"skriva av sig tråd" och lite frågor..

superstar

Trådstartare
Det känns som om det får räcka nu. jag köpte halvblodet i augusti -04 och red och tränade ordentligt i 3 månader. I början av november skulle han få vintervila och vi är fortfarande inte igång helt sen dess. :mad:

När vi först skulle igång så började allt bråk (testa mig?) i ridningen så vi åkte in för att röntga rygg, bl.a, för att kolla så att han inte hade ont. Ryggen fin men hittade kotledsinflammation hf. Orkar inte dra historien om den behandlingen nu :crazy: men då han blev friskförklarad så satte vi igång igen. Pga mycket i skolan för min del så tog igångsättningen sin tid, men jag trodde det skulle vara bra eftersom det då minskar risken för överansträngning/mer kotledsinflammation.

När han äntligen börjar komma igång och jag av diverse anledningar beslutat mig för att sälja honom, hittar en köpare och ska besiktiga så får vi markeringar på falangerna BÅDA fram.. Vila igen och DAGEN INNAN ny besiktning (förra fredagen) så fastnar kraken i ett staket och får ett sår läskigt nära både hasled och senor :crazy: så nu har han boxvila igen för tredje gången sen i december...

På detta kan jag tillägga inkompetenta ambulans-veterinärer, sommar och flugor samt svindyra bandage :crazy:

Ett par frågor i samband med detta.. Var hittar man STORA kompresser? Just nu får jag sy ihop flera stycken då jag inte hittar större än 5 * 7,5 cm el dylikt. Vet att det finns en större storlek, men även av dem behöver jag tre st (!!). Finns det öht kompresser som är runt 10 *15-20 cm eller kan jag ge upp letandet?
Ersätter f-bolag (kanske olika, jag har agria) alla dessa kompresser, bandage, gaslindor, bomull (har redan gort av med 4 kg) eller "bara" räkningen från veterinären?

/Olycklig Ullis

Senast ändrad:
Sv: "skriva av sig tråd" och lite frågor..

24 som tittat in och ingen som vet antingen om kompresserna eller om f-bolaget ersätter apoteks-löpen?

Ullis

Om du har utökad vet vård ersätter bolaget medicin som vet skrivit ut, men dock inte bandage etc. Med "vanlig" vet vård ersätts inte medicin.

Stackars du!!!

Jag får alltså INTE ersättning för bandage, kompresser, gasbinda, bomull och allt dylikt? Illa isf, har handlat sådant för över 1500 redan och mer kommer det bli :(

Ingen som vet om det finns stooora kompresser att få tag på?

Ullis

Djurapoteket på Ultuna borde ha stora kompresser.

Försäkringsbolaget ersätter ej bandage och dylikt du köper på Apotek. Endast medicin som är utskrivet av veterinär.

På ambulatoriska åker studenterna med för att lära sig men det är alltid en erfaren veterinär med. Har själv haft ut dom två gånger på två veckor pga sårskada från hagen och varit helnöjd. Men det är klart studenterna måste få lära sig genom att prova. Men som sagt alltid under övervakning och är det svårare sår tar ju den riktiga veterinären över. För övrigt samma system dom har inne på Ultuna. Vill du undvika det får du väl åka till Strömsholm, Mälarkliniken eller ATG Täby (som är de närmaste klinikerna utan studenter).

Nej, jag är jättenöjd med Ambulatoriska alla andra gånger jag har haft ut dom (det här var väl typ femte...) men denna gången var det, tyvärr, en mindre kompetent veterinär, studenterna själva var rätt duktiga. Jag tycker systemet på både Ultuna och Ambulatoriska är helt okej, studenterna måste ju få lära sig och jag åker mycket hellre till Ultuna än till tex Mälarkliniken, inge vidare erfarenheter därifrån.

Inte äns på Ultuna-apoteket finns det tillräckligt stoa, så jag tänkte bara höra om det överhuvudtaget finns.. Ska höra idag med min veterinär samt en sjuksköterska.

Ullis

Nu behöver jag inte längre stora kompresser, kör in hästen till Ultuna i morgon så får han stå där och de får ta hand om såret ett tag. tack ändå för svar.

Ullis

Hoppas det går bra med honom nu. Din mamma tittade in i stallet när jag var där och berättade att han skulle in. Du borde ju kunna få stora kompressar där inne sen om du behöver linda han mer efter han fått komma hem igen. Lycka till. Ses ...

/Maria

Körde in till kliniken igår, det röntgade hasen där såret sitter och hittade spatt i samma has. Kan det bli värre? jag orkar inte tänka nu...

Ullis

Oj, tala om att du haft otur med pållen. Inte roligt att dessutom hitta något sånt. Köpet som var klart och allt... Vad ska dom göra med han på Ultuna nu då? Finns det något man kan göra åt spatten? Håller tummarna för att oturen vänder snart...

/Maria

Spatten finns det inget att göra åt. Direkt han kom in till kliniken så opererade dom (sövde honom och skar bort allt svallkött + en avsliten sträcksena) och de kommer dom få upprepa ett par ggr till under de veckor han får stå därinne...

Spatten får jag ta tag i senare, det har jag inte diskuterat så mycket med min veterinär än. Nu ska han först bli frisk och sen får jag se om jag ska sälja ändå till lägre pris eller om jag blir stående med två hästar eller hur det blir.

Ullis

Usch vad jobbigt:(

Vilken otur man kan ha :crazy:

Jag har också ägt mitt Danska halvblod sen Augusti 2004 och har haft 9 mån med skador och 3 återfall :crazy: :cry:

Jo jag vet, jag har följt ditt fall och det är ju faktiskt värre än mitt :( om vi nu ska gradera vem det är mest synd om :smirk:

Min häst har ju "bara" varit skadad sen november/december. Men det här med spatten var droppen som fick bägaren att rinna över, det känns så MENINGSLÖST med något som man vet inte går att göra honom frisk ifrån :cry:

Lycka till!

Ullis

Usch:(
Jag är glad för att Missy inte har några rönken förendringar.
För "vet" var nästan 100 på att det skulle vara spatt.
Men det var inte det.

Jag vågar inte riktigt ropa hej än inte förens vi är igång till 100% igen.
Jag har ju sakt att jag ska sälja Missy om ca 3år efter som jag vill jobba utomlands men tyvärr tror jg hon blir svårsåld med alla problem hon haft :crazy:
För vem vill köpa en häst som Vetrenärena anser att har lätt för att få "återfal" och ska hälst kollas upp på klinik 2ggr om året :crazy:
Så det blir väl att ta ut henne på foder då.
Men det är ett senare problem;)

Lovar hålla tummarna för dig och att din otur vänder snart.

Tack till Marion och Fladde.

Marion: Har nästan bestämt mig för hur jag ska lösa det hela, ekonomiskt och känslomässigt, utan att hamna i någon jättekris på båda planen. Ses på msn och berättar om mina planer ;)

Puss

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 232
Senast: Unhappy
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 681
Senast: Josofinito
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30