Skriver och tjatar igen :P "hingstval"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare et_flikkan
  • Startdatum Startdatum
E

et_flikkan

Japp valet går fram och tebax, Fullblodshingst eller halvblodshingst ?, vad ska det blir. Har bestämt halvblodshingst till mitt fullblodsto. Men jag tänker inte betäcka henne förens hon har presterat nått. Hon är efter Richard of york och undan Tailormade. Jag har länge varit kär i Artist men jag vet att han ger väldigt små avkommor ibland, men att han ger trevliga avkommor som behövs på mitt sto då hon har ett speciellt humör. Feleciano står också högt upp på listan, men man vet ju inte, det kommer ju bara nya hingstar hela tiden.

Jag vill ha en hingst som har en bra skritt och trav, då min häst har lite halvbra trav och skritt. Den ska såklart vara på på att hoppa och ha en bra ridbarhet samt bra exteriör.
Jag vill ju ha en liten häst då jag själv är väldigt liten.

Mitt sto har inte gjort så mkt. Men hon har en jätte bra ridbarhet och har en mkt bra hoppteknik. Hon har mkt bra galopp. Och hon tänker mkt själv när vi hopptränar, är väldigt okomplicerad. Så vad tror ni är en bra hingst till mitt sto?

Sv: Skriver och tjatar igen :P "hingstval"

Jag tror att Feliciano-fullblod skulle bli jättebra! Se till att du väljer en hingst som nedärver bra skalle. Storleken är mindre viktig om bara ridbarheten är hög!

toughcookie skrev:
Jag tror att Feliciano-fullblod skulle bli jättebra! Se till att du väljer en hingst som nedärver bra skalle. Storleken är mindre viktig om bara ridbarheten är hög!

Jag är väldigt noga att välja en hingst med bra temperament.

Vad tror du om Artist då ?. Jag var med en kompis som lämnade sin häst där på betäckning och det lilla jag såg av Artist så tyckte jag han var jätte trevlig, ingen gapig hingst vad jag såg iaf.

Jag "kan" inte Artist så bra och har ingen aning om vad han har gett.
Jag tycker att du har en jättefin häst och att du ska kosta på henne en riktigt fin hingst!

toughcookie skrev:
Jag "kan" inte Artist så bra och har ingen aning om vad han har gett.
Jag tycker att du har en jättefin häst och att du ska kosta på henne en riktigt fin hingst!

Okej.

Jag kan verkligen inte välja hingst till henne, vill ju ha en riktigt bra hingst, struntar nästan i hur mkt han kostar, jag vill ha en häst med kvalitet. Men det finns ju så mkt fina hästar att man blir helt snurrig, vill ju inte välja fel :P.

Hej!
Jag är i samma situation som du fast dressyr.
Först vill jag säga ngt jag lärt mig och det är att hom du vill ha bättre gångarter så ska du aldrig använda ett bra halvblodssto och en bra fullblodshingst eftersom det drar ner på stoets gångarter. Däremot tvärtom är lysande och förbättrar bara stoets gångarter, speciellt i hoppning är ju galoppen så viktig!

Min kompis har en gul felicianoavkomma, han rör sig mjukt men hans trav är ju inget wow, däremot bra galopp, men feliciano själv är ju lite framtung i sin trav, därför inge bra på fullblod som ofta springer på frambenen på grund av deras kroppbyggnad för löp.

Artist har jag vart och hälsat på och sett bli riden hemma på gården, skulle ridit honom men blev inte så. Han är mkt snygg, rör sig lagom bra och har en enorm hoppkapacitet, vad jag hörde från tjejn som red honom hade hon hoppat 2.00 m med honom. Hemma. Dessutom verkar han väldigt go och eftersom du är liten så låter inte artist helt fel men traven blir nog inte så flashig. Fast bra. Dessutrom en mkt bra hals! Vilket vissa fullblod inte har så om ditt sto har lite sämre hals utan så mkt nacke så kanske Artist hals kan förbättra fölets hals.
Jag har inte tips på andra hingstar just nu men du kanske fick lite att tänka på.

Lycka till!
Mvh Michaela

Jag och mamma är kära i Artist, han e vacker och otroligt lugn. Min kompis lämnade ju som sagt sin C-ponny hos honom på betäckning, och jag har nog aldrig sett en sån lugn hingst i hela mitt liv, har ju inte sett så många, men ändå. Han skulle jag gärna ta till mitt sto.

Liknande trådar

Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 014
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 729
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur