Skriv/säg som det är..

Sv: Skriv/säg som det är..

Saker o ting ger ju inga garantier ändå. Mycket kan man ju kolla upp med röntgen o dylikt. Synd om folk ratar en häst pga namn o stam. Kanske kan man hitta guldkorn bland dessa.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Namn skulle jag aldrig rata för, men hingstar som har många avkommor som gått sönder på samma sätt undviker jag.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Håller med! Jag köpte nått jag ALDIRG skulle bli rekomenderad till, en kwpn tp. Hade ingen aning om vad det var men hörde saker som "kan inte ditten, kan inte datten" "körhäst som DRESSYRHÄST, är du dum eller??" Men, han är det utan tvekan mest kapabla häst jag suttit på och passar mig som handen i handsken! :D

Våga kliva ut ur er bubbla och leta efter en individ som kan tänkas passa! :)
 
Sv: Skriv/säg som det är..

På söndag ska jag provtida häst nr 5 i turodningen, så vi får väl se vad resuterar i.

Denna häst är verkligen utanför mina ramar
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Lycka till:)!

Jag letade häst i somras och då en specifik ras. Fanns två i den ålder jag ville ha som jag fastnade för och jag ringde på båda. Bad om film av båda ägarna och eftersom ingen av hästarna var ridna direkt bad jag dom bara släppa hästarna lösa i ridhus/på ridbana så att jag fick se dom röra på sig. Rasen kan ha lite problem med en bra galopp så jag sa att jag ville se hästen lösgaloppera. Båda dessa säljare reagerade starkt på detta-herregud skulle de JAGA runt hästarna i galopp?? Jag tyckte väl att det inte var alls konstigt som kommer från havblodsvärlden men det var det tydligen.

Efter en massa strul med ena hästen som blev halt när vi skulle kolla och den andra säljaren kom på att hon inte ville sälja (till mig) köpte jag en annan ponny helt på kontakter. Blev inte riktigt den ras jag tänkte mig, men det blev såååå bra:love:!
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag tror det finns för många hästar i omlopp nu, och det är svårt att sälja, och därför hoppas säljaren att spekulanten ska förälska sig i hästen och strunta i ev misskrediterande information som tex krubbitande eller tidiigare sjukhistorik.

Jag har åkt tjugo mil för att titta på en häst som tappat en sko (jag ringde innan jag åkte för säkerhet skull, men fick då ingen info om detta förstås) och runt fem mil för att titta på ett halvblod, och när jag väl är där och undrar över den robusta modellen så kläcker människan ur sig att "ja just ja, jag glömde säga att mamman var fjording". Suck.

Den häst jag har nu är köpt till kraftigt rabatterat pris av en bekant som ville att hästen inte skulle pressas över dess förmåga, och därav var den utannonserad som skogsmulle, vilket är en underdrift - en "tvärtom-säljare" som tänkte på häst och köpare, och inte på pengar.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag åkte över 40 mil för att komma fram och får höra att den friska hästen utan tidigare skador stod pga Erlichia och fick inte ridas på minst 6 månader...... :mad:

Åkte sen månaden senare 40 mil åt andra hållet och när vi kom fram gick inte heller den hästen att rida för den hade FÖLAT några timmar tidigare, vilket dom själva inte visste om... Sa dom i alla fall... :mad:
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Ja jisses det är inte klokt.

Jag är en köpare som tänker med hjärnan och inte hjärtat. Skulle jag bli "förälskad" i hästen och det visar sig att den har avvikelser som jag inte kan godta, då blir det inget köp heller.

Nu får vi se vad dagens provrdning resulterar i :)
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Vilken lyckad provridning! Hästen var verkligen som säljaren beskrev den.

Och jag som sa att jag aldrig skulle vilja ha en häst av det könet med just den färgen :P

Nästa helg ska jag rida den igen för att vara helt 100 på att det är rätt! Håll tummarna nu.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Han är importerad från Holland av en bekants bekant. Min tränare kände säljaren och på den vägen blev det. Det finns inte så många i Sverige, och framförallt inte här i norr så jag visste inte alls vad det var för typ av häst innan jag såg den. :) Men såld är jag!
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Det ser ut likadant som säljare, att intressenterna som ringer inte verkligen berättar vad det är för häst de söker. Jag vet inte hur många oseriösa intressenter som dykt upp och tittat och provridit de hästar jag haft till salu.

Jag sålde t ex mitt halvblodssto som gått som avelssto i 2 år och inte blivit riden sedan hon fick föl och det stod klart och tydligt i annonsen att hon inte var igång, ÄNDÅ dyker det upp en tjej med sin mamma och provrider henne och säger "Usch, denna hästen är ju inte igång... men om du rider till henne i en månad så kan vi komma tillbaka.. vi letar liksom efter en häst som kan ut och tävla om en helg eller två" och så har jag fått otaliga samtal med skambud.

Det är riktigt jobbigt att både sälja och köpa häst, tycker jag. Det finns rötägg på bägge hållen.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Som det kan bli!

Skrev ju tidigare att jag skulle titta på en häst helt utanför mina ramar, iaf till de fysiska atributerna.
Men som mentalt och ridmässigt passar mig så himal bra!!

Var iväg på andra provridningen igår och det gjorde mig ännu mer säker på att detta är hästen för mig.

Säljaren har verkligen varit ärlig med all info och har inte skönmålat någotm utan hästen har faktiskt varit helt enligt beskrivning.

Nu håller vi tummarna stenhårt på att hon går igenom besiktningen.

Och jag som inte ville ha ett sto, inte fux och minst 170.

Tror ni inte att hästen är ett fuxsto på 165 :) Visserligen snyggt tecknad med mycket vitt :P
Men framförallt supertrevlig att rida.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Lycka till! Det får ta sin lilla tid att hitta rätt häst helt enkelt. Felet folk gör är väl att de inte har tålamod att vänta utan köper "första bästa hästen".
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Å vad kul!!
Var lite så för mig med, för mig blev det också helt rätt trots att det inte var exakt vad jag sökt, blir spännande år framöver :)
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Nästan som jag med andra ord! Följde med vänner som stöd vid provridningar ganska flitigt förra året och var noga med att betona vikten av att provrida, klämma, känna, fundera osv. På ett av ställena stod en valack som inte var till salu men han var bara så otroligt vacker så kunde inte låta bli att lite skämtsamt säga: Säg till om han blir till salu ;)

Ett halvår senare får jag ett sms: "Nu är han till salu men om du vill ha honom så får du honom, han är inte inriden men snäll så det blir säkert inget problem" OKEJ JAG TAR HONOM! En vecka senare transporterade dom honom till mig och jag har inte ångrat mig. Än. :D ;)
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Det ser ut likadant som säljare.

Det finns gått om köpare därute utan NÅGON som helst insikt om vare sig sin ridskicklighet eller kunskapsnivå!

Det finns säkert många som känner sig lurade/felinformerade som helt enkelt inte haft kunskaper nog att rida en del av de hästar de tittat på :angel:

Har sett flera fall av ryttare som provridit hästar som legat utanför deras ridskicklighet och då blir det totalt pannkaka!! Ryttare som kommer och provrider en känslig blivande tävlingsindivid som bokstavligen drar åt...

Tex. en "dressyryttare" som inte kunde få galopp, pga av att hon kastade sig fram på halsen och tappade balansen i fattningarna. (hon var mkt upprörd över att jag visade en så dåligt utbildad häst tills hennes dotter på 17 år satt upp och gjorde såväl fattningar som byten...:angel:)

En spekulant som skulle ha en hopphäst för högre klasser men höll på att ramla av i varje språng, då hon troligtvis aldrig suttit på en häst som hoppade med lite tryck...

Har man inte vanan av att rida många olika hästar så kan det vara oerhört svårt att anpassa sin ridning efter just den individen man sitter på! Kanske har det funkat jättebra på hästen man hade tidigare, men så kommer man på en helt annan individ som fungerar annorlunda.

Min egen syster (som har tävlat tom 1,30 klasser) skulle hoppa en av mina unghästar som jag trodde var helt okomplicerad, men det var totalt katastrof, då den inte fixade hennes ridning. Det blev en riktig tankeställare för mig.

Sen är det såklart många säljare som drar en vals eller helt enkelt inte har kunskap nog att avgöra vad det är för häst dom säljer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 381
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 713
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 807
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp