Skriv/säg som det är..

Sv: Skriv/säg som det är..

Jag gjorde PRECIS som jag sagt till mina hästletande vänner att de INTE skulle göra!! Jag åkte och tittade på en häst som jag bara sett en 3/4-kroppsbild på, ingen film som visade hur han rörde sig och ingen helkroppsbild som visade hur han såg ut, och det var första hästen jag provred. Och vad hittade jag? Min drömhäst! Och han blev min till ett överkomligt pris för ägaren ansåg att mitt stall/ridning/hästhållning skulle passa hennes Älskling perfekt!
 
Sv: Skriv/säg som det är..

KL*

Jag har också tittat lite på annonser, men jag hittar inte ens något som verkar lovande, är det inte enbart bilden som
avskräcker så är det beskrivningen av hästen som inte stämmer överens med vad som visas på bild och film.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag hade inte litat på att få svar som stämmer in på dina önskemål om jag var du...

När min dotter var liten, tror hon var ca 7 år, så letade vi en liten snäll ponny till henne och satte in annons. Jag fick massvis av svar, men inte en enda som var passande. Det var allt från svar från holländska försäljningsstall (som hade hästar på typ 1.70) till fd travare till oinridna halvblod. En och annan ponny rasslade in men då var de antingen oinridna/oerfarna eller 'för tillfället är hon jättebusig, men det blir säkert bra med tiden om hon får en ryttare som inte blir rädd'. osv osv. Någon skulle vara perfekt som det lät, men sedan hittade jag ryttarens blogg och insåg att nej, det var inget som passade en liten tjej som behövde en snäll häst.

Det slutade med att jag köpte en islandshäst till istället. :) Och nu ett antal år senare är de fortfarande bästisar. :love:

TS: sånt är tråkigt. När jag letade häst så bokade vi in ett gäng ca 40 mil hemifrån. Ingen var som utlovat. Alls.
En 'gudasnäll' 4-åring visade sig vara i stort sett helt ohanterad så vi kunde bara titta på avstånd i hagen. Den var dessutom sjukligt fet, hade allvarlig allergi och ägaren (som var veterinär dessutom!) funderade på att ta bort den. Men ändå skulle de ha 30.000 för henne. Blev ingen affär där nej.

Den andra var turridningshäst som skulle få ett eget hem på äldre dar, lät perfekt för mig. Men när vi kom dit hade hon precis gått en 4-timmars tur och stod genomblöt av svett sadlad och klar när vi kom. Då undrar man ju vad som är fel om de behöver rasta av den 4 h innan provridning... Vi hade ju bestämt detta flera dagar i förväg och det stod andra hästar inne som inte var med på turen.
Och så vidare och så vidare.

Jag hoppas att jag inte kommer behöva leta häst sådär igen. Det var inte roligt.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Men du kanske ska göra precis tvärt om, ring på annonser som inte verkar "lovande". Vi hittade en kanonfin på världens tråkigaste annons. Den bestod av en mening - 5-årigt sto e XX, 165 cm, tävlad unghästklasser. Pris X. Ingen bild, ingen film. Less is more;)

Min häst köpte jag via en ännu tråkigare annons. "Brun fullblodsvalack -01. 171cm" - inget mer och ingen bild :p Bläddrade först bara förbi den, precis som andra liknande annonser, men kunde av någon anledning inte låta bli att gå tillbaka till den och ringa upp ägaren.

Visade sig att han var krubbitare, knappt skolad, större än jag önskade (fast det stod ju redan i annonsen) osv. Allt som jag inte ville ha. Men återigen kunde jag inte låta bli att åka och provrida "när jag ändå hade vägarna förbi" - och jag fastnade så det rungade om det. Oskolad, javisst. Men med massvis av potential! Väldigt trevliga gångarter, ambitiös och arbetsvillig, lättlärd, mjuk och känslig för hjälperna. Ja som sagt, han är min häst nu ;)


Samma dag provred jag dock två andra hästar som hade mer utförliga annonser.

Häst 1 - Ung (minns inte exakt ålder, 4 kanske?), skulle vara startklar LB, ej het, lugn och stabil. Jomenvisst. ;) Ägaren var redan ute och red den när jag kom, den var så stressad att den inte kunde skritta ordentligt (min provridning gick ut på att ägna en halvtimme åt att försöka få en avslappnad skritt typ...) och man såg paniken i ögonen på den. Skyggade varje gång något rörde sig. Tack men nej tack!

Häst 2 - Hade sett film innan och fått en bra beskrivning av hästen, den stämde antagligen bra - men ägaren hade visst glömt att boka ridhus och paddocken bestod av knölig is med lite snö på. Så jag fick bara skritta.. Var nog som sagt en väldigt trevlig häst dock, kändes så. Däremot hade hon glömt att berätta att hästen haft en senskada och dessutom var nafsig som tusan (aldrig sett liknande! Haha).

Är det möjligen så att de vettigaste hästarna och ägarna döljer sig bakom de tråkigaste annonserna? :idea:
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Vad bra att det löste sig så fint till slut i alla fall! :) Mina föräldrar köpte helt obekymrat en jättebråkig 4 åring, maxad c-ponny åt mig när jag var 6! Som tur är blev vi också bästisar sen ;)
Ja jag är lite rädd att få en översvämmad mailkorg att beta igenom...det är ju lite konstigt som du säger ifall säljare hör av sig på en ponnyannons när de har stora hästar kan man ju tycka! Det kanske inte hjälper att ha en specifik annons alltså...
Men jag förstår inte varför en säljare skulle klämma ur sig grejjer som typ att hästen har allergi på plats istället för på telefon, det gynnar ju ingen, man slösar ju bara med varandras tid :/
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Vad intressant, min nuvarande hästs annons var också bildlös och bestod av en mening...typ grundriden 4 år mbr, pappa-morfar och tel.nummer, det kanske ligger något i det där!
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Har faktiskt ocks åvarit med om detta några gånger och man blir lika irriterad varje gång.

Exempel
Hade pratat med en tjej ett par gånger angående hennes häst hon skulle sälja alt låna ut på foder. Jag säger att jag först och främst vill ha denne på foder för senare köp om det går bra. Ja säger hon. Jag åker upp och provrider henne (ca 15 mil från mitt) Hon hade ljugit om tre saker gällande hästen. Hästen skulle vara 160 hög ca , hon var enbart 154 när vi mätte henne i stallgången hos ägaren. Hon var orädd och vem som helst kunde sitta upp. Det första hästen gör när jag sätter mig är att ta bettet och försöker dra iväg. Efter halva rundan får hon fnatt och bockar en del. Hästen var välriden stod det i annonsen. Nja hon hon kunde inte fatta galopp i något av varven och gick och tittade upp i himlen i skritt och trav ändå är jag väldigt mjuk med mina hjälper och även gav efter en del på tyglar men detta förbättrades inte speciellt. Efter att jag ridit säger tjejen att hon absolut inte vill låna ut henne utan hon är "unghäst" och måste säljas!:crazy: Jag sa inget sa bara att jag inte var intresserad och att hon kanske skulle läsa igenom sin annons en gång till. Hon tyckte jag red bra och att jag skulle passa bra till hästen men hon kändes helt fel, men en riktigt snygg häst!! Så det var lite synd:(

Exempel 2: Hittade ett halvblodssto på nätet , riktigt fin dressyrstam och såg riktigt läcker ut på video(treårstest) och bilder. När jag kommer dit står det en lurvig sak i hagen som ingen brytt sig om på ett par månader minst ser det ut som. Hon var igång stod det i annons. Men det kommer fram senare att hon inte ridits sen i början av sommaren. Jag rider ett par varv och hästen börjar flämta. Jag säger då till ägaren att hästen är för trött och att hon inte är igång och tänker hoppa av. Tackar nej och åker där ifrån.

Exempel 3. Vackert svart sto till salu. Väl grundriden , färdig att komma ut och tävlas i lättare klasser. Det enda som stämde i ovanstående var att hästen var svart kan jag säga. När jag kom dit frågade jag om någon kunde visa henne lite för mig först, men det kunde ingen göra. Jag hoppar i alla fall upp och jag börja trava och begära av hästen och hon förstår ingenting stackaren. Efter ett tag börjar hästen makera på höger fram. Säger till ägaren och fodervärden att hästen är halt, även min tränare och ser det tydligt men dom står bara som frågetecken..:( Blev ingen häst den dagen heller..

Alltid tråkigt att åka flera mil och sen kommer man fram till något helt annat än man förväntat sig!!
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Så kan det mkt väl vara, var likadant för mig, då hade ändå "min" häst varit ute i flera månader och säljaren behövde verkligen sälja hästen. Kort annonstext med en tråkig bild, fick även enbart en kort filmsnutt enbart i trav men blev såld :)
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Säljaren mejlade mig en jättefin film så fort vi hade pratat, där hästen visades ordentligt i alla gångarter i båda varven. Alla svagheter visades upp också (blev ostadig i galoppfattningarna, enda svagheten han haft egentligen).

Aldrig fått en bättre visning av häst än jag fick vid provridningen heller.

Kom dit, vi gick tillsammans och hämtade honom i hagen, borstade, pratade, tittade och kände på kropp, hovar, ben osv. De hade kört fram transporten så vi lastade och körde till ridhuset - Som låg på gården :D Sadlade och tränsade i transporten, tidigare ryttare visade honom i alla gångarter plus hoppade några hinder. Därefter fick jag sitta upp och prova honom. När provridningen var klar lastade vi och körde de där metrarna tillbaka till stallet igen och lastade ur.

Kändes väldigt tryggt att ägarna på eget bevåg visade upp honom i alla situationer och var öppna för att diskutera och säga att "nej det har han aldrig gjort", "det här kan han inte", "i dom här situationerna blir han orolig". Det skrevs även in i kontraktet att han testar utav :devil:, så att han kan vara tuff var heller inget dom försökte dölja.

Jag visste helt enkelt precis vad jag köpte och är hur nöjd som helst :)
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Är det möjligen så att de vettigaste hästarna och ägarna döljer sig bakom de tråkigaste annonserna? :idea:

Så kan det vara.
Jag skulle aldrig köpa en häst där det i annonsen skrivs: "Jag måste sälja min kille..." och så 3 dm text under det.

Sen tror jag på att folk måste ÅKA och titta på hästar. Att bilda sig en drömhäst efter att ha sett bilder är orättvist mot hästen. Ser man en bild från sidan, hästen uppställd, och sen en framifrån för att se ben-ställningen så borde det väl räcka för att se om man vill se hästen live?

Eller måste man ta ut proffsfotograf en solig sommardag för att ta modellbilder av hästen?
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Så kan det vara.
Jag skulle aldrig köpa en häst där det i annonsen skrivs: "Jag måste sälja min kille..." och så 3 dm text under det.

Sen tror jag på att folk måste ÅKA och titta på hästar. Att bilda sig en drömhäst efter att ha sett bilder är orättvist mot hästen. Ser man en bild från sidan, hästen uppställd, och sen en framifrån för att se ben-ställningen så borde det väl räcka för att se om man vill se hästen live?

Eller måste man ta ut proffsfotograf en solig sommardag för att ta modellbilder av hästen?

Uppställda bilder räcker inte alltid tycker jag. Ska man dra till sig intressenter så bör annonsen vara intressant. Vill man ha en ridhäst vill man kanske kunna se film i annonsen där hästen rids. Det är dyrt (och tidskrävande) att åka omkring överallt för att spontantitta på hästar.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Det är verkligen inte lätt att hitta en bra häst bland alla annonser. Det är som att spela på lotto.
Jag skulle köpa häst för ett år sedan, blev förälskad i en arab/halvblod som visade sig vara totalt halt. Det gick inte ens att kratsa vänster fram för att han var så sne. Ägaren vågade inte provrida osv.

Hur ska man kunna få en rättvis bild av hästen om inte ägaren visar ästen till att börja med?
Då bestämde jag mig för att köpa en unghäst att forma själv. Föll för en halvlod/knabstrupper som visade sig vara totalt ohanterad vid 1.5 års ålder. (Inget ägaren berättat) Det tog två timmar att sätta på hästen en grimma. Aldrig ledd, verkad EN(!) gång och skygg som få.
Kokar bara jag tänker på det. Jag tyckte så synd om hästen att jag inte kunde lämna honom hos den (ursäkta språket) idioten.
Det tog sin lilla tid men idag är han verkligen trevlig och sansad. Köpte honom i mars. Kommer att bli en toppenhäst!
 
Sv: Skriv/säg som det är..

För mig räcker det med härstamning och en uppställningsbild. Annonser utan stam går bort i min värld. Jag vill se hur hästens grundkonstruktion ser ut, men filmer är inte heller så intressant utan jag vill se själv hur hästen rör sig.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Precis, stam är intressant, även om många inte bryr sig ett dugg om stammen. Film har jag aldrig fattat mig på. Hur hästen rör sig i en film säger mer om filmaren och om ryttaren, än om hästen.
Den som kan mixtra lite kan få en ko att röra sig med swung i en film.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Ja om man är avelsintresserad som du är så förstår man om stammen är viktigt. Men för mig som vill träna och tävla bryr mig inte om stammen. Jag vill se film hur hästen ser ut under ryttare. Om det sedan är en korsning med okänd stam eller inte bekommer inte mig. Speciellt inte om jag letar tex en valack.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Olater och skador/åkommor ska man givetvis berätta om. Därför frågar jag alltid om det innan jag bokar provridning.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Låter riktigt trist det du beskriver :(
Eftersom jag inte köpt så många hästar den "konventionella" vägen, d v s ringa på annons, provrida...mina hästar har kommit till mig andra sätt så har jag inte så mycket erfarenheter men jag kan berätta om den erfarenhet jag har. En häst är köpt på annons, det var en väldigt kort annonstext, bara rena fakta, 3 korta meningar, och så en bild. Efter telefonkontakt blev det bestämt en dag för provridning, hästen motsvarade mycket väl beskrivningen, vi dealade om priset, klinikbesiktining och röntgen gjordes med båda säljare/köpare närvarande och sen fick hästen åka med mig hem. Nu har jag ägt hästen i 8 år och vi har haft massor med kul ihop!
Så får du en solskenshistoria också :D

Jag har även sålt ett par hästar, på annons, det har fungerat ganska bra tycker jag, hästarna har sålts snabbt, jag har fått begärt pris och ingen har "klagat" i efterhand. Däremot har jag faktiskt avbrutit provridningar som hållt på att gå överstyr :crazy: Efter sådana upplevelser så blev jag mycket mer restriktiv med provridning, känner jag redan på telefon att dessa köpare kan innebära problem så har jag avböjt dem att komma och provrida.
Summa summarum; mina erfarenheter är övervägande positiva, åt båda hållen så att säga.

Hoppas att du hittar en häst du gillar hos en seriös säljare snart!
Lycka till!
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Stammen säger mycket mer än avelsvärde, den talar också om starka och svaga sidor samt ärftliga defekter. Det finns vissa hingstar jag aldrig vill ha i stammen på en häst eftersom deras avkommor gått sönder i förtid på samma sätt.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Precis, i en film kan ju någon t ex stå utanför bild och vifta med långpisk för att få hästen att röra sig. Jag vill ha koll på omständigheterna kring att en häst rör sig på ett visst sätt.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Stamtavlor har aldrig vart viktigt för mig. Jag hade tex en travare med en stam där en travgubbe sa att en häst med den stammen var farlig. Om hästen var farlig så tycker jag det va konstigt att den blev en av sveriges bästa ridtravare. Jag köpte en arab med bara champions i hela stammen. Vad hjälpte det när det varken fungerade som dressyrhäst samt fick melanom i tre års ålder. Briar har ju lyckats på dressyrbanan....men varenda Briar avkomma jag sett har varit trista. osv osv. Nej jag går hellre efter här och nu lixom. Köper det jag gillar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 381
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 713
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 807
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp