Skugga på betet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skugga på betet

Själva har vi hagar med skugga.

Men nog f-n stor både fölmärrar med föl och unghästar i solen.
Trampar upp sand och vältrar sig där.

Trots bra beten så får vi stödfodra med hö där dom står under dagen.

Det är inte förrän framåt kvällen som dom rör på sig och går iväg och betar.
Ungarna leker på nätterna.

Vi har idag 47 grader i solen.
Trodde mätaren skulle gå sönder.

AM

Det ringer ingen klocka hos dig heller??

Tar du in dom på stall under dagen så slipper du stödfodra och släpper ut dom på kvällen så kommer dom precis som du skriver, naturligt gå och beta hela natten.

Skugga i hagen i form av träd måste man se skillnaden på. Lövträd drar dagtid till sig broms,knott och annat flygfä. Mer naturlig skogsträ som Tall och gran är däremot inte flygfän särskilt intresserade av, däremot hästar som skuggpartier.

:grin:

jojo....
det var nog värmeslag. hästar med värmeslag brukar vakna och blinka och ställa sig upp och äta gräs när man petar på dom. :crazy:

FÖ har hon gjort samma sak i år och då var det inte alls någon värma att prata om.

Så där, som i din film, ser våra fölmärrar ut då dom ligger inne på box och snarkar i halmen :D

AM

Så länge inte någon passar hästarna hela dagen och kollar hur dom mår så är det djurplågeri ja,enligt mig.Jag får tycka vad jag vill serru.

Så oavsett årstid så ska man konstant stå vid hagen och titta på hästen för att se hur den mår och hur den reagerar på saker och ting för att det inte ska kallas djurplågeri? Då antar jag att det är samma på vintern då, att om dom börjar frysa så ska man stå där och genast rädda dom, för tänk om vädret slår om och det blir underkylt regn helt plötsligt och hästen inte har något skydd..för jo det finns hästar som fryser också även om dom flesta klarar kyla och regn helt okej och vädret kan växla relativt fort på vintern med.

Förhoppningsvis så känner man sin häst och vet vad den tål, nu är det en häst i min hästs hage som inte fixar insekterna och värmen som får stå inne på dagarna och vara ute på nätterna medan dom andra inte reagerar för insekter och värme överhuvudtaget, den hästen är svettig och är klart irriterad över situationen och vandrar vid grinden och svettas medan dom andra klarar sej hur bra som helst och är inte alls är intresserade av att komma in och ja dom har skugga dom kan gå in i om dom vill.

Bara för att man har skugga i hagen så betyder inte det att hästarna behöver mindre tillsyn, dom behöver lika mycket tillsyn för det.

Det ringer ingen klocka hos dig heller??

Tar du in dom på stall under dagen så slipper du stödfodra och släpper ut dom på kvällen så kommer dom precis som du skriver, naturligt gå och beta hela natten.

Skugga i hagen i form av träd måste man se skillnaden på. Lövträd drar dagtid till sig broms,knott och annat flygfä. Mer naturlig skogsträ som Tall och gran är däremot inte flygfän särskilt intresserade av, däremot hästar som skuggpartier.

Beteshagar:

skydd06.jpg

folpakulle.jpg

En tall..i hagen

tallen07.jpg

Vi har skog runt alla hagar nästan och varje hage har sin egen skogsplätt men i huvudsak gran/tall.
..och givetvis stort bete

parad1.jpg

Vi stödfodrar ändå. Dom ser ju inte ut av att må dåligt över det....
Även, som du säger och ser på denna bild, så har vi även lövträd...
Så framför allt dom mörka hästarna får ju då behandlas mot knott/broms.
Dom som är ljusare klarar sig bättre

candy1.jpg

AM

När du skriver att dina fölmärrar med föl står mitt ute i solen så tar jag för givet att du inte tar in dom.Jag kan inte läsa tankar.Dina hagar ser jättefina ut och dina hästar kan välja.Du har det precis som jag.Vilket är jättebra.Jag förstår bara inte varför du inte tycker att hästar ska ha den möjligheten?

Så oavsett årstid så ska man konstant stå vid hagen och titta på hästen för att se hur den mår och hur den reagerar på saker och ting för att det inte ska kallas djurplågeri? Då antar jag att det är samma på vintern då, att om dom börjar frysa så ska man stå där och genast rädda dom, för tänk om vädret slår om och det blir underkylt regn helt plötsligt och hästen inte har något skydd..för jo det finns hästar som fryser också även om dom flesta klarar kyla och regn helt okej och vädret kan växla relativt fort på vintern med.

Förhoppningsvis så känner man sin häst och vet vad den tål, nu är det en häst i min hästs hage som inte fixar insekterna och värmen som får stå inne på dagarna och vara ute på nätterna medan dom andra inte reagerar för insekter och värme överhuvudtaget, den hästen är svettig och är klart irriterad över situationen och vandrar vid grinden och svettas medan dom andra klarar sej hur bra som helst och är inte alls är intresserade av att komma in och ja dom har skugga dom kan gå in i om dom vill.

Bara för att man har skugga i hagen så betyder inte det att hästarna behöver mindre tillsyn, dom behöver lika mycket tillsyn för det.

Nu tycker jag bara att du är trög.Läs vad jag skreiver istället.Jag menar OM man INTE har skugga/lösdrift till sina hästar.Då bör man hålla ordentlig koll på dom så man kan ta in dom om dom är besvärade.Mina hästar blir trots både skugga och lösdrift kollade med jämna mellanrum hela dagen.Jag själv kollar dom vid sex på morgonen och under hela eftermiddagen/kvällen flera gånger,sen har jag andra som kollar dom på dagen.Ser dom besvärade ut blir dom intagna,spolade och får stå inne ett tag.Detta händer mycket sällan tack vare deras stora ligghall.Jag står fast vid att alla hästar ska ha tillgång till skugga.Helst i form av ligghall,det är det allra bästa för dom.

Nu ser jag faktiskt fram emot den utlovade kylan och regnet,så hästarna får slippa värmen ett tag!

kl

När jag åkte till stallet i morse utförde jag observationer på alla hästgårdar jag åkte förbi. Samtliga hästar utom våra stod och tryckte i skuggan. Två hästar som knappt har någon skugga alls hade trängt ihop sig under det enda lilla träd som fanns i hagen. Våra står inne ganska mycket nu i värmen och tycker förmodligen att det är gott att beta. De får ju sin vila i stallet emellanåt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 818
Senast: Zamira
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka