Skuldebrev vid giftermål

Pengy

Trådstartare
Jag och sambon går i planerna att gifta oss men har lite juridiska frågor som jag hoppas någon kan svaret på :p

Vi bor och äger ett hus tillsammans och har två gemensamma barn. Vi har idag samboavtal och ett skuldebrev då jag har gått in med mer pengar i kontantinsats på huset. Vad behöver vi tänka på vid ett giftermål? Kommer vårt skuldebrev fortfarande att gälla eller behöver vi skriva nått nytt avtal?
 
Jag och sambon går i planerna att gifta oss men har lite juridiska frågor som jag hoppas någon kan svaret på :p

Vi bor och äger ett hus tillsammans och har två gemensamma barn. Vi har idag samboavtal och ett skuldebrev då jag har gått in med mer pengar i kontantinsats på huset. Vad behöver vi tänka på vid ett giftermål? Kommer vårt skuldebrev fortfarande att gälla eller behöver vi skriva nått nytt avtal?

Jag tror äktenskapsförord behövs för pengarna i kontantinsatsen. Jag och sambon gifter oss nästa år och ska skriva äktenskapsförord på just kontantinsats.
 
Du behöver inte byta ut skuldebrevet mot något, däremot krävs ett äktenskapsförord där det åtminstone framgår att skuldebrevet är din enskilda egendom.

Ett äktenskapsförord reglerar om någon egendom är enskild och därför inte ska delas vid äktenskapets upphörande. Skuldebrevet är ju en värdehandling, vid en eventuell skilsmässa vill du ju inte att det ska delas mellan er såsom man gör med giftorättsgods.

Jag har gått in med mer pengar än min partner i kontantinsatsen. Vi har ett skuldebrev som jag kan lösa in den dagen vi säljer boendet för att få tillbaka skillnaden (vinsten därefter delar vi på). Vi har därefter gift oss, och har ett äktenskapsförord som reglerar att all vår egendom är enskild egendom.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 829
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 820
Senast: Tiffany
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 508
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 992
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp