Skulle du kassera denna hjälm?

Kasserar alltid hjälmen så fort den åkt i backen med en duns, räcker att tappa den på stallgolvet för att insidan ska gå sönder. Sådant ser vi inte med blotta ögat och jag tänker inte chansa om säkerheten. Det är så jag har gjort själv i alla fall. :)

Precis min tanke också!
Känns som att typ Hööks/dylika får liksom G på testerna, medan CO, Samshield m.fl. får typ VG-MVG. Alltså är "mer över godkändgränsen" än billigare.
Det är faktiskt inte så generellt att dyrare hjälmar är bättre. Man får läsa tester och prova sig fram. En hjälm som inte sitter bra skyddar inte lika bra som en som sitter perfekt och det kan avgöra om det bara blir märken på/inuti hjälmen eller även på det hjälmen ska skydda vid avfallningar. Jag köpte te x en red horkahjälm till bonusbarnbarnet när hon var två år, alltså den ställbara barnhjälmen. Då gick jag på testresultaten när jag skulle köpa och trots att den var en av de billigare hjälmarna så fick den bäst i test. (Detta var för drygt tre år sedan så alltså innan VG1 märkningen kom, hur säkerheten på den hjälmen värderas nu vet jag inte.)

Dessutom är kedjors "egna" hjälmar inte deras egen tillverkning i de flesta fall utan det är en och samma tillverkare men kedjorna sätter sitt eget namn på hjälmen och tillverkaren sätter sitt namn på hjälmen.

Sedan är det också så att köper man en så dyr hjälm att man inte kan byta ut den direkt efter en avfallning (eller om man tappar hjälmen) så kvittar det ju hur säker den var från början. Visst är man säker innan första avfallningen/tappningen men sedan kan man lika gärna rida utan hjälm för den hjälmen skyddar inte längre. Jag vet folk vars hjälmar skramlar :crazy: :arghh: men byter ut dem gör de inte för den var ju så dyr...

Kasserat den.
Fick själv skaffa ny hjälm i veckan. Gamla hjälmen syntes inte något på alls. Men mitt huvud är viktigare än några hundralappar upp till några tusenlappar (beroende på vad man vill lägga på ny hjälm)

Just pris behöver ju inte vara en indikator på hur säker hjälmen är. Minns Folksams test innan VG kom, då var en av de billigaste hjälmarna den säkraste (Horka hjälm för typ 300:-, den har nu VG1 märkning, flera dyrare var sämre bl.a. Charles Owen, Uvex)

@Dressyrtjejen_97
Antar du är medlem i en ridförening? Då är du försäkrad via SvRFs medlemsförsäkring i Folksam.
Anmälan olyckan till föreningen så kommer du bli kontaktad av försäkringsbolaget.
Du måste tyvärr köpa ny hjälm först och sen lämna kvittot till försäkringsbolaget för att få ut pengar minus självrisk

@Dressyrtjejen_97
Antar du är medlem i en ridförening? Då är du försäkrad via SvRFs medlemsförsäkring i Folksam.
Anmälan olyckan till föreningen så kommer du bli kontaktad av försäkringsbolaget.
Du måste tyvärr köpa ny hjälm först och sen lämna kvittot till försäkringsbolaget för att få ut pengar minus självrisk

Det är jag! Och det visste jag inte! :eek:
Trodde man behövde gå genom sitt egna FB, vilket kanske inte hade varit så stor del.
Men då ska jag absolut ta tag i det. Tack så mycket! :)

Kasserat den.
Fick själv skaffa ny hjälm i veckan. Gamla hjälmen syntes inte något på alls. Men mitt huvud är viktigare än några hundralappar upp till några tusenlappar (beroende på vad man vill lägga på ny hjälm)

Just pris behöver ju inte vara en indikator på hur säker hjälmen är. Minns Folksams test innan VG kom, då var en av de billigaste hjälmarna den säkraste (Horka hjälm för typ 300:-, den har nu VG1 märkning, flera dyrare var sämre bl.a. Charles Owen, Uvex)

Har svårt att tro att Charles Owen skulle vara sämre än någon annan då de fått bäst i test i alla de tester jag läst och jag lusläser dom efter haft en svår hjärnskakning för några år sen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka