Skriv/säg som det är..

Sv: Skriv/säg som det är..

Jag har ringt på en del annonser den senaste veckan och slås av att folk verkar vara så motvilliga till att sälja sina hästar.
Det suckas tungt över att man tex. ber om film på hästarna. (Finns givetvis några undantag :bow: som lovat att de ska filma sina hästar. :bow:)
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Varför ska man filma om man inte kan filma? Ringer du bilförsäljare och ber dom skicka filmer på när bilen körs i olika hastigheter.
Jag föredrar att folk kommer ut och tittar med egna ögon på hästarna.
Köper folk häst på film så fattar jag varför så många känner sig lurade nu för tiden. Den som kan filma och trixa kan ju göra underverk med en häst. Och du ser ju inte på filmen HUR de gjort för att hästen ska visa en fantastisk trav.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag kna bara hålla med dig där.

För min egen del har jag varit väldigt tydlig med mina ridkunskaper, starka och svaga sidor för att det ska bli så rätt som möjligt.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Fast om man kanske ska åka en bit för att titta på hästen skulle jag personligen vilja se film först. En häst som ser fin ut på bild, låter trevlig när man läser om den/pratar med ägaren kan ju faktiskt vara riktigt trist i verkligheten... Eller på film. :angel: Självklart köper man inte en häst efter att bara ha sett en film, men en film kan avgöra om man ens åker och tittar eller inte. För mig iallafall.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Varför ska man filma om man inte kan filma? Ringer du bilförsäljare och ber dom skicka filmer på när bilen körs i olika hastigheter.
Jag föredrar att folk kommer ut och tittar med egna ögon på hästarna.
Köper folk häst på film så fattar jag varför så många känner sig lurade nu för tiden. Den som kan filma och trixa kan ju göra underverk med en häst. Och du ser ju inte på filmen HUR de gjort för att hästen ska visa en fantastisk trav.

Jag som är dressyrintresserad skulle aldrig åka och titta på en häst utan att ha sett film förut. Många har ingen som helst uppfattning om hur deras häst rör sig, och hävdar glatt att den har supergång när den i själva verket rör sig som en shetlandsponny... En film sållar åtminstone bort de allra värsta, är man tillräckligt rutinerad är det inga problem att bedöma kapaciteten även om ryttaren rider som en kotte.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag ser gärna en film på hästarna. Bilder går det att trixa och fixa betydligt mer med.

Jag vill se film för att slippa åka och titta på symaskiner till hästar. Som Trissa säger så sållar en film bort de värsta hästarna.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Haha en så rolig liknelse :p

Som köpare ser jag gärna en film men inget måste för mig. Vet hur svårt det kan vara att få till ibland när man ständigt är själv.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Om hästen finns i närheten så kan jag åka (Typ 1-2 timmar) utan att ha sett film.

Men ska jag åka 5-6 timmar så ser jag gärna film innan jag åker, annars får det vara.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Fast jag ser gärna utan ryttare också, i alla gångarter, och det kan man ju enkelt fixa även om man är själv.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Javisst det kan nog de flesta, i alla fall om de äger en filmkamera och är någorlunda tekniska.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

På måndag smäller det :P

Känner mig som ett litet barn på julafton efter att ha önskat mig något riktigt riktigt speciellt av tomten!
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Skoj! Känner igen känslan, har den också just nu då jag på söndag får hem två Haflingerhästar (efter 2 års letande...) :D
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag har varit med om människor som beter sig väldigt underligt, både när jag har letat häst och haft häst ute på annons själv. Vissa människor ljuger medvetet, vissa talar bara ett annat "språk" och lägger en helt annan värdering i ord än vad jag själv skulle gjort och vissa verkar helt enkelt inte förstå bättre. Sen finns det en liten andel som man faktiskt kan kommunicera med ;)

När jag köpte häst sist berodde faktiskt både valet av ras och individ på att jag bestämde mig för att köpa från en professionell verksamhet som jag litar på. Jag orkade inte med och hade inte tid för allt man annars kan bli utsatt för som hästköpare. Jag värderar temperament mycket högt, ringde och beskrev vad jag sökte och fick till svar att det fanns ett par hästar som kunde passa. Den ena köpte jag och hon är exakt som hon beskrivits - het men helt orädd, en "pansarvagn" :p
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag har haft turen på min sida då jag letat häst två gånger i mitt liv. Förta hästköpet provred jag bara en enda häst - han köpte jag och det var bara en snabb provridning i hagen plus att jag fick se ägaren rida först :) blev besiktning och sen åkte han med hem (de skjutsa). Bästa ponnyn! Helt underbar. Han stod fyra mil bort och jag ringde och provred samma kväll!

Mitt andra hästköp sker om två dagar. Jag har provridit en häst innan det som kändes tveksamt. Men denna häst såg jag på internet - ute för lite mer än va jag har råd med så jag sållade bort han direkt och tänkte "synd!" För han lät bra och stod bara 3 mil från mig! Jag lade ut en annons där jag beskrev vad jag sökte. Fick mail om denna häst som jag sållat bort på grund av priset. De prutade ner han (DE, inte jag) och jag åkte och provred. De var ärliga och berättade själva det "sämsta med han" - att han drar iväg i grimman för att äta (inte sticka, utan typ om han ser ett äppelträd haha). Mamman var seriös och hennes två yngre döttrar var med. De frågade mig hur JAG ville göra - om jag skulle rida ut själv eller med sällskap. När jag provridit har säljaren valt vart jag ska rida osv. Tråkigt. Men nu fick jag välja och jag valde rida ut ensam först sen rida med sällskap (vissa hästar ändras ju då) :) jag fick själv hämta i hagen och göra allt själv för att känna på. Hon visade besiktningsintyget, berättade om försäkring och allt som man undrar utan att jag själv behövde fråga i princip. Medan jag red med hennes dotter var min syster in och drack kaffe och prata om allt och inget med mamman. Så trevliga och ärliga :) de skjutsar upp hästen åt mig för att se hur han ska få ha det hos mig osv. Precis som mitt första hästköp. TRYGGT känns det :)

Det var svårare när min syster skulle köpa sin första häst. Vi provred flera stycken och ingen kändes helt ok. Men sen var vi ner i Göteborg hos en släkting (vi bodde i Dalarna) och provred en häst. Det var helt underbart. De tog en lååång uteritt (syrran på hästen som skulle säljas och säljaren på hennes andra häst) och gjorde allt, badade i vattnet, galoppera på ängen, skritta runt i skogen ja allt som vi tänkte göra hemma. Men det blev inget då de fick veta att han kanske hade cancer - då ville de kanske inte sälja och pappa ville inte köpa.

Provred en annan st i Göteborg - snygg arab häst från ryssland som hade gått MSV dressyr, omhändertagen av polisen och stod nu i detta stall. Kom dit och fick se en vanvårdad omusklad benig gammal häst, inte igång och troligen inte alls tävlad i dressyr. verkligen ingen arab (korsning eller en annan variant av arab mer bruksmodell) som vi köpte för han var SÅ snäll och rar och det var synd om han för han stod i en bondgård med massa kor, smutsigt, lerigt och inte alls en trevlig miljö. Köptes obesiktigad (billig). Han var en underbart snäll förstahäst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 381
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 713
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 807
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp