Kasserar alltid hjälmen så fort den åkt i backen med en duns, räcker att tappa den på stallgolvet för att insidan ska gå sönder. Sådant ser vi inte med blotta ögat och jag tänker inte chansa om säkerheten. Det är så jag har gjort själv i alla fall.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är faktiskt inte så generellt att dyrare hjälmar är bättre. Man får läsa tester och prova sig fram. En hjälm som inte sitter bra skyddar inte lika bra som en som sitter perfekt och det kan avgöra om det bara blir märken på/inuti hjälmen eller även på det hjälmen ska skydda vid avfallningar. Jag köpte te x en red horkahjälm till bonusbarnbarnet när hon var två år, alltså den ställbara barnhjälmen. Då gick jag på testresultaten när jag skulle köpa och trots att den var en av de billigare hjälmarna så fick den bäst i test. (Detta var för drygt tre år sedan så alltså innan VG1 märkningen kom, hur säkerheten på den hjälmen värderas nu vet jag inte.)Precis min tanke också!
Känns som att typ Hööks/dylika får liksom G på testerna, medan CO, Samshield m.fl. får typ VG-MVG. Alltså är "mer över godkändgränsen" än billigare.
@Dressyrtjejen_97
Antar du är medlem i en ridförening? Då är du försäkrad via SvRFs medlemsförsäkring i Folksam.
Anmälan olyckan till föreningen så kommer du bli kontaktad av försäkringsbolaget.
Du måste tyvärr köpa ny hjälm först och sen lämna kvittot till försäkringsbolaget för att få ut pengar minus självrisk
Kasserat den.
Fick själv skaffa ny hjälm i veckan. Gamla hjälmen syntes inte något på alls. Men mitt huvud är viktigare än några hundralappar upp till några tusenlappar (beroende på vad man vill lägga på ny hjälm)
Just pris behöver ju inte vara en indikator på hur säker hjälmen är. Minns Folksams test innan VG kom, då var en av de billigaste hjälmarna den säkraste (Horka hjälm för typ 300:-, den har nu VG1 märkning, flera dyrare var sämre bl.a. Charles Owen, Uvex)