Skrubbsår efter att ha gått omkull

linzan

Trådstartare
Min häst gick omkull på asfalt i förrgår, inga djupa sår men skrubbade upp hela rumpan som ni kan se. Himla svårt ställe att hålla rent och täcke måste han ha eftersom han är klippt. Nu är det som en hård skorpa över nästan hela området. Bilden är tagen direkt efter.

Har ni några tips på hur jag borde sköta det? tvättar med vatten och försöker hålla det rent. Han är inte halt eller svullen men såklart lite öm just på det området. Funderar bara på om man borde smörja in med nåt eftersom ytan är så hård. Eller om jag bara ska tvätta och låta det vara.

Självklart ringer jag veterinären om det blir värre men just nu så känns det som att det är lite onödigt eftersom han inte är halt eller har temp.

dsc06321_137882050.jpg

Sv: Skrubbsår efter att ha gått omkull

Jag hade tagit aloevera om du har det, om inte så kan man hålla det mjukt med helosan. Se bara till att det får torka in ordentligt innan du sätter på täcket igen så att det inte fastnar i såret.
Om han inte verkar ha ont av att det blir hårt eller att det håller på och spricker så skulle jag inte göra något alls utan bara hålla koll för det är ju inte farligt att det blir en skorpa på.

Ja det tipset fick jag av en vän med, ska köpa det imorgon när jag ändå är i hästaffären.
Nej man är väl inte löjlig så, svårt att se det positiva med att han faktiskt klarade sig så bra som han gjorde. Istället funderar man bara på vad som kan bli utav att :) Hopplös!

Ja men det är väl klart att man blir orolig! Det är ju otäckt "bara" (inte så bara) att de går omkull och när hästen dessutom skrapade upp sig så :crazy: man vet ju hur ont sådana skrubbsår gör på en själv...
Jag hade varit lika nojig jag ;)

Nej herregud, trodde jag skulle få en hjärtinfarkt när stackaren inte ens vågade resa sig upp. Bara låg raklång på vägen så jag trodde han hade brutit sig. Inte lätt att vara en stor pojk och inte ha koll på sina långa ben :D Man ska nog bara vara tacksam över att man inte satt på. Tack för tipset om sårvården, ska som sagt inhandla det senast imorgon

Jag hade tagit aloevera om du har det, om inte så kan man hålla det mjukt med helosan. Se bara till att det får torka in ordentligt innan du sätter på täcket igen så att det inte fastnar i såret.
QUOTE]

Det gäller samma för häst som för människa, INGEN salva i/på öppna sår om den inte är rekomenderat/uyskriven av veterinär. Vad du kan göra medans hästen går med täcke, är att smörja med vaselin på sårskorpan så att den blir mjuk. Ren vaselin kan du även använda att täcka öppen såryta med.
Aloevera salva, spenol och helosan innehåller ingredienser som irriterar/svider om de kommer i kontakt med öppna sårytor, men fungerar perfekt som mjukgörare av sårskorpa, dock med förbehållet att hästen inte har täcke som kan skava bort sårskorpan så att de tre sistnämde salvorna kommer åt öppen såryta, med rodeoshow i hagen till följd.

God bättring:)

När jag hade en häst som skadade sig på rumpan och ändå behövde täcke. Så satte jag en ren kökshandduk på täcket där det låg mot såret som en typ av bandage, den skyddade ju täcket och höll såret rent. Sedan bytte jag handuk varje dag så som man hade gjort med en kompress på ett sår. Funkade på min häst och det var lätt att ta hem handdukarna och tvätta.

kl
Ush idag hade det börjat vara sig. Hopplöst eftersom täcket ligger emot. Fortsätter bara att rengöra det så länge, är det inte bättre på måndag så får veterinären komma ut och kika på det.
Köpte nån jättestor skumgummigrej att fästa på tecket, sånt man har när människor har trycksår osv. Får se om det funkar

Finns det inte ett plåster med klisterkanter och plast inuti så att det inte fastnar i såret? Eller har jag drömt?

Massor med olja, typ olivolja för att hålla det mjukt. Olja är bäst för det finns inget som irriterar, inga onaturliga ingredienser. Att det varar är bra, då kommer skit ut.
Man hade kunnat tänka sig att hålla hästen inne i ett par dagar så att den kan vara täcklös men då försämras ju samtidigt den viktiga cirkualtionen, svår balansgång det där.

Min före detta sambo brukade ta med sig sådana plåster från läkar mottagningen, borde finnas på apotek, men vet inte hur stora de kan klara framskaffa.

kl
Tyvärr så hade han inte kunnat stå inne utan täcke heller då han är relativt nyklippt. Köpte honom för bara några veckor sen.
Jag la dit "plattan" över så får vi se hur det ser ut imorn bitti. Olja lät ju som en bra idé.
Vet även vad ni andra menar, jobbar med inom vården och vi har såna grejor på jobbet. Ska se om det finns nåt som skulle kunna fungera!

På kliniken sätter de på skumgummi med klister på såret, som plåster. Det borde vara ngt sådant du har fått tag i.
Skulle inte kladda med salvor på såret utan tvätta rent och låt vara.
Har du inget täcke med glansig insida? Amigotäckena har ju det och det kan det inte fastna i såret.

Vi hade en häst som skavde upp ett stort sår på rumpan när hon stod i en transport. Då det skulle läka (mitt i vintern och hon var tvungen att vara täckad) så höll vi det rent men hade ingen salva på. Klippte hål i hennes stalltäcke där såren var så att de hölls luftiga. Läkte fint då.

Mina täcken har glansig insida (shires) men det fastnar lite iaf.

Det var ju smart faktiskt, att klippa ett hål där :) ska se om jag har nåt gammalt täcke, fick ju tyvärr köpa en ny "garderob" då han är lite större än min förra. Men kanske kan hitta nåt billigt om inte annat

Skulle såren se ut att bli infekterade eller om du är rädd för infektion så stryk på honung, när den torkar blir det en hinna över såret! I honung kan inga bakterier växa!

Vilka smarta tips ni kommer med, honung hade jag inte en aning om att det kunde användas så :) Tack.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 678
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka