli av med, för att inte säga omöjligt, och det är stor risk att dte smittar av sig på andra hästar i stallet.

Att det skulle påverka försäkringen att en häst är krubbitare har jag aldrig hört talas om.

Immer

Jag har själv köpt en krubbitare. Jag ser inga alls problem med det med just min häst. Min häst krubbar inte alls med remmen på sig. Om ponnyn du funderar på att köpa krubbar även med rem hade jag inte köpt den. Det kan då bli problem om du ska ha den inhyrd eftersom många tror att det smittar, vilket det inte gör. Men jag har fått nej till en del stallplatser pga att de tror att det smittar.

Hästen påverkas inte av krubbningen vad gäller t ex prestation. Det är tvistat och mkt diskuterat hurvida krubbitning kan ge upphov till gaskolik eller inte.

En del forskning menar att krubbitare har problemmage och krubbar av den anledningen. Men det är ju något ägaren lätt kan svara på. Min häst har inga alls problem med sin mage och har aldrig haft kolik trotts att han är krubbitare så det beror nog mkt på individen.

Rent prismässigt ska du inte betala lika mkt för en krubbitare som för en som är "normal"

Den springande punkten är om den krubbar även med rem på tycker jag. Gör den inte det så hade jag köpt den om den är vad ni letar efter i övrigt.

Jag har aldrig hört att försäkringsbolagen skulle ha något att invända mot en krubbitare.

Här kommer lite info ang krubbitare. En som oxå har en krubbitare.
Busfro skrev detta 2004-09-26!!

KRUBBITNING - kort fakta; jorden är faktiskt inte platt...

Jag är så LESS på att höra alla missuppfattningar om krubbitning! Jag har själv haft två krubbitare och pluggat hästbeteende på SLU. Jag har noga tagit del av den forskning som finns på området och delar gärna med mig. Som alla idag tar för självklart; jorden är rund. Men när man först kom med det påståendet betraktades man som totalt knäpp. På samma vis är det med krubbitning. Det man vet om det idag är tvärtemot vad som står i många hästböcker, som bygger på gamla fakta. Ibland är hästvärlden bara alltför mycket; "så är det för så har det alltid varit". Allt går framåt, även forskning inom hästvärlden!

1) Krubbitning är en beteendestörning (inte en ovana) som kan drabba hästen om den inte får möjlighet att få utlopp för sina naturliga beteenden (t ex utymme att röra sig, att äta regelbundet och ofta, sociala interaktioner med andra hästar)

2) Krubbitning smittar INTE. Eftersom det är en beteendestörning som uppkommer när hästen har "brist" på något av ovanstående så drabbas inte en häst som får utlopp för sina naturliga beteenden. Däremot, för en häst som lever i en miljö som är så dålig att den är på gränsen för att utveckla en beteendestörning, kan en häst med en beteendestörning vara den stressfaktor som "får bägaren att rinna över". Men det finns inget som säger att den hästen då också blir krubbitare, den kan lika gärna bli t ex vävare.
Om flera hästar i samma stall är krubbitare finns det all anledning att se över stallrutinerna med andra ord... Vad är det som är så illa att hästarna får beteendestörningar?

3)Krubbitning är lika beroendeframkallande som knark. Genom krubbitningen har den drabbade hästen hittat ett sätt att hantera den situation den lever i. Krubbitningen frigör endorfiner, som får hästen att må bättre. Därför är det så svårt för den att sluta, även om den kommer till en bättre miljö. Men naturligtvis ska man alltid försöka förbättra miljön, man vill ju inte att hästen ska behöva fortsätta må dåligt! Med en bättre miljö kan man också få krubbitningen att minska i omfattning. Väldigt få hästar krubbiter till exempel när de får gå i en tillräckligt stor hage med kompisar och sysselsättning ( t ex gräs), dvs så som en häst är gjord för att leva.

4) Krubbitning orsakar inte kolik! Man har i tester bevisat att hästen inte lyckas svälja luft genom krubbitning, luften vänder i halsen. Den enda skada hästen kan få av att krubbita är att framtänderna slits ned. Krubbitarrem är därför helt onödigt, för att inte säga taskigt. Varför hindra hästen från det enda sätt som den hittat att hantera sin "hemska situation"?! Se istället till att de kanter hästen tar stöd mot är mjuka (t ex klädda med gummi) så att inte tänderna slits. Det är ett råd direkt från en av forskarna som jobbat med detta!
Numer tror man snarare att det är så att hästar som har lätt för att få kolik blir krubbitare, som ett sätt att hantera obehaget från magen. Krubbitning ger alltså inte kolik, men kolikhästar löper större risk att utveckla krubbitning!

Snälla, se till att skaffa aktuella fakta, forskningen går framåt varje dag!! Var källkritiska!! Jag har kämpat i över fem år för att nå ut med detta, men de flesta är skeptiska eftersom de en gång lärt sig annorlunda. Kolla själva med SLU och de forskningsrapporter som finns i så fall! Visst, det tog lång tid innan man erkände att jorden var rund, men vi har väl kommit lite längre än så va..?!

TAck för ditt svar. Tyvärr krubbar hon även med rem. Detta med rem är ju också en fråga för sig. Jag har läst att rem gör det värre för hästan, att den blir mer stressad. Hur som helst får jag nog tänka om, även om det är en fin ponny!

Att köpa en krubbitarhäst är värre än att köpa en halt häst. Den halta hästen kan tillfriskna det kan inte krubbitaren.

Ja, det med remmens vara eller icke vara diskuteras ju oxå flitigt. Jag har provat både med och utan på min. Jag tycker tvärtom att han blir ännu mer stressad utan rem. När hästen krubbar frigörs endorfiner som i sin tur skapar ett beroende. Om hästen helt obehindrat får krubba frigörs endorfinerna ohämmat som i sin tur triggar hästen att krubba ännu mer. Beroendet blir då djupare och intensivare anser jag. Det blir då en ond cirkel som gör att hästen till slut inte kan tänka på annat än att stilla sitt beroende av endorfiner som i sin tur ökas när hästen hela tiden krubbar.

Hästen (iaf min) blir "hög" på endorfiner hela tiden och är nästan inte kontaktbar i boxen utan står och krubban konstant. Han han remmen på så gör han annat, pillar i halmen, äter mm. När han inte har rem på så är han så triggad att krubba att han inte ens bryr sig om att äta sitt hösilage. Men det kan säkert fungera olika på olika hästar.

Men om ponnyn krubbar även med rem så hade jag nog avstått från köp. Hoppas ni hittar en ponny som passar er på alla sätt! Lycka till!

Jag skulle inte köpa en häst som är krubbitare, ser ingen anledning att köpa på mig problem. Även om hästen funkar trots att den är krubbitare, så är det ju något som är fel.

Att köpa en krubbitarhäst är värre än att köpa en halt häst. Den halta hästen kan tillfriskna det kan inte krubbitaren.

Hur menar du?

En krubbitare kan ju leva ett bra liv och fungera ridmässigt. Det kan ju inte en halt häst. En halt häst har ju oftast ont någonstans. Det har ju inte en krubbitare.

Jag skulle nog inte köpa en krubbitare. Det finns så mycket hästar att välja på, så det känns inte så motiverat.

Det beror ju även en hel del på i vilken situation som ponnyn krubbiter... En häst som svägerskans döttrar har köpt krubbet i sitt tidigare stall då det var mycket spring och i samband med utfodringar. I det stall han står nu finns inte de momenten mer än morgonfodringen, och då krubbiter han 30 sek i väntan på sin mat. Sen går de ute i kuperade hagar, med fri tillgång på grovfoder, från tidig morgon till sen kväll och då ligger kvällsfodret i krubban när de kommer in. Så den hästen har inga som helst problem med sin krubbitning.
Sen har jag oxå träffat en stackare som istället för att gå med flocken på sommarbete stod vid staketstolparna och krubbet... Den hästen tror jag mådde betydligt sämre...

Min förra häst var krubbitare och utan rem, och med tiden blev det mindre och mindre.
Har då stått i 2 olika stall med dalig utevistelse och motion, det tyckre jag hjälpte och smittade inte! vilket vissa kan tro att det gör.. men är bara vad jag tycker. :p

Lycka till :bump:

Hej, ska eventuellt köpa en D-ponny, har fått tips om en, men den
är tyvärr krubbitare och har varit så i flera år. Även om det inte påverkar hästen i övrigt (enligt ägarna) känner jag mig osäker. Har någon liknande erfarenhet? Hur påverkar det pris? Försäkring? Tacksam för synpunkter!

Jag skulle aldrig köpa en krubbitare.
Ska man köpa häst kan man lika gärna köpa en som är frisk.

undrar oxå varför det är värre att köpa en krubbitare än en halt häst?

krubbitning är väl en betendestörning? eller hur menar du med att hellre köpa en frisk? menar du fri från betendestörningar?

Jag tycker dock det är konstigt att man kommit fram till att luften inte kommr ned till magen. En ponny på en ridskola jag praktisreade på krubbet väldigt mycket. På den såg man tydligt att magen var alldeles utspänd och hård som en trumma. Det kom också ut en hel del luft ur andra änden då o då. :angel: Stackars ponny! Men det kanske kan vara olika?

Om det är en beteendestörning behöver väl hästen komma nånstans där den får det bättre och kan få en chans att bli av med det där. Är det inte en individ ni snackar om här?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 773
Senast: Strandad
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 805
Senast: MissFideli
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
298
Senast: Pegasus63
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
584
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama