Skulle det fungera?

ylvaaskersund

Trådstartare
En hypotetisk fundering!

På vår gård har vi tre hundar, fyra hästar och katter och kaniner! Hund nr ett är en Kina-Puff, hon fungerar perfekt med alla djur och tycker hästarna är lite otäcka, Hund nummer två är en GD tik som är uppvuxen med hästarna och hon fungerar perfekt hon åxå, sen har vi Hund nummer tre, en omplacering, blandras Rottis och Amstaff, han fungerar INTE med hästarna men har dock kommit in i hagen ett par gånger och det slutar med att jag får ta in alla hästarna i stallet för att kunna sära på dom!

Rottstaffen jagar, vallar och blir fullständigt galen ihop med hästarna:(

Min hypotetiska undran är: Om rottstaffen ser de andra två med hästarna kan han förstå att om man är lugn med hästarna blir allt mycket trevligare och lugnare?

Jag har Puffen och GD:n med mig i hagen och stallet och jag har funderat på om det skulle fungera att ha med Rottstaffen bunden och han genom att se de andra hundarnas beteenden att: Aha, det är så man gör:idea:

Skulle Rotstaffen om han och de andra är lösa i hagen ta efter de andra hundarnas beteenden eller skulle han göra som han gjort då han genom olyckshändelse kommit lös, jaga, valla och hugga efter hästarna?

Min andra fråga är: Går det att någonsin få en hund att fungera lös med hästar när det absolut inte har gjort det tidigare?

Sv: Skulle det fungera?

Jag tror inte det handlar om för honom o "se o lära" som du säger av de andra utan du måste sätta gränser. Hur går han kopplad bredvid hästar? Tycker du ska korrigera honom när han stissar upp sig runt dem o berömma om han e lugn. Så får man ta steg för steg.

Jag tror inte det handlar om för honom o "se o lära" som du säger av de andra utan du måste sätta gränser. Hur går han kopplad bredvid hästar? Tycker du ska korrigera honom när han stissar upp sig runt dem o berömma om han e lugn. Så får man ta steg för steg.

Det går inte att korrigera denne hunden, han är en tre åring som har noll uppfostran sina två första år. Om man korrigerar honom går han igång, vi tränar på ett STOPP-kommando.

Det är vad den faktiska träningen går ut på, tänkte bara rent hypotetiskt!

Han kan än så länge inte gå kopplad bredvid hästar, går i spinn på nolltid!:confused:

Skulle Rotstaffen om han och de andra är lösa i hagen ta efter de andra hundarnas beteenden eller skulle han göra som han gjort då han genom olyckshändelse kommit lös, jaga, valla och hugga efter hästarna?

Definitivt det sistnämnda. Jag tror inte hundar kan lära av varandra på det viset. Visst kan de påverka varandra när det gäller stressnivå och sånt men inte inlärning i form av "aha!"-insikt.

Går det att någonsin få en hund att fungera lös med hästar när det absolut inte har gjort det tidigare?

Det mesta går... frågan är mest hur mycket jobb det innebär och om det verkligen är värt det. Det är ju väldigt självbelönande beteende vi pratar om.

Jag vet inte vad det bästa sättet är men om han inte går att korrigera/avbryta alls så tror jag att du bör undvika att sätta honom i situationer där han hetsar upp sig öht. För varje gång han "går i spinn" och du inte kan bryta det så förstärks beteendet "hästar = bli tokig".

Min jack russel hade aldrig sett en häst förrän han var dryga året och tyckte att man skulle kasta sig efter dem och skälla som en idiot. Han har dock aldrig fått chansen till självbelönande beteende som att jaga dem så där räckte det att vi började på några meters avstånd. Varvade passivitet (bara ligga och glo på/ignorera hästarna) med att träna (lydnad, tricks eller vad man nu tränar i vanliga fall) i närheten av pållarna så han fick lära sig att koncentrera sig på annat.

Nu har jag inga egna hästar så jag har vare sig möjlighet eller behov av att han ska kunna vara lös i en hästhage, men jag tänker mig att det är ungefär så du får jobba, fast gånger 100 eftersom grundförutsättningarna är helt andra.

Jag kommer förmodligen aldrig ha honom lös i närheten av hästarna,bara funderade om de kan lära sig av andra hundar, GD är dominant och den som bestämmer!

Vi har kommit så långt att han kan gå i hundgården jämte hagen utan att stimma upp sig och korta stunder kan han ligga å titta när jag jobbar med hästarna på ridbanan!

Jag har aldrig hört talas om att hundar kan lära av att se, och om man tänker efter så inser man det ologiska i resonemanget. Efter att min första hund blev ihjälsparkad av en häst så uppmanar jag alla att hålla sina hundar och hästar åtskilda. EN enda gång jagade den hunden, han fick EN spark. Jag hade satt upp en låg strömtråd och dragit på strömmen ordentligt. Om det nu inte finns möjlighet att sätta upp ett tätare staket mellan hagen och gårdsplanen.

Vissa hundar går att reparera helt och hållet, och om din hund tillhör dem är helt omöjligt att sitta här och säga. Många hundar är dock extremt svåra att få pålitliga när det gäller jaktbeteenden. Med tanke på raserna som ingår i din hund så antar jag att det är lite betongskalle och mycket kamplust i den = betydligt knepigare att bryta.

För det första förstår jag inte alls varför man väljer att ha sina hundar lösa kring hästar och i hagen?

För det andra så tror jag inte alls på att din hund kan lära av att se dina andra hundar. Ha med i stallet kan du möjligtvis träna honom till, men eftersom jag inte förstår varför du prompt måste ha lösa hundar kring hästarna så får jag gå på Cillamuffins linje. Det är en knepigt blandras och det går inte att sia i utan att ha sett hunden.

Nej, det komemr inte fungera. :) Testa att börja ha honom i stallmiljö kanske, utan hästar, trappa upp tills du kan ha honom i koppel och ta någon prommenad med häst och hund. elelr strunta i att ha med honom i stallet, måste han vara med där? Sen får jag nog hålla med föregående talare om säkerhetstänk etc med att ha med lösa hundar alls i hage etc. :)

Jag tror inte heller det skulle fungera. Min tjej har mycket stark jakt instinkt. Hon var mycket liten nar hon borjade jaga/valla hastarna. Tursamt nog har jag snalla hastar, hon lyckades hanga i den ena hasten's svans:eek: tursamt nog gjorde han inget.

Numera ar hon bra med hastarna ... MEN ... Hon far under inga omstandigheter vara i hagarna, det skulle aldrig ga. Om en av dom (kan inte ens tanka mig mer an en) borjdade springa skulle hon vara igang direkt. Det racker med att de springer i hagen och hon ar utanfor att hon ska ga igang ... da gar hon dock att bryta. Dessutom kan inte jag vara sa total konsentrerad pa bade hund och hastar samtidigt, som skulle behovas i hagen. Skulle hon vara dar tar hon hela min focus.
Nar jag leder hastar kan jag inte ta tva samtidigt, da tycker hon att hon maste hjalpa och borjar valla. Jag leder alltsa en och en och hon maste ga fore (bra satt att lara in fore;))
Nar jag tar hastar genom grindar eller dorrar maste hon ligga (hon har -av forklarliga sjal da detta sker flera ganger om dagen- ett 100% "plats") en bit ifran for att inte frestelsen ska bli for stor nar de ror fotterna fort. Hon KAN ligga 'plats' medan jag rider i arenan, men blir sa stressad att hon sma "yappar" om jag forsoker mig pa en 'extended trot' eller gallop. Hon kan ga kopplad bredvid mig nar jag rider ... men om en annan hast kommer in framfor bryter hon helt ihop och SKA efter den.

Om jag skulle satta henne i situationen att TITTA pa andra hundar som var med hastarna misstanker jag att hon skulle lara sig helt fel sak ... att det ar okay att vara i hagen och for henne innebar det att jaga/valla hastarna.

Jag skulle kunna trana bort det mesta av det har ganska snabbt om jag verkligen jobbade pa det ... men det skulle ta LANG tid innan jag till fullo litade pa henne. Jag tranar hellre annat (som att ha henne liggandes runt agorna lite har och dar:p) och jobbar runt hennes drive. For mig ar det viktigare att hon har sin 'drive' kvar da det till stor del ar vad som gor henne sa rolig att jobba med.

Senast ändrad:

+1

Vad gäller sig att lära genom att titta så visst kan dom det cillamuffins, t ex hur man öppnar dörrar o hur man välter kaninburen så man kommer åt ett mellanmål!
:angel:

Haha ja jag glömde att deras färdigheter brukar öka på alla plan när det gäller hur man kan sno lite mat :D.

+1

Vad gäller sig att lära genom att titta så visst kan dom det cillamuffins, t ex hur man öppnar dörrar o hur man välter kaninburen så man kommer åt ett mellanmål!
:angel:

Det var just det jag tänkte, ett flockdjur lär sig genom att imitera!;)

Ni som tror upprör er av att mina hundar är med mina hästar borde se hur en flock kan fungera, eftersom mina hästar kan ligga å sova i hagen samtidigt som hundarna kommer in och då knappt öppna sina ögon anser jag att flocken är så pass trygg att de går att ha ihop!

Jag har dom med när jag rider åxå, dock inte Rottiskorningen, som jag förövrigt aldrig kommer att kunna ha lös bland hästarna, det var en hypotetisk fråga/undran och efter era svar får jag bara det mer bekräftat, det kommer aldrig att gå!:cry:

Det var just det jag tänkte, ett flockdjur lär sig genom att imitera!;)

Ni som tror upprör er av att mina hundar är med mina hästar borde se hur en flock kan fungera, eftersom mina hästar kan ligga å sova i hagen samtidigt som hundarna kommer in och då knappt öppna sina ögon anser jag att flocken är så pass trygg att de går att ha ihop!

Jag har dom med när jag rider åxå, dock inte Rottiskorningen, som jag förövrigt aldrig kommer att kunna ha lös bland hästarna, det var en hypotetisk fråga/undran och efter era svar får jag bara det mer bekräftat, det kommer aldrig att gå!:cry:
Du missade hastflickas inlägg?

"Om jag skulle satta henne i situationen att TITTA pa andra hundar som var med hastarna misstanker jag att hon skulle lara sig helt fel sak ... att det ar okay att vara i hagen och for henne innebar det att jaga/valla hastarna.

Jag skulle kunna trana bort det mesta av det har ganska snabbt om jag verkligen jobbade pa det ... men det skulle ta LANG tid innan jag till fullo litade pa henne. Jag tranar hellre annat (som att ha henne liggandes runt agorna lite har och dar) och jobbar runt hennes drive. For mig ar det viktigare att hon har sin 'drive' kvar da det till stor del ar vad som gor henne sa rolig att jobba med."

Ingen har väl upprört sig ang hur du har det med din flock, förutom med Rottisen då.

Vad gäller hur flockar som innehåller flera djurslag fungerar är du tydligen helt omedveten om att vi här faktiskt ganska många här inne som både haft o har det.

Jaja det är inte min hunds liv som står på spel. Jag känner mig tillräckligt erfaren inom hästar och hundar för att kunna slå hål på din orsak till att ha hundarna lösa i hästhagen.

Det räcker med en gång, en hund, en reaktion ( som inte behöver vara reaktion på hunden egentligen ), en spark = en död hund.

Visst lar de sig genom att imitera ... De lar sig det DE ser som kul eller nyttigt att veta. Inte det vi manniskor lagger marke till. DE ser kropps hallningen, maten, jakten, och annat intressant.:angel:

Jag tror sakert att dina hundar och hastar fungerar bra tillsammans och att alla ar lugna och fina. Men vad hander om en hast plotsligt blir skramd och hoppar at sidan och en hund inte hinner undan? I synnerhet den lilla kina puffen ...

Visst lar de sig genom att imitera ... De lar sig det DE ser som kul eller nyttigt att veta. Inte det vi manniskor lagger marke till. DE ser kropps hallningen, maten, jakten, och annat intressant.:angel:

Det kallar jag inte att imitera. Att imitera är för mig att en individ försöker härma en annan, inte att en individ är nyfiken på vad en annan gör.

Jag tror sakert att dina hundar och hastar fungerar bra tillsammans och att alla ar lugna och fina. Men vad hander om en hast plotsligt blir skramd och hoppar at sidan och en hund inte hinner undan? I synnerhet den lilla kina puffen ...

Hundar reagerar 16 gånger snabbare än vi, hästar också, så de läser av varandra mycket bättre och snabbare än jag gör och de gör det bra! Puffen håller sig på avstånd om det händer något! Men visst är det alltid en risk att ha olika djurslag tillsammans, har även katter och kaniner som springer lösa på gården.

Alternativet vore att ha djur i bur och i koppel jämt och ständigt, eller hålla dem innanför husets vägger eller innanför staket, det tycker inte jag är ett fullvärdigt liv för mina djur därför har jag dom som jag har trots att det innebär vissa risker!

Det är större risk att jag blir trampad eller sparkad av hästarna än att hundarna blir det pga deras snabba reaktionsförmåga och utvecklade sinne för att läsa av varandra på ett sätt vi aldrig kan förstå eller sätta oss in i!

Ja för motsatens till att inte låta hundarna springa lösa i hagen med lösa hästar är att hålla dom i bur ? Mycket konstigt resonemang måste jag säga :)

Trots hundars snabba reaktionsförmåga så blir dom ibland sparkade..

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 283
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 179
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka