Skulle behöva lite råd!

L

ljjossann

Hejsan!
Nu är det såhär att jag är lite fundersam över hur jag/vi ska göra med våran tik. Hon är nu bara 9 månader, har inte haft henne mer än några veckor dock. Hennes första löp kom för någon vecka sedan. Det blöder väldigt rikligt och hon har inte riktigt koll på det själv. Hon har lång päls så allt blod rinner och fastnar i pälsen, speciellt när man är ute och går. Hon är en hund som tycker om att vara ute och ligga i snön, men det går ju inte när hon löper med risk för urinvägsinfektion. Nu de senaste dagarna har det börjat lukta väldigt skumt och "den" är rejält svullen, som är normalt antar jag. Våran andra hund blöder nästan ingenting under löpet, men det är ju självklart individuellt. Det jag vill komma till är ifall det är värt att sterilisera henne om jag ändå inte ska ha valpar på henne. Om jag inte har betäckt henne vid en viss ålder funkar det ju ändå inte och om jag inte steriliserar eller kastrerar henne förens hon blir alldeles för gammal kan hon få livmoderhalscancer. Hon mår inte heller bra under löpet. Ligger och flämtar och blir riktigt slö. Så vad är det rätta att göra om ni får säga vad ni tycker!:confused:

Tacksam för svar! :)

Sv: Skulle behöva lite råd!

Har ni tvättat bort blodet i pälsen?

Gammalt blod luktar ju inte mums direkt :crazy:

Om ni tvättat rent och hon ändå luktar illa: Ring veterinär för att boka tid!

Om du inte ska avla så är det ju självklart det bästa att kastrera henne så tidigt som möjligt. Då slipper du ju allt bök i samband med löpet. Steriliserar gör man inte på hundar numera utan man kastrerar alltid d.v.s tar bort både livmoder och äggstockar (vid sterilisering "knipsar" man bara av ledarna)

Vid höglöpet kan hunden lukta rätt illa. Och löp överlag luktar lite konstigt. Det gör min iallafall och veterinären sa att allt var som det skulle.

Jag funderade över samma sak när min hund löpte första gången. Ville slippa risken för sjukdomar.
Men har bestämt att hon får ha livmoder kvar, vågar inte med tanke på eventuella biverkningar + att jag är sugen på avel.

Finns en tidning som alla får som har haft en valpkull av SKK
Som heter Hund-Sport special
i sista nr så var där en ingående artikel om för och nackdelar vid kastrering.
Känner du någon uppfödare kan du kanske få låna annars så tror jag att den går att köpa via SKK

Känner du någon uppfödare kan du kanske få låna annars så tror jag att den går att köpa via SKK

hmm? Jag har haft ett antal kullar och jag får inte den tidningen....?

Tack för era svar!
Jag torkar hennes rumpan varje dag (efter varje promenad faktiskt, eftersom det rinner i "rumppälsen") och duschade henne igår, men luktar fortfarande. Hmm, är nog ingen fara om det är vanligt att de luktar. Vi ringer nog till veterinären för säkerhetsskull. Det är svårt att veta om man ska kastrera eller inte men det visar sig säkert längre fram, om löpet blir värre eller inte. Jag får kolla upp det och vad som gäller. Tack igen, det underlättar att höra andras åsikter och tips! :D

Den kommer ju bara några få ggr/år och det är ganska nyligt de börjat skicka ut den till uppfödare.

Den kommer ju bara några få ggr/år och det är ganska nyligt de börjat skicka ut den till uppfödare.

Helt rätt, kan tillägga att den har funnits ganska länge men först nu så får uppfödare som har haft minst en kull de sista fem åren den gratis, innan fick man Prenumerera på den
Vilket man fortfarande kan göra om man inte har haft någon kull eller det är mer än 5 år sedan
Här kan man läsa om den: http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=802&Sprak=sv

man behöver inte ha haft någon kull för att få hundsport special, jag får den och har ännu inte haft några små, däremot reggade jag kennelnamn i somras, så det verkar vara allt som behövs

En av fyra tikar får livmoderinflammation, vilket ofta kan vara svårt att upptäcka innan det är för sent. Sedan finns ju risken för cancer i lite olika tik delar. Så chansen är ju stor att en tik skulle bli sjuk pga att den har kvar sina tik delar. Men det är en ganska stor operation, det finns ju risker. Men riskerna blir större destu äldre tiken blir. Så, om man inte har uppfödning så ser jag ingen anledning till att inte kastrera medans tiken är ung. Då riskerna endå är som minst. Man slipper löp, blod, en stressad hund, eventuell tjuvparning, eventuella sjukdommar. o.s.v. Fast till nackdelarna hör även att tiken kan bli inkontinent (liten risk), att hon får fluffig ull päls (medium risk), att hon lättare blir tjock (stor rikt, som lätt löses med light mat)

Du vet troligtvis att det är lika stor chans att en tik får livmoderinflammation om hon haft valpar än om hon inte hat valpar.

// Piggen, vars tik nyligen fick akut livmoderinflammation blev kastrerad.

man behöver inte ha haft någon kull för att få hundsport special, jag får den och har ännu inte haft några små, däremot reggade jag kennelnamn i somras, så det verkar vara allt som behövs

Ja det stämer.
Till ts hör om du kan köpa det sista numret, står väldigt ingående om fördelar/nakdelar så den är väl värd att läsa.

kl

Har också funderat på alternativ. Min boxer blöder massor och sölar ner väggar och golv :cry: Byxor tar hon av sig på tre sekunder, sen tuggar hon sönder bindan. Brukar inte peta på henne medan hon löper, men i slutet på löpet duschar jag henne, för lukten är verkligen vidrig varje gång.:eek:

Sen blir hon dessutom skendräktig (får endast "mjölk, inget konstigt beteende), och då hon alltid löper i februari får man se till att hålla spenarna varma i vinterkölden.

Även i senaste "vanliga" hundsport fanns en artikel om kastrering, kanske inte var lika ingående dock? (får inte special).

Står lite mer i Specialen, men du har helt rätt det viktigaste står i sista hundsport (12/10)

Det jag är rädd för när det gäller valet mellan att kastrera och inte är att tänk om jag väljer fel. Hon kanske blir sjuk eller något utav operationen eller liknande. Men det verkar som det låter rimligast att genomföra den så tidigt som möjligt. Alltså borde jag samla ihop lite pengar. Det är väl inte det billigaste heller? Hmm, mycket att tänka på. Men med tanke på det ni har sagt så är väl det kanske det bästa man kan göra, eftersom jag inte håller på med uppfödning eller liknande. Någon som vet om man kan tävla med en kastrerad tik i alla sorters tävlingar, som utställning, vallning och agility?
Tack för bra svar, skönt att det finns kunnigt folk! :D

Vet du vilka symtom det är för livmoderinflammation och cancer på hund? Kan urinvägsinfektion leda till detta? Det verkar vara fler fördelar med kastrering även om det medför risker. Hoppas det gick bra med tiken, hur mår hon efter operationen, kändes det rätt för dig?
Vi har en till hund hemma som är tre, om vi skulle välja att kastrera henne, skulle det vara dumt med tanke på åldern? :)
Tack i förhand!

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 778
Senast: Nominous
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 004
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 246
Senast: Lisa2014
·
Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 737
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka