Skuld? Vem har betalningsskyldighet om man är gift?

Estivuz

Trådstartare
Om en kompis till mig är gift och köper en bil, (hon står alltså som ägare på bilen) men inte kan betala klart lånet på bilen för hon blivit av med jobbet, kan hon då "kräva" att hennes man betalar den resterande skulden? (Även om det inte är särskilt schysst) Läst runt lite på lagen.nu om äktenskapsbalken men blir otoroligt förvirrad. Å ena sidan står det att man ansvarar för sina egna skulder. Å andra sidan räknas väl bilen som giftorättsgods om de inte skrivit äktenskapsförord? Hur ligger det till egentligen? Någon som har koll på det här?

Om en kompis till mig är gift och köper en bil, (hon står alltså som ägare på bilen) men inte kan betala klart lånet på bilen för hon blivit av med jobbet, kan hon då "kräva" att hennes man betalar den resterande skulden? (Även om det inte är särskilt schysst) Läst runt lite på lagen.nu om äktenskapsbalken men blir otoroligt förvirrad. Å ena sidan står det att man ansvarar för sina egna skulder. Å andra sidan räknas väl bilen som giftorättsgods om de inte skrivit äktenskapsförord? Hur ligger det till egentligen? Någon som har koll på det här?

Var och en ansvarar för sina skulder med sina tillgångar inom äktenskapet. Du har alltså inte något automatiskt ansvar för din makes/makas skulder. Man behöver till exempel inte fråga den andra om lov för att ta ett eget lån.

Man kan dock inte ta lån med gemensam egendom som säkerhet utan att båda två är med på det. Ena maken får inte heller belåna fastigheten utan den andra makens samtycke, såvida fastigheten inte är enskild egendom. Så är bilen i en persons ägo och denna person har ett personligt lån så ansvarar inte maken/makan för lånet. 3§ ÄktB säger: "Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder."

Så slutsatsen är nej hon kan inte kräva att han betalar lånet för henne. En fordringsägare, t.ex. banken, kan inte heller kräva honom på pengar för lånet som hon tagit.

Vid en bodelning t.ex. på grund av skilsmässa kan man begära att få undanta vissa saker som är för personligt bruk. Båd har rätt att i skälig omfattning få undanta vissa saker. Det kan t.ex. vara kläder eller smycken. Bilar som varit t.ex. utrustade för en handikappad person har också ibland ansetts som att den har varit för personligt bruk. ÄktB 10 kap. 2§ "Varje make får från bodelningen i skälig omfattning ta undan kläder och andra föremål som maken har uteslutande till sitt personliga bruk, liksom personliga presenter. Om den ena maken är död, gäller denna rätt endast för den efterlevande maken."

Senast ändrad:

Om din kompis står som ensam låntagare så kan ingen kräva att hennes make ska betala skulden.

Kanon, tack för era svar! Då tänkte jag rätt från början men alla dessa olika paragrafer gör det lite rörigt.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 398
Senast: alazzi
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 584
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V