Skugga på betet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skugga på betet

:grin:

jojo....
det var nog värmeslag. hästar med värmeslag brukar vakna och blinka och ställa sig upp och äta gräs när man petar på dom. :crazy:

FÖ har hon gjort samma sak i år och då var det inte alls någon värma att prata om.

Jag har ingen aning om huruvida din häst hade värmeslag eller ej,men att använda den bilden som ett bevis för att hästen tål värme var väl ganska löjligt.Jag står fast vid att mina hästar får tillgång till skugga,sen får ni göra som ni vill.Men jag anser att det är fel och riktigt illa att inte erbjuda sin häst ett bra liv med valmöjligheter.

KL
Alla ni som påstår att det är sånt fruktansvärt djurplågeri nu på sommaren när hästarna inte har skugga, ge er ut i sverige och anmäl alla då, det borde ni väl göra eftersom ni anser att det är djurplågeri och djurplågeri ska man alltid anmäla. Sluta sitta och tjata om att det är de och gör nåt åt det istället, ni kan säkert anmäla halva sverige.

För ni är precis lika mycket djurplågare som inte gör nåt åt alla dessa stackars hästar. Gå också in och peta på alla hästar som sover och som vilar i solen, dom kan ju ha fått värmeslag.

Såna reaktioner tycker jag tyder på dåligt samvete.Just i min trakt finns inga hästar utan skugga,kollat och klart.Tyvärr har jag mycket att göra hemma så jag åker inte så mycket just nu,men ser jag hästar utan skugga och det finns någon i närheten som ansvarar för dom så brukar jag säga till,jag är ingen fegis.Är det hästar som helt klart lider så anmäler jag,tex så anmälde jag min grannes häst förra året,som stod på stall dygnet runt vintertid,och aldrig blev verkad,han fick avliva den.Min mamma satt i djurskyddsnämnden i min kommun innan länsstyrelsen så jag har sett mycket.Jag kämpar på så gott jag kan för att försöka förändra,tex genom att diskutera här och försöka få folk att ändra sig till det bättre.Mina djur har det i alla fall jätte bra,så jag kan sova gott på nätterna.

Det finns ju ingen lag på att det ska finnas skugga, och därmed kan det inte klassas som djurplågeri. Däremot har jag själv medvetet valt bort en hage just pga bristen av skugga. Med facit i hand så är jag glad över det beslutet, det är även våra hästar.

Hästar har lättare för att bli överhettade än att de fryser, kyla finns det olika möjligheter att skydda sig mot däremot är det sämre ställt med värmen om de inte erbjuds en sådan möjlighet.

Är det hästar som helt klart lider så anmäler jag,tex så anmälde jag min grannes häst förra året,som stod på stall dygnet runt vintertid,och aldrig blev verkad,han fick avliva den.Min mamma satt i djurskyddsnämnden i min kommun innan länsstyrelsen så jag har sett mycket.Jag kämpar på så gott jag kan för att försöka förändra,tex genom att diskutera här och försöka få folk att ändra sig till det bättre.Mina djur har det i alla fall jätte bra,så jag kan sova gott på nätterna.

Jag menar absolut inte hästar nu som är vanvårdade och som aldrig blir verkade osv utan hästar i hagar utan skugga. Du borde inte tveka det minsta att anmäla med sånna åsikter som du har. Borde vara lika självklart att anmäla de direkt som det är om man ser någon häst som är rent av vanvårdad.

Min häst har det hur bra som helst, har lite träd i sin hage som ger en del skugga, jag har absolut inget som helst dåligt samvete om du trodde det. Men som sagt, du är minst lika mycket djurplågare som du anser andra är genom att inte anmäla alla. Räcker att man åker genom sverige så kan man säkert anmäla majoriteten. Anser inte att det är att försöka påverka genom att sitta på ett forum och tjata om det, det händer ingenting då. Gå och få det lagstiftat istället då eftersom du har sånna bevis på att hästarna rent av plågas i hagar utan skugga.

Det finns ju ingen lag på att det ska finnas skugga, och därmed kan det inte klassas som djurplågeri. Däremot har jag själv medvetet valt bort en hage just pga bristen av skugga. Med facit i hand så är jag glad över det beslutet, det är även våra hästar.

Jag tycker också att kan man välja mellan hage med skugga och hage utan så väljer man väl den med skugga. Hästar föredrar oftast att vara i skugga under sånna här varma dagar. Men som sagt så föredrar dom det men jag tycker inte det är djurplågeri att inte ha skugga om hästarna har bra med vatten och sånt.

Men folk som anser att det är rent djurplågeri tycker jag ska anmäla varenda stall dom ser med hagar utan skugga i. Annars är dom inte bättre själva.

Visst är det härligt när folk tycker olika,annars hade vi ju inte behövt något forum här.Som sagt så anmäler jag alltid när jag tycker att hästar far ordentligt illa.Men alla fall är olika. Det finns ingen lag om skugga,men om en häst ligger med värmeslag och dör pga att den inte har skugga så åker ägaren dit på det för att tillsynen har brustit.Jag personligen skulle aldrig sätta mina hästar i hage utan skugga.

Visst är det härligt när folk tycker olika,annars hade vi ju inte behövt något forum här.Som sagt så anmäler jag alltid när jag tycker att hästar far ordentligt illa.Men alla fall är olika. Det finns ingen lag om skugga,men om en häst ligger med värmeslag och dör pga att den inte har skugga så åker ägaren dit på det för att tillsynen har brustit.Jag personligen skulle aldrig sätta mina hästar i hage utan skugga.

Men det spelar ingen roll om det är lag eller inte, har hästen värmeslag så tycker jag det brister i tillsyn ordentligt och då är det bra att anmäla bara de. Ingen vettig hästmännska lämnar hästen ensamma utan koll hela dagen i en hage full av sol. Du verkar ju mena att varenda häst i hage utan sol lider oavsett värmeslag eller inte liksom. Men dom lider uppenbarligen enligt dej och då är det djurplågeri innan dom fått värmeslag också och då ska du anmäla tycker jag, annars är du lika mycket djurplågare som dom är.

Och just att du använder ordet djurplågeri liksom. Du tycker ju det är djurplågeri så anmäl då. Du kan inte sitta och mena hela tiden att de och de är djurplågeri och hästarna lider etc och sen strunta i att anmäla det. Med tanke på hur fruktansvärt många har hästar i hagar utan skugga på sommaren så är det ju bara att sätta igång och rädda hästarna eftersom dom far illa utan skuggan. Sen strunt samma liksom hur fräscha hästarna ser ut.

Hästar föredrar skugga på sommaren ja men det betyder inte att hästen lider av att inte ha skuggan och att det är djurplågeri utan. Det är ett starkt ord djurplågeri tycker jag och det ska inte användas såhär.

Nu måste jag säga att jag förmodligen är lyckligt lottad att aldrig ha sett en hage utan skugga, för de hagar som inte haft den naturliga möjligheten har istället anordnat något skydd alternativt tagit in sina hästar under den varmaste delen av dagen.

Jag har sett hästar i platta fyrkantiga hagar utan någon som helst skugga under de varmaste timmarna mitt på dagen,det är då det är djurplågeri enligt mig,inte när man tex tar in hästen mitt på dagen.Nattetid behövs ju ingen skugga.Man kan ju bara hoppas att de flesta fixar skydd åt sina hästar om det inte finns naturligt,eller tar in sina hästar när det behövs.

Ja men all djurplågeri ska man anmäla. Anmäler man inte djurplågeri är man inte bättre själv. Jag tycker väl med att det måste va lite åt det jobbiga hållet för hästen att gå i typ små sandhagar under sånna här dagar men djurplågeri liksom..det är de först om hästen faktiskt mår dåligt av att stå där, om den svettas och andas häftigt/tungt och mår allmänt dåligt pga värmen, men inte en häst som är fräsch och pigg liksom. Är hästen fräsch och klarar värmen trots ingen skugga så tycker inte jag det är djurplågeri.´

Man kan inte bara säga att hagar utan skugga på sommaren är djurplågeri, utan det är det först när hästen faktiskt mår dåligt och man struntar i de som det är de tycker jag. Och man får ju lita på att faktiskt folk har koll på hästarna, att dom inte låter hästar som mår dåligt av värmen gå ute under dom värsta timmarna på dagen utan gör något åt det.

suck..OM jag ser djurplågeri så anmäler jag det,ja.

Ja de gör väl dom flesta, men du kan inte mena att en fräsch häst i en hage utan skugga är utsatt för djurplågeri. Det är de som stör mej. Det är inte djurplågeri såfort hästen går i en hage utan skugga, då kan man inte kalla det de.

Vädret kan slå om när man är på jobbet eller vad som helst.Så länge inte någon passar hästarna hela dagen och kollar hur dom mår så är det djurplågeri ja,enligt mig.Jag får tycka vad jag vill serru.

Vädret kan slå om när man är på jobbet eller vad som helst.Så länge inte någon passar hästarna hela dagen och kollar hur dom mår så är det djurplågeri ja,enligt mig.Jag får tycka vad jag vill serru.

Intressant.

Skulle vilja se hur många hästägare som tältar på sina hästbeten....
Och har du bärbar dator och sitter i hagen och skriver??

Själva har vi hagar med skugga.

Men nog f-n stor både fölmärrar med föl och unghästar i solen.
Trampar upp sand och vältrar sig där.

Trots bra beten så får vi stödfodra med hö där dom står under dagen.

Det är inte förrän framåt kvällen som dom rör på sig och går iväg och betar.
Ungarna leker på nätterna.

Vi har idag 47 grader i solen.
Trodde mätaren skulle gå sönder.

AM

Hade jag haft ett föl sto med föl som inte fattade att fölet behöver skugga så skulle jag ta in dom på dagen,det är verkligen INTE bra för små föl att vara i stark sol.Jag tältar inte i hagen,jag har en stor lösdrift som mina hästar står inne i större delen av dagen,samt en person som kollar dom en gång per dag när jag jobbar.Har man skugga till sina hästar behöver man inte kolla dom lika ofta.

Dessutom kan det vara så att du bor där insekterna trivs bättre bland träd,det är lite olika på olika ställen,då vill dom inte stå där pga insekterna.Därför har jag ligghall.Dit kommer varken insekter eller sol.Den här värmen med medförande insekter är verkligen grym för våra fyrbenta vänner! Ta hand om dom!

men om man inte har möjlighet då?

Du e inte bara lat och egostisk,, du är t.o.m. för mycket.

Ett praktex. på dagens många hästägare som inte kan se möjligheter till att ge sin/sina hästar en förutsättning till naturligt beteende.

Hade jag haft ett föl sto med föl som inte fattade att fölet behöver skugga så skulle jag ta in dom på dagen,det är verkligen INTE bra för små föl att vara i stark sol.Jag tältar inte i hagen,jag har en stor lösdrift som mina hästar står inne i större delen av dagen,samt en person som kollar dom en gång per dag när jag jobbar.Har man skugga till sina hästar behöver man inte kolla dom lika ofta.

Vi tar faktist in sto som har yngre föl...:grin:

Och vi har hästarna runt om på gården så vi har koll i stort sett dygnet runt.

Själv anser jag nog att hästarna bör kollas mer än 2 gånger/dag. Oavsett med eller utan skugga.

När det gäller insekter så är det broms vi har. Dom håller till i solen.

Hörde däremot att en stor mygginvasion drabbat Enköpingstrakten.
Där har dom det visst ännu värre på nätterna. Stackarna.

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 818
Senast: Zamira
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka