Skugga på betet

Status
Stängd för vidare inlägg.

BlackRiver86

Trådstartare
Hej!
Jag ungrar om det är någon som har enkla lösningar till skugga på sommarbetet. Mina stallägare (och de flesta utav resterande hästägare) verkar inte riktigt medvetna om att det är extremt viktigt för hästarna att ha tillgång till skugga. Vi har inga träd i hagen och inte "vindskydd" heller. Än så länge går det bra, för jag ställer in min häst under de varmaste timmarna varje dag (vilket de tycker är konstigt). Men i mitten på Juli stängs stallet i en månad för om-målning mm. och hästarna kommer gå ute dygnet runt.

Hur har ni som inte har tillgång till träd i hagen löst era problem med skugga till hästarna? Kom gärna med bra tips och bilder!

Sv: Skugga på betet

Jag köpte en tälthall och ställde i min sommarhage (där det ej finns naturlig skugga). Fungerar över förväntan, men jag tar dock och flyttar mina mitt på dagen till skogshagen för extra skydd. Men det kanske vore något? Googla "tälthall" så kommer det upp flera leverantörer.

Slå upp en ram av trä med en presenning över! Vet några som gjorde det och det fungerade bra.Måste ju vara ganska högt. Själv har jag lyxig kuperad hage på 6 ha med skog och en stor maskinhall:) Hästarna står inne hela dagarna i lösdriften nu i värmen.Det är jätteviktigt med skugga.Hästar KAN dö av för stark värme om dom är känsliga.

Mina använder också sin ligghall betydligt mer när det är högsommar värme än vår och höst när det är mer lagom väder. Både för att komma undan solen och bromsarna:devil:

inte hälften så viktigt med skugga som med vatten.
har dom rent och drickbart vatten, så klarar dom sig, även om de föredrar att stå skuggan. rakade hästar måste täckas och vita hästar bör smörjas på nakna ställen, mulen tex....

Hej!

Och andra hästar föredraratt stå mitt ute i solgasset och beta, trots att det måste vara uppemot 40 grader där..

/ lavinia, med ökenhäst som inte vet att hästar kan dö i värmen, hon tror att regnvatten är dödligt, däremot.

Tycker oxå det är synd om hästarna när de är ute i denna värmen utan skugga. Min går ute på nätterna och inne på dagarna då han inte går in i skuggan när det finns en skogsdunge.:confused: Förmodligen finns det liiiite mer insekter där och då föredrar de att stå i solgasset.

Min häst har svimmat en gång i sådan här värme. Hittade honom helt livlös i solen, täckt av blinningar. Trodde att han hade dött!:crazy: Fick fart i honom genom att lägga en blöt handuk på hans huvud/hjärna. Men det var jättehemskt!! Ibland förstår de inte sitt eget bästa!

Nu är hästar säkert olika,men mina hästar står inne i sin lösdrift hela dagarna i den här värmen,jag har för tillfället fem hästar hemma i olika åldrar. Alltså är inte det en anledning att vissa hästar inte vill ha skugga.De allra flesta behöver det.Grannen hyrde för många år sedan en liten svart shettis och hade den mitt på ett öppet fält i 30 gradig värme.Hästen avled.Djurplågeri är vad jag kallar det.

mmm visst är det härligt att dom är olika!

Våra har tillgång till tät skugga under träd och hela gänget står därunder när det är som varmast.. Ja utom min dårå.. Hon betar glatt vidare i hettan. Förra året hade hon sällskap av en annan ökenhäst (28 år gammal), men han är tyvärr inte kvar.

Men när det är så här varmt är det ju bra om dom har att gömma sej i skuggan, om dom vill.. (även om jag vet många stall där hästarna bor inne natt och går ute i små platta fyrkanter i denna värme helt utan skydd)..

/ Lavinia

Står du och tittar på din häst hela dagen så att du vet att den aldrig går in i skuggan hur varmt den än är? Vid den tiden på dagen brukar man ju jobba/gå i skolan/vara på stranden. Om jag inte minns helt fel så påpekade djurskyddsinspektören på att det inte fanns skugga i grannarnas hage förra året,vet inte om det finns en regel som säger att det måste finnas men kanske är det en öppen tolkningsfråga och upp till varje inspektör att bedömma utefter de olika fallen.Hundar får ju tex inte sitta i en bil i solen,och rastgårdar bör ha skugga.Samma är det väl med hästar.

Ja, det är något i den stilen som slagit mig. presseningar är ju löjligt billigt och stallägaren i fråga äger även skog en bit bort så höga stolpar fixar man lätt med "små" granar. Nu har vi i alla fall fått löfte om att flytta hästarna till en skuggig hade över dagen på de varma dagarna, men det är ju inte alltid man har möjlighet att åka dit flera ggr/dag och flytta hästarna nästan en kilometer.

Ett billigt solskydd och erbjuden arbetskraft kommer de säkert att nappa på för de är väldigt måna om hästarna i övrigt... tanken på hettan har nog inte skagit dom bara...

KL
Menar nu inte att jag inte tycker att hästar inte ska ha tillgång till en skuggig plats i hagen men det här med att det är sånt djurplågeri att ha hästen ute i solen i denna värmen, hur gör hästarna i dom länderna där det nästan jämt är sådan här värme större delen av året?

Det här att en häst dör i värmen när det är uppåt 30 grader, har svårt att tro att en normal häst dör om den har bra med tillgång till friskt vatten i den värmen.

Klart att hästarna ofta föredrar att gå in där det är lite svalare men det betyder inte att det är djurplågeri att ha dom ute i den värmen, man får ju se lite hur dom reagerar. Min häst bryr sej inte alls om värmen, han går mitt ute i solen, går under nåt träd då och då när han vilar men annars så går han mitt på dagen ute i solen och äter. Han dricker otroliga mängder vatten däremot och jag tror att det är ganska så avgörande, dricker dom inte bra så är det en annan sak och då kan det nog mycket väl bli farligt för dom precis som det blir för oss om vi är ute i värmen utan att dricka något.

Hundar får ju tex inte sitta i en bil i solen,och rastgårdar bör ha skugga.Samma är det väl med hästar.

Men det är ju en väldig skillnad att ha en hund i en bil en dag då det är närmare 30 grader i en bil, den blir otroligt varm och ingen direkt luft heller.
Skulle det isåfall vara djurplågeri att gå ut med hunden i den värmen också då?

KL
Menar nu inte att jag inte tycker att hästar inte ska ha tillgång till en skuggig plats i hagen men det här med att det är sånt djurplågeri att ha hästen ute i solen i denna värmen, hur gör hästarna i dom länderna där det nästan jämt är sådan här värme större delen av året?

De hästarna är vana vid värmen på ett helt annat sätt, för dem skulle vår vinterkyla vara lika plågsam som värmen är för de flesta av våra hästar.

Mitt fullblod är för övrigt inte speciellt plågad av själva värmen, det är bromsarna som kommer men värmen som är det jävligaste.

De hästarna är vana vid värmen på ett helt annat sätt, för dem skulle vår vinterkyla vara lika plågsam som värmen är för de flesta av våra hästar.

Men det är ju endå samma för alla djur, hundar och folk och allt. Ingen här är van vid denna värme men man dör ju inte av den sålänge man får i sej vätska som man ska. Sen att våra hästar här kanske blir lite åt det slöare hållet precis som dom flesta blir är ju inte så konstigt. Men när det handlar om att dom dör om det är 30 grader ute..det har jag lite svårt att tro på, om dom då inte är uttorkade men då är det ju ägarens ansvar att se till att hästen dricker.

Att hästen inte är van vid den brukar ju mera resultera i att hästen blir slö och trött, precis som alla blir om man inte är van vid den, men inte att den dör och att det är sånt djurplågeri att ha dom ute, isåfall är det djurplågeri för alla djur denna tiden på året då.

Jag tror inte heller att de dör "bara sådär" av värmen även om jag VET att det förekommer, men jag vidhåller att det är extremt illa att inte ge hästen möljighet att söka skydd. Sedan om de som tex Lavinias häst VÄLJER solen så är det ju en annan sak, då har den iallafall chansen om det blir för varmt.

Och, ja, jag tycker att det skulle vara djurplågeri om jag (eller någon annan) satte ut mina hundar eller katter i solen utan skydd när det är så här varmt. Jag är rätt säker på att mina 12 veckors kattungar skulle ha dött ganska omgående även med full vattenskål att tillgå..........

Varför ta så extrema exempel? Tror inte någon sätter ut ungar som bara är några veckor i solen. Jag pratar inte om sjuka eller extremt unga djur, pratar om normala friska djur.

Det är ju lika varmt nästan här inne i min lägenhet som det är ute, är det djurplågeri då att ha min hund här inne då? Eller är det djurplågeri att ut och gå med den för det är svårt att enbart gå i skugga. Det är tillome varmare här inne nu än vad det är ute.

Tycker det mer handlar om vad djuren föredrar och inte om att det är plågeri att ha dom ute.

Tycker snarare mer att det är ägarens ansvar att kolla till hur hästen mår, ser den ut att få helt värmeslag så får man väl göra något då, jag har inte sagt att man ska lämna dom ute utan att titta till dom överhuvudtaget.

Tror endå på att har djuren fri tillgång på bra vatten och dricker som dom ska så mår dom nog rätt okej även om det är varmt.

Senast ändrad av en moderator:

Men tolv veckors kattungar är inte extremt unga, de är fullt kapabla att själva söka skugga om de har möjligheten. Men sätter jag dem i en bur, hur stor den än må vara (jämför hästhage), utan skugga så blir det garanterat plågsamt.

Ang hundpromenader så tar jag för givet att du inte går ut i gassande sol med din hund timme ut och timme in utan att vila inne emellan? Och visst är det varmt inomhus men det är fortfarande inte att jämföra med att stå ute i gassande sol. Får du 30 grader inne eller kanske uppemot 40 så är det såklart jobbigt men i solen blir det åtskilligt varmare än så! Och hade jag det så varmt inne så skulle jag regelbundet kyla av mina hundar med dushen.

Förstår inte varför hästar ska vara så tåliga. Solvärmen i kombination med dessa flygfän = hästen rör på sig = blir svettig = flygfäna blir ännu ettrigare = hästen springer ännu mer osv, är inget jag med gott samvete skulle utsätta mina hästar för.

Sedan får alla andra göra som de vill, jag har turen att ha mina hästar hemma så jag kan byta hagar/ta in/ut så fort jag tycker det verkar vara dags.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 818
Senast: Zamira
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka