Sv: Skulle det fungera?
Jag arbetar med hstar dagligen och mina hundar är ständigt med mig, och liksom du har vi många lösa djur på gården, såsom höns, ankor, katter, kaniner och getter.
Dessa är hundarna vana vi sen små och vet att de är förbjudna att jaga, detsamma gäller hästarna.
Men trots att våra hästar och hundar är vana vid varandra och snälla utan några jakttendenser har vi som regel att hundarna aldrig själva får gå in i hästhagarna och att hästar och hundar aldrig är lösa samtidigt.
Så antingen leder jag hästarna och då är hundarna lösa och om jag behöver gå igenom en hage med hundarna är hundarna kopplade.
Det är helt enkelt inte värt riskerna, för att det ska vara bekvämare för mig att låta alla springa vind för våg.
Hundar reagerar 16 gånger snabbare än vi, hästar också, så de läser av varandra mycket bättre och snabbare än jag gör och de gör det bra!
!
Jag har enkelt sett för många skadade hundar ägda av bekanta för att resonera så.
Min erfarenhet är att det är rätt så vanligt med sparkade eller söndertrampade hundar, jag har sett flera sådana svåra olyckor där ägarna inte alls trott det vara möjligt.
en häst regarerar instinktivt och då hinner inte ens hundarna undan alla gånger.
En vinter hittade jag en stor vacker räv död i ena hästhagen . Jag skickade in den till Slu för obduktion och dödsorsaksutredning och fick tillbaka svaret att den hade svåra krossskador på ena sidan av skallen, samt inre blödningar, Dödsorsak : Spark av häst eller Älg, och då hade jag inte sagt att jag hittat den i hästhagen.
Betänk då att det här var ett vilt djur med alla instinkter i behåll men som ändå uppenbarligen missbedömde situationen och inte han undan.
När man har en liten hund som du har skulle jag inte ens låta de vara i närheten av hästarna.
Mina hundar är med sin storlek ( 50-60 kg muskler) rätt tåliga men en välriktad spark ger ohyggliga skador.
Alternativet vore att ha djur i bur och i koppel jämt och ständigt, eller hålla dem innanför husets vägger eller innanför staket, det tycker inte jag är ett fullvärdigt liv för mina djur därför har jag dom som jag har trots att det innebär vissa risker!
!
Varför då?
Hästarna är ju redan innanför staket så varför inte bara hålla hundarna utanför!?
Det är större risk att jag blir trampad eller sparkad av hästarna än att hundarna blir det pga deras snabba reaktionsförmåga och utvecklade sinne för att läsa av varandra på ett sätt vi aldrig kan förstå eller sätta oss in i!
Det tror inte jag, hästarna aktar garanterat dig på ett annat sätt än hundarna men du glömmer en viktig sak och det är att du kan välja hur du vill interagera med hästarna och vilken risk du vill utsätta dig för, det kan inte dina hundar, de befinner sig helt enkelt där de förväntas vara oavset risk.
Vad det gäller rottiskorsningen , så jag det där går att träna bort men det kräver tid och tålamod och är inget som lärs in genom att "se på"