Skugga på betet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skugga på betet

Men tolv veckors kattungar är inte extremt unga, de är fullt kapabla att själva söka skugga om de har möjligheten. Men sätter jag dem i en bur, hur stor den än må vara (jämför hästhage), utan skugga så blir det garanterat plågsamt.
Jag kan inget om kattungar, visste inte att dom tål lika mycket som vuxna gör men okej.

Och visst är det varmt inomhus men det är fortfarande inte att jämföra med att stå ute i gassande sol. Får du 30 grader inne eller kanske uppemot 40 så är det såklart jobbigt men i solen blir det åtskilligt varmare än så!
Det är i princip lika varmt inne som ute i min lägenhet, skiljer max någon grad även ifall den mäter i solen, min hund dör inte för det, han flåsar inte ens.

Sen så går inte min häst iallafall och inte direkt någon annan häst vad jag sett runt runt i timmar utan vila i solen. Gör dom det så ska man hjälpa dom på något sätt om det är så att insekter stör dom så att dom inte kan vila.

Förstår inte varför hästar ska vara så tåliga. Solvärmen i kombination med dessa flygfän = hästen rör på sig = blir svettig = flygfäna blir ännu ettrigare = hästen springer ännu mer osv, är inget jag med gott samvete skulle utsätta mina hästar för.

När det gäller sånt så har ägaren ett visst ansvar, har aldrig nånsin påstått att hästen ska behöva gå runt och svettas och inte kunna stå stilla pga insekter.
Likadant om hästen skulle dö pga av värmen så brister det rejält i tillsynen och jag kan omöjligt påstå att ägaren är särskillt bra då.

Men i mitten på Juli stängs stallet i en månad för om-målning mm. och hästarna kommer gå ute dygnet runt.

Jag hittar det inte just nu men är ganska säker på att djurskyddslagen säger att hästarna dels ska ha fri tillgång på friskt vatten och vindskydd.

Med vindskydd menas även skydd mot solen för i annat fall är det inte mkt till vindskydd.

På ständig utedrift är det även lag om torr ligghall och ständig utedrift i 30 dagar räknas som ständig utedrift och torr ligghall brukar även innebära tak över huvudet och därmed även skydd mot solen.

Så,, du kanske borde börja fundera på hur den hästhanteringen är enligt Svensk djurskydds lagstiftning.

Tror inte att det där med vindskydd gäller under sommarhalvåret. Men jag kan ha fel.

stämmer.

tror det är från 1 oktober till sista april.

Förstår inte varför hästar ska vara så tåliga. Solvärmen i kombination med dessa flygfän = hästen rör på sig = blir svettig = flygfäna blir ännu ettrigare = hästen springer ännu mer osv, är inget jag med gott samvete skulle utsätta mina hästar för.

och bara för att hästarna kan söka upp skugga så slipper dom flygfäna och rör sig mindre?
nej du, det går jag inte på.... :grin:
är det flygfäna som är problemet, köp flugmedel, så slipper du problemet.
en varm häst i skugga är ju kanonmums för flugor och andra kräk.

och har man en häst som är extremt känslig för flygfän, så den springer hela dagarna för att slippa dom, ta då in hästen under dan och ha den ute på natten.....

Jag HAR inga problem, mina hästar står antingen i skuggan under träden (frivilligt) och är relativt insektsfria, skulle det någon dag vara olidligt så tar jag in dem.
Men jag tycker INTE att det är försvarbart att hästarna INTE har möjlighet att söka skugga i hagen.

å där tycker vi olika.

jag tycker det är ok, så länge dom har tillgång till vatten.

Mina hästar går som sagt på 6 ha med gott om skugga samt lösdrift.Dom är behandlade med åtskilliga flug/knott/broms/fästing medel (switch,renons,bromsblockare)Igår sprang dom ändå som hysteriska för bromsar och klägg. Inte ens lösdriften verkade hjälpa som annars är det bästa medlet mot insekter (dom flyger oftast inte in) Jag fick ta in dom i stallet och stänga alla dörrar,spola av dom med slangen och svampa på ännu mer medel. Flera av hästarna blödde på rumpan och under magen av betten.

Jag har åkt förbi åtskilliga hagar denna veckan med hästar som inte har haft skugga mitt på dagen,de var svettiga,hade fullt med klägg och bromsar på ryggen och sprang hysteriskt fram och tillbaka.

Skugga är bästa medlet mot klägg,dom trivs inte lika bra under tak/iskugga/i skogen.

Det finns inget medel som biter helt och fullt ut mot broms och klägg.Jag har provat i princip ALLA medel på marknaden och jag står fast vid att det är rent djurplågeri att inte ha skugga i hästhagen mitt på dagen.Antingen det,eller så får man ta in sin häst.I alla fall när det är stekande sol och över 20 grader varmt ute.

"min" djurskyddsinspektör säger att h*n skulle ge en anmärkning om h*n blev utkallad mitt på dagen under såna omständigheter jag nämnt ovan.

Hur jobbigt är det att sätta upp någon form av skydd? Enbart en penga fråga kanske? Då kanske man inte har råd att ha häst överhuvudtaget..det är nämligen dyrt att ha häst.

å där tycker vi olika.

jag tycker det är ok, så länge dom har tillgång till vatten.
DU tycker det är ok,men jag tror knappast HÄSTARNA tycker det är ok att stå i stekhet sol hela dan!:cry:
Vatten är väl en självklarhet! Har du ingen skugga får du väl skaffa en så stor vattenbalja att de kan bada i den..:angel:*ironisk*
Sunt förnuft säger att en häst skall ha tillgång till skugga,alla dåliga ursäkter tyder bara på en mkt okänslig hästägare.
Skulle du själv vilja stå i solen hela dan?:devil:
Du kan få en flaska vatten så e du ok..eller?

har man ett val, så väljer man väl såklart att ha dom i en skugghage och det hoppas jag att alla inser.

men har man inget val, så får man försöka göra det så bra som möjligt för djuren, ta in dom på dagen, ha på skydd (jag vet en som funkar kanon här i värmland iallafall), erbjuda friskt vatten osvosv...

här hos oss trivs iallafall kläggen mycket bättre i skugga och våra hästar springer knappt alls på dan, möjligen tar dom en repa på kvällne för knottens skull. så det är nog lika olika beroende på vart vi bor!!!!

men klart jag åxå tycker att man ska ha hästar i skugga, om man har möjlighet. men jag tycker även att det oki att ha dom i sol, om man inte har något annat val... men ge dom då de bästa förutsättningarna!!!!!!

Förutsatt att man har någon som kan plocka in hästarna mitt på dagen så visst funkar det,men det är ju för mig samma sak som att ge hästarna rätt förutsättningar i hagen= skugga och skydd från insekter. Det är enkelt och relativt billigt att bygga en skydd i hagen eller köpa ett tält.För mig är det en självklarhet. Vilket medel använder du? Nu menar jag mot klägg/blinning samt dom stora jätte bromsarna som sätter sig fast på ryggen och biter så det blöder ordentligt.

men klart jag åxå tycker att man ska ha hästar i skugga, om man har möjlighet. men jag tycker även att det oki att ha dom i sol, om man inte har något annat val... men ge dom då de bästa förutsättningarna!!!!!!

Jag hänger inte med i hur du resonerar. Om man nu ska ge hästarna dom bästa förutsättningarna så som du förespråkar så kan det väl inte vara så svårt att öven i en hage som är helt skuggfri fixa till ett skuggparti med lite fantasi.

Är du bekväm??? Tänker du först på ditt eget välmående eller dina hästars välmående??

För mig är en hage helt utan skuggpartier ingen hage utan en öppen "plätt" Ofta hittar man dessa sk hagar på tidigare öppen odlade åkrar och det är för mig inte heller klassat som lämplig hästhage.

Jag ska faktiskt ställa frågan till Jordbruksverket,, så får vi se om det inte till nästa sommar kommer bli en ny lag på hagars "beskaffenhet" för att dom ska få bästa förutsättningar.

Förutsatt att man har någon som kan plocka in hästarna mitt på dagen så visst funkar det,men det är ju för mig samma sak som att ge hästarna rätt förutsättningar i hagen= skugga och skydd från insekter.

Det är faktiskt den mest optimala lösningen. Ta in hästarna på box under dagen och släpp ut dom på kvällen vid solnedgången. Dom som har det systemet har oxå minst problem med eksem,insektsbett,slagskador,ögoninfektioner,fång,sår,hugormsbett,fästingbett, trasiga hovar, ex, ex.

Sedan är det alltid lika facinerande när man på morgonen tar in dom på box och konstaterar att dom omgående lägger sig ner och sover. Inte ovanligt minst 5 timmar i sträck,, trots att all forkning påstår att hästar aldrig sover så länge under en å samma period,, inte ens totalt under ett dygn.

Vi tar in våra nu i värmen. De står på parad och väntar vid tio-tiden på morgonen. Funkar jättebra. Allra helst för mig som har en gamling som behöver äta. De lär beta mest på tidig morgon.

Sedan är det alltid lika facinerande när man på morgonen tar in dom på box och konstaterar att dom omgående lägger sig ner och sover. Inte ovanligt minst 5 timmar i sträck,, trots att all forkning påstår att hästar aldrig sover så länge under en å samma period,, inte ens totalt under ett dygn.

Min kommer in på morgonen och är inne hela dagen. Han äter bara sitt krafftfoder när han kommer in och lägger sig ner direkt och SNARKAR i flera timmar!:D De tycker det är enormt skönt att komma in o sova.

Jag hänger inte med i hur du resonerar. Om man nu ska ge hästarna dom bästa förutsättningarna så som du förespråkar så kan det väl inte vara så svårt att öven i en hage som är helt skuggfri fixa till ett skuggparti med lite fantasi.

tycker inte alls det är svårt att förstå....

har man möjlighet, ska man givetvis fixa skugga till kusen, men saknar man av någon anledning möjlighet till det, får man göra det bästa av situationen.

att göra sig av med hästen för att man inte har möjlighet att ge den en skuggig hage tycker jag inte ska behövas. ge den vatten gör livet så drägligt för den som möjligt under de varmaste dagarna, så klarar den sig fint!

jag har haft min häst på tre olika ställen under de 4 sista åren.
nu går hon i just en platt plätthage (visserligen enorm, men ändå platt) med en liten, liten dunge på en sidan. typ 3 träd, men ger ändå skugga. INGEN av hästarna står där, eller sover där. rätt ut i gassande solen står dom. men så hällde dom i sig ungefär 200 liter på 36 timmar förra veckan åxå.

förra året gick hon i mindre hage med mer skog. där stog dom ofta och vilade och kliande sig mot träden, men lika ofta stog dom i solen och slappade!

3 och 4 år sedan gick hon i plättplatt hage utan skugga.
jag skulle gärna ha fixat ett skydd til dom, men hade inte möjlighet till det! det var inte mitt stall och vi fick inte lov att göra saker utan ägaren godkännade och ägarna tyckte inte att skydd. så dom fick stå i solen hela dan. ingen av hästarna (6 st) led nämnvärt av det.

jag tror att alla som äger eller har en häst vill ge sin häst det bästa, men det är inte alltid man kan ge dom det och då får man ta till andra vägar!

Är du bekväm??? Tänker du först på ditt eget välmående eller dina hästars välmående??

ja, jag är bekväm.
jag tänker i första hand på mitt välmående, men det utesluter inte att jag tänker på hästen åxå.

*KL*
Vi har rätt många hästar, och även de som har tillgång till skugga står ändå i solen hela dagen.

Är jag en djurplågare, tro?

Rätta mig gärna om jag har fel för jag är långt ifrån påläst när det gäller hundar.
Men är det inte så att hundar inte kan svettas, att de hänger ut tungan istället. Och därför är de inte alls lika bra på att kyla ner sig som tex. en häst som kan svettas är.

Om det är så så är det ju en ganska dålig jämförelse. Jag vill också gärna att min häst ska ha möjlighet att stå i skugga eftersom han ibland vill det. Och jag är lite fundersam på hur vi ska lösa det nu när vi ska dela hagarna, pga nya hyresgäster. Det går nämligen inte att dela av så att de olika skuggställena kommer i olika hagar. Och då blir det jobbigt om bara några av hästarna ska få skugga.

*KL*
Vi har rätt många hästar, och även de som har tillgång till skugga står ändå i solen hela dagen.

Är jag en djurplågare, tro?

Eftersom dina hästar har en valmöjlighet så är svaret NEJ..

Djurplågare är man endast om man av egen bekvämlighet inte tillgodoser hästarna valmöjlighet.

Imponerande att du under hela dagarna konstant studerar dina hästar för att så tvärsäkert skriva att trots tillgång till skugga står ändå hela dagen i solen.:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 818
Senast: Zamira
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka