Skulle det fungera?

Sv: Skulle det fungera?

Ja för motsatens till att inte låta hundarna springa lösa i hagen med lösa hästar är att hålla dom i bur ? Mycket konstigt resonemang måste jag säga :)

Trots hundars snabba reaktionsförmåga så blir dom ibland sparkade..

Vad jag tycker det är roligt med människor som du! Som drar egna vinklade slutsatser av vad man skriver och tolkar helt efter eget huvud!:rofl::rofl:

Jag kan inget om hästar, men väl lite om hundar!

För mej som okunnig så är hästar att jämnställa med många andra typer av "fordon", så att låta hundar som lätt "triggar" vara lösa nära dem är inte aktuellt i min värld.

Jag ser det lite enkelt så här:
Hunden beter sej på ett olämpligt/oacceptabelt vis, i detta fall ett beteende som kan skapa både skada och fara för andra.
Om hunden bott hos mej så hade jag tagit ut den och TYDLIGT visat att beteenden INTE var acceptabelt.
Att hunden har en bristande fostran sedan tidigare spelar ingen som helst roll. Här och nu uppför vi oss på ett korrekt vis oavsett bakgrund!

Att säga att hunden inte går att korrigera för att den inte tränats/fostrats
tidigare låter mycket märkligt för mej...
Kanske krävs lite annan hantering om hunden ignorerar "mildare" typer av korrigeringar, men det går att korrigera alla hundar.

Min erfarenhet är att hundar INTE lär sej hur man skall uppföra sej genom att "se och lära". Vore det så enkelt så skulle vi ju bara kunna åka och titta på några duktiga SM:deltagare för att kunna tävla de högre klasserna?

Vi måste själva sätta våra gränser och förklara dessa - svart på vitt - för våra fyrbenta vänner.

/Swat

Swat: Det var som sagt en hypotetisk fråga, och jag har fått de svar jag redan trodde var fakta!

Visst går det att korrigera honom men inte på vanligt sätt, när det gäller denna kille går han bara igång om man tar tag i honom eller skäller på honom, vi har nu hittat ett "bryt" kommando som fungerar !

Ungefär lika roligt när sådana som du drar sådana hiskeligt knasiga liknelser ;)

Vissa sker "måste" man utsätta hunden för ( för hundens välmående m.m ), att ha hunden lös i en hästhage är inte en av dessa. Därför drog jag till med en färgad slutsats för att du skulle se det orimliga i att dra upp liknelser så som du gjorde.

Men om dina hundars välmående nu skulle stå och falla med att dom inte får springa lösa i hagen, så ja då är det väl så. Konstigt är det vilket fall som helst!

Ungefär lika roligt när sådana som du drar sådana hiskeligt knasiga liknelser ;)

Vissa sker "måste" man utsätta hunden för ( för hundens välmående m.m ), att ha hunden lös i en hästhage är inte en av dessa. Därför drog jag till med en färgad slutsats för att du skulle se det orimliga i att dra upp liknelser så som du gjorde.

Men om dina hundars välmående nu skulle stå och falla med att dom inte får springa lösa i hagen, så ja då är det väl så. Konstigt är det vilket fall som helst!

Vad är det för konstigt med djur som kan leva tillsammans i det fria? För att förtydliga för dig så ska jag skriva extra tydligt!

Kaninerna är lösa i stället för att sitta i bur eller vara i en inhängnad!

Hundarna är lösa i stället för att vara kopplade eller vara i en inhängnad

Katterna är lösa i stället för att vara instängda i huset!

Den tredje hunden kan dock inte vara lös så han är tyvärr i en inhängnad eller kopplad!

Varför blir du oförskämd?

Det var ju du själv som började med sarkasmerna:

"Alternativet vore att ha djur i bur och i koppel jämt och ständigt, eller hålla dem innanför husets vägger eller innanför staket, det tycker inte jag är ett fullvärdigt liv för mina djur därför har jag dom som jag har trots att det innebär vissa risker!"

O ff är det vanligare att hundar blir sparkade än att människor blir det.

Ursäkta om jag lägger mig i, men en sak ploppar upp i huvudet på mig när jag läser igenom tråden.
Varför måste det gå ifrån att hundarna får vara i hagen till att de får sitta uppbundna eller i bur?
Hundarna kan väl få springa lösa på gården utan att ha tillåtelse att gå in i hagen? Och när du tar in och ut hästar binder du upp hundarna.
Menar bara att det inte behöver vara allt eller inget.

I det stallet jag är har det hänt två olyckor med hundar som blivit sparkade på kort tid. En rottis som skulle försvara matte då hästen busade till det lite i hagen, rottisen bet hästen i benet och hästen försvarade sig med en spark som resulterade i att rottisen bröt ena benet på sex ställen.
Den andra hunden satt uppbunden i hagstaketet när matten skulle hämta sin häst i hagen, det blåste och hästen dansade till och träffade hunden som slet sig och stack iväg. Hunden var borta ett dygn innan han återfanns, som tur var utan några allvarliga skador.

Även om hästarna är vana vid hundar och det alltid har fungerat bra kan det alltid hända olyckor, hästar är trots allt är flyktdjur som i grund och botten är rädda för hundar.

Jag arbetar med hstar dagligen och mina hundar är ständigt med mig, och liksom du har vi många lösa djur på gården, såsom höns, ankor, katter, kaniner och getter.
Dessa är hundarna vana vi sen små och vet att de är förbjudna att jaga, detsamma gäller hästarna.
Men trots att våra hästar och hundar är vana vid varandra och snälla utan några jakttendenser har vi som regel att hundarna aldrig själva får gå in i hästhagarna och att hästar och hundar aldrig är lösa samtidigt.

Så antingen leder jag hästarna och då är hundarna lösa och om jag behöver gå igenom en hage med hundarna är hundarna kopplade.

Det är helt enkelt inte värt riskerna, för att det ska vara bekvämare för mig att låta alla springa vind för våg.

Hundar reagerar 16 gånger snabbare än vi, hästar också, så de läser av varandra mycket bättre och snabbare än jag gör och de gör det bra!

!

Jag har enkelt sett för många skadade hundar ägda av bekanta för att resonera så.
Min erfarenhet är att det är rätt så vanligt med sparkade eller söndertrampade hundar, jag har sett flera sådana svåra olyckor där ägarna inte alls trott det vara möjligt.
en häst regarerar instinktivt och då hinner inte ens hundarna undan alla gånger.

En vinter hittade jag en stor vacker räv död i ena hästhagen . Jag skickade in den till Slu för obduktion och dödsorsaksutredning och fick tillbaka svaret att den hade svåra krossskador på ena sidan av skallen, samt inre blödningar, Dödsorsak : Spark av häst eller Älg, och då hade jag inte sagt att jag hittat den i hästhagen.
Betänk då att det här var ett vilt djur med alla instinkter i behåll men som ändå uppenbarligen missbedömde situationen och inte han undan.
När man har en liten hund som du har skulle jag inte ens låta de vara i närheten av hästarna.
Mina hundar är med sin storlek ( 50-60 kg muskler) rätt tåliga men en välriktad spark ger ohyggliga skador.

Alternativet vore att ha djur i bur och i koppel jämt och ständigt, eller hålla dem innanför husets vägger eller innanför staket, det tycker inte jag är ett fullvärdigt liv för mina djur därför har jag dom som jag har trots att det innebär vissa risker!

!

Varför då?
Hästarna är ju redan innanför staket så varför inte bara hålla hundarna utanför!?

Det är större risk att jag blir trampad eller sparkad av hästarna än att hundarna blir det pga deras snabba reaktionsförmåga och utvecklade sinne för att läsa av varandra på ett sätt vi aldrig kan förstå eller sätta oss in i!

Det tror inte jag, hästarna aktar garanterat dig på ett annat sätt än hundarna men du glömmer en viktig sak och det är att du kan välja hur du vill interagera med hästarna och vilken risk du vill utsätta dig för, det kan inte dina hundar, de befinner sig helt enkelt där de förväntas vara oavset risk.

Vad det gäller rottiskorsningen , så jag det där går att träna bort men det kräver tid och tålamod och är inget som lärs in genom att "se på"

Senast ändrad:

Jag arbetar med hstar dagligne och mina hundar är ständigt med mig, och liksom du har vi många lösa djur på gården, såsom höns, ankor, katter, kaniner och getter.
Dessa är hundarna vana vi sen små och vet att de är förbjudna att jaga, detsamma gäller hästarna.
Men trots att våra hästar och hundar är vana vid varandra och snälla utan några jakttendenser har vi som regel att hundarna aldrig själva får gå in i hästhagarna och att hästar och hundar aldrig är lösa samtidigt.

Så antingen leder jag hästarna och då är hundarna lösa och om jag behöver gå igenom en hage med hundarna är hundarna kopplade.

Det är helt enkelt inte värt riskerna, för att det ska vara bekvämare för mig att låa alla springa vind för våg.

Hundar reagerar 16 gånger snabbare än vi, hästar också, så de läser av varandra mycket bättre och snabbare än jag gör och de gör det bra!

!

Jag har enkelt sett för många skadade hundar ägda av bekanta för att resonera så.
Min erfarenhet är att det är rätt så vanligt med sparkade eller söndertrampade hundar, jag har sett flera sådana svåra olyckor där ägarna inte alls trott det vara möjligt.
en häst regarerar instinktivt och då hinner inte ens hundarna undan alla gånger.

En vinte rhittade jag en stor vacker räv död i ena hästhagen . Jag skickade in den till Slu för obduktion och dödsorsaksutredning och fick tillbaka svaret att den hade svåra krossskador på ena sidan av skallen, samt inre blödningar, Dödsorsak : Spark av häst eller Älg, och då hade jag inte sagt att jag hittat den i hästhagen.
Betänk då att det här var ett vilt djur med alla instinkter i behåll men som ändå uppenbarligen missbedömde situationen och inte han undan.
När man har en liten hund som du har skulle jag inte ens låta de vara i närheten av hästarna.
Mina hundar är med sin storlek ( 50-60 kg muskler) rätt tåliga men en välriktad spark ger ohyggliga skador.

Alternativet vore att ha djur i bur och i koppel jämt och ständigt, eller hålla dem innanför husets vägger eller innanför staket, det tycker inte jag är ett fullvärdigt liv för mina djur därför har jag dom som jag har trots att det innebär vissa risker!

!

Varför då?
Hästarna är ju redan innanför staket så varför inte bara hålla hundarna utanför!?

Det är större risk att jag blir trampad eller sparkad av hästarna än att hundarna blir det pga deras snabba reaktionsförmåga och utvecklade sinne för att läsa av varandra på ett sätt vi aldrig kan förstå eller sätta oss in i!

Det tror inte jag, hästarna aktar garanterat dig på ett annat sätt än hundarna men du glömmer en viktig sak och det är att du kan välja hur du vill interagera med hästarna och vilken risk du vill utsätta dig för, det kan inte dina hundar, de befinner sig helt enkelt där de förväntas vara oavset risk.

Vad det gäller rottiskorsningen , så jag det där går att träna bort men det kräver tid och tålamod och är inget som lärs in genom att "se på"

För att förtydliga för dig så förstår jag precis vad du skriver men jag tycker att ditt resonemang är jätteskevt.

Läs om mina inlägg och läs rätt, jag vänder mig inte mot att du har dina hundar lösa rent generellt, men att du väljer att ha dom lösa i hagen tillsammans med lösa hästar.

Dvs enligt ditt resonemang: Ha dom lösa helt eller stänga in dom, så vad är det jag missförstått?

Senast ändrad:

Om du tycker att hundar har snabb reaktionsförmåga så borde väl katter ha ännu snabbare. Och jag har sett en katt bli ihjältrampad av en häst. Katten försökte fly men hästen var snabbare och krossade kattens ryggrad. Det var fasansfullt att se katten i så stora plågor innan den dog. Det tycker jag inte att någon ska behöva uppleva.

Jaha! Den hypotetiska frågan var då: Skulle den hund som inte kan vara med hästarna ta över de hundar som fungerars beteende eller skulle de två hundar som fungerar med hästarna börja jaga dom och bråka med dom?

En annan hypotetisk fråga dyker upp: Om man släppte ut hunden som jagar och vallar hästarna tills fradgan skummar, skulle han tröttna eller valla tills han i princip fick en hjärtattack? Och om han skulle ge sig skulle det hålla i sig?

Risken att den AKTIVA aktiviteten = jakten, smittar är enligt min erfarenhet större än att den passiva gör det när det finns en extern utlösare av beteendet = hästarna.

Hundar med lite större jaktlust riskerar dessutom absolut att få mersmak om de tillåts jaga efter det som triggar dem!

En bra jämförelse är ju hundar som jagar hare/kanin. Om man är ute med flera hundar varav alla utom en är tränade att INTE bry sej om vilt och en hund inte är tränad till detta. Om den icketränade hunden drar på en kanin finns ALLTID risken att någon av de andra hakar på!
För varje gång hunden lyckas dra efter ett vilt så ökar sannolikheten för att den skall göra det igen och om den - Gud förbjude - kommer ikapp och avfångar ett djur då har man både lagt in en ny växel OCH kopplat in en turbo på jaktlusten.

/Swat

Hästar är inte lättvallade, din rottis skulle säkert jaga/valla tills den fick spräckt skalle eller liknande.

Risken att den AKTIVA aktiviteten = jakten, smittar är enligt min erfarenhet större än att den passiva gör det när det finns en extern utlösare av beteendet = hästarna.

Hundar med lite större jaktlust riskerar dessutom absolut att få mersmak om de tillåts jaga efter det som triggar dem!

En bra jämförelse är ju hundar som jagar hare/kanin. Om man är ute med flera hundar varav alla utom en är tränade att INTE bry sej om vilt och en hund inte är tränad till detta. Om den icketränade hunden drar på en kanin finns ALLTID risken att någon av de andra hakar på!
För varje gång hunden lyckas dra efter ett vilt så ökar sannolikheten för att den skall göra det igen och om den - Gud förbjude - kommer ikapp och avfångar ett djur då har man både lagt in en ny växel OCH kopplat in en turbo på jaktlusten.

/Swat

Ja så borde det ju vara eftersom jakten är något naturligt!:idea: Kul med en som förstår vad hypotetiskt betyder;)

Nej de ska aldrig få chansen att komma in å jaga hästarna i hagen.
Vi tränar på med rottisstaffen men jag kommer aldrig lita på honom så pass att han kommer få vara lös bland de andra djurarterna, det finns även en risk att han blir ihjälsparkad vilket jag inte vill utsätta honom för!

Jag vill minnas att du för något halvår sedan skulle ha någon tränare som kom ut för att hjälpa er att lösa/hantera situationen. Vad sa han/hon?

Jag vill minnas att du för något halvår sedan skulle ha någon tränare som kom ut för att hjälpa er att lösa/hantera situationen. Vad sa han/hon?

Vi jobbar på ett "stopp" kommando, det går framåt! Tränaren är helt OK och kommer med vettiga idee´r! Men hon tror åxå att det aldrig kommer gå att ha honom lös med hästarna, vi tröttar ut honom fysiskt sen tränar vi med att promenera honom kopplad bredvid hästarna och det fungerar bättre och bättre nu när han börjar lära sig att lyssna på oss!

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 283
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 179
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka