Skulle behöva hjälp fort!!!!!!!!

L

linnea 82

Har äntligen fått tag på halm. Men bara i rundbal. Problemet är att öppningen till loftet är 95 cm och vi har ingen annanstans att förvara det. Stallet är litet och jag har inte plats för det där inne. Balen e 120 gånger 120. Nån som har nåt bra förslag på antingen hur man kan förvara dom eller klyva dom på mitten. Vi tänkte först på motorsåg men det e ju inte så bra om de skulle få i sig nån sågkedjeolja. Behöver råd fort.

Sv: Skulle behöva hjälp fort!!!!!!!!

Vad ska du använda halmen till, foder eller strö?

Hur många rundbalar är det frågan om?

Man kan ställa balarna på vanlig pall och lägga pressening över.

Det e bara frågan om en åt gången och det e foderhalm. Blir det inte fuktigt om de står ute med presenning över?

Kan du inte rulla upp den och ta up halmn lös? Om det nu bara handlar om en bal i taget?

Ni kan ju öpnna balen o ta upp löst först innan rullen är så liten så den går genom öppningen.
// Linda

Det hade ju kunnat gå att ta upp det löst men hade ju varit lättare att lösa det på nåt annat sett kommer att ha dåligt med plats på loftet för 200 kg löshalm för vi ska in med hö

Tänkte på som a k n sa att lägga presenning över men jag undrar om det inte blir fukt ändå?

Har aldrig sett det fungera med pressening över ute. Det blir fukt och oönskad tillväxt.

Köp en balkniv och klyv upp den. Men då blir det löshalm när ni ska ha upp det, klyftorna faller isär.

Har aldrig sett det fungera med pressening över ute. Det blir fukt och oönskad tillväxt.

Köp en balkniv och klyv upp den. Men då blir det löshalm när ni ska ha upp det, klyftorna faller isär.

OK.Vad är en balkniv och vad kostar en sån ca? Det e ju nät runt rundbalen och om vi klyver den på mitten så kommer ju nätet vara kvar runt balen om man klyver den på rätt håll så det borde väl gå tycker jag, eller vad tror du?

Antar att det inte e en liten balkniv, eller?

Nordpost har en, artikelnr 1200530. Vet att den fungerar fint på ensilage, frågan är hur den klarar torrare material.

Nätet kommer ni inte ha någon nytta av när ni väl klyver balen, allt faller isär. Eller menar du att ni ska köra upp den som en rulltårta? Tror inte kniven klarar nätet.

Nordpost har en, artikelnr 1200530. Vet att den fungerar fint på ensilage, frågan är hur den klarar torrare material.

Nätet kommer ni inte ha någon nytta av när ni väl klyver balen, allt faller isär. Eller menar du att ni ska köra upp den som en rulltårta? Tror inte kniven klarar nätet.

Tänkte att man kan ju klippa nätet på mitten först och sedan ta kniven. Ja vi tänkte ta upp den som en rulltårta. Tänkte återigen på det där med presenning om man låter det komma luft mellan presenningen och balen kan det funka då eller spelar det ingen större roll?

Oj vad dyr den var. Då får jag nog hellre ta den krångliga vägen i så fall, blir lite dyrt att köpa en sån som bara kommer att användas ett par gånger om året. Men tack för tipset

Tror absolut inte det kommer att funka med pressening utomhus. Fukten kommer att komma åt balen ändå.

Varför ska alla upp med saker på loft för? Det ska ju ner igen!

Skämt åsido, presenning kan fungera bra men bara om ni är mycket noga med att se till att markfukten inte förstör balen underifrån och att det blir välventilerat. Det är inte regn och snö uppifrån som är problemet.

Lägg ut en pressenning eller diffusionstät byggplast på marken (gärna så att vattnet kan rinna av åt sidorna), ställ europapallar ovanpå och ställ halmbalen på pallen, så en lättviktspresenning ovanpå det hela. Men täck så att luften fritt kan komma åt på sidorna.

Kan ni inte ta bort några plankor på loftdörren? Antingen permanent eller temporärt

*knapplån*
Kan ni inte förvara halmen nånstans i stallet, om ni rullar ut den på nåt sätt? Verkar ju vara enklast om ni ändå bara ska ha en bal och dessutom ska använda halmen rätt fort? Eller?

Finns det plats för halmbalen på markplan, inomhus? Hel eller i delar?

ja du då får du göra som jag skära upp en bal och packa in halmen i ikea kassar och slänga upp halmen själv på höskullen
TAR TID men vad gör man??

Envis som man är så SKA halmmen upp ha ha

Liknande trådar

Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Hej! Jag är "nybörjare" på vad det gäller att välja hingstar och vilka papper som behövs.. Är hingstvan unghästvan och även ridit in...
2
Svar
23
· Visningar
2 375
Senast: Candy00
·
Avel Eftersom mitt sto nu ska byta bana och gå och bli avelsmärr behöver jag verkligen alla tips och råd jag kan få då jag är så grön man kan...
Svar
15
· Visningar
1 733
Senast: Masse
·
E
Övr. Katt Hej på er!! Nu är goda råd dyra!! :confused: Som flera av er vet så blev vår underbara lilla Kajsa överkörd för drygt en vecka...
Svar
9
· Visningar
1 205
Senast: Explicit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur