Skriv/säg som det är..

Rugge

Trådstartare
Ja jag har nu börjat leta mig en ny häst och jag trodde aldrig det skulle vara såhär.

Läser annons efter annons som jag tycker verkar lovande och ringer samtal på samtal.
Pratar långa stunder med säljaren och ska precis till att boka en provridning när de kläcker ut sig att hästen har t.ex lös benbit, eller pålagringar osv osv. Varför inte skriva sådant i annonsen direkt istället, så slippar de själv en massa samtal från människor som inte vill köpa de hästar med skador mm mm.


Igår körde jag närmare 20 mil för att titta på en häst som verkade mycket lovande och skulle passat mig perfekt OM det inte varit för att säljaren när jag väl är där säger att den är krubbitare. Och detta kunde du liksom inte sagt innan??

Nåväl hästen var trevlig och egentligen precis den typ av häst jag ville ha, om det inte varit för att den är krubbitare...

Vi körde vidare till nästa ställe, ca 8mil till norrut.
Även denna häst hade jag hoppats mycket på.
säljaren börjar rida fram hästen och jag ser direkt att den är HALT!!!! GAHHHHHH




Är det såhär det är att leta häst?
Har aldrig behövt göra detta tidigare. Helt nytt för mig.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Ja, det kan det vara. När jag letade häst sist åkte jag bl.a. och tittade på en fjording som enligt mejl och telefonsamtal var fullt frisk. Och det var han kanske också. Men när jag var iväg och tittade berättade ägaren att han vid ett tillfälle hade haft kotledsinflammationer och vid ett annat tillfälle hade genomgått en buköppning. Om jag hade vetat hans sjukdomshistoria i förväg hade jag inte åkt och tittat. Och det var väl det ägaren visste, kanske.

I samma veva hade jag också en bokad provriding ca 8 mil hemifrån. När jag kommer dit är flickan som äger ponnyn sjuk och ingen annan erbjuder sig att visa hästen. Mamman verkar rädd för ponnyn :crazy:. Så det var bara att åka hem igen.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag förstår din frustration men just krubbitning är inte skadligt på något vis.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Nej det vet jag att det inte är.
Men samtidigt kan man inte heller låta bli att tänka vad mer som döljs om de nu inte berättar en sådan sak. Framkom även mer under själva provridningen, krubbitnngen var bara ett exempel på en av dessa.


Tyvärr det det svårt att hitta stallplatser till krubbitare häromkring.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Ja du, tyvärr ser verkligheten i hästletar-branchen ut så...
Har nyligen letat häst och tittat på annonser mellan 50-120 000 och tycker inte det borde vara billiga hästar med en massa fel, men hade fel.

Jag var beredd att åka långt för att provrida förutsatt att jag åtminstone fick se film innan och få svar på de frågor jag hade om hantering, träningsupplägg, psyke etc
Redan där kunde jag sålla bort säljare som inte hade ens en bild på sin häst (?), filmer där man bara fick se hästen i ena varvet-o den såg skum ut redan där, film där hästen var halt, eller säljare som inte var intresserade av att svara på frågor alls.
Efter ett tag började jag lära mig att känna igen "symptom" och vilka säljare som faktiskt var seriösa och hade en häst de själva trodde var ok iaf.
Men jag åkte 60 mil för att provrida en häst som visade sig vara sned i hela ryggen, alltså skadad i tidig ålder och hade vuxit så.
I detta fallet tyckte inte säljaren att hästen inte hade några problem av det, men hur vet man hur en 4-åring påverkas av att vara helt sned i kors och rygg som man har tänkt använda till träning och tävling... Detta var heller inte en "skogsmulle"häst utan hade temperament och var känslig att rida, alltså inget man rakt av säljer till en ovan ryttare som har planer på att lulla i skogen utan krav.
Det var ju också svårt att se vad som var rörelsestörning från snedheten o vad som var nåt annat. Hursom hade jag gärna velat bli upplyst om det. innan...
När jag väl hittade en häst gick jag mkt på vilket förtroende jag fick för säljaren.

En annan sak som är intressant är prissättningen och vilken nivå hästen ligger på enligt annonsen när man sedan ser film från träning/tävling :crazy:
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jo tack jag känner igen detta. En MYCKET lovande 2-åring enl annonsen. Kommer ut och ser att den har så veka kotor att HELA kotan är "bakom" hoven! osv osv

Men du kanske ska göra precis tvärt om, ring på annonser som inte verkar "lovande". Vi hittade en kanonfin på världens tråkigaste annons. Den bestod av en mening - 5-årigt sto e XX, 165 cm, tävlad unghästklasser. Pris X. Ingen bild, ingen film. Less is more;)
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag har faktiskt bara köpt hästar jag redan tidigare haft mycket kontakt med - ex en fd medishäst, och en ny lektionshäst som inte funkat på klubben. Då vet du ju liksom alltid vad du får.

Däremot har jag åkt runt mycket och tittat på medishästar, och hästar för andra ändamål är som min privata - och ja, det är något av en chansning varje gång.

Säljaren vill (såklart) skönmåla litegrann. Men det är svårt om de nästan rakt av ljuger, alternativt är j**ligt okunniga. Har mötts av hästar som varit halta, en som var gräsligt mager och hade ett stort halvläkt sår på sidan, en som skulle vara utbildad LA men "för tillfället" inte förstod galopphjälp... ja. En del skumt blir det.

Och givetvis åt andra hållet, en hel del fantastiska säljare som är helt öppna med varenda liten skavank hästar har och/eller har haft. Han kan bli lite pigg när den är minusgrader och man galopperar ute... ;) Folk som är väldigt noga med att det ska bli rätt för hästen. Det är en chansning för säljaren också, att bedöma om spekulanterna är seriösa, verkligen så kunniga som de hävdar, etc etc. Som säljare är man ju livrädd att köparen ska rida sönder hästen eller slarva på något sätt och sedan kräva att du ska köpa tillbaka den.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Men ush din stackare! Jag förstår inte hur vissa bär sig åt :p alltså jag menar er köpare, åka så långt och så blir det så fel ?

Jag har faktiskt haft en spekulant en gång där det blev lite galet... det var ett dräktigt sto bara liten riden, aldrig halt eller skadad. Hon var oskodd och lite ömfotad och ridbanan hade frusit och var alldeles knölig.

Till råga på allt var det snöigt och isigt på vägbanorna så jag ville inte köra till ridhus vilket jag annars hade gjort. Hästen ömmade såklart på min ridbana och såg halt ut, det kändes inte alls bra för mig som säljare för jag förstod ju att spekulanterna inte litade på mig riktigt :( Efter det sa jag att spekulanterna enbart fick komma om det var ok väder att köra till ridhus, jag har ingen lust att framstå som oärlig! Men den här damen tjatade till sig att komma trots att det var mycket snö på gång och dessutom hade de åkt långt.

Vill bara säg att det är inte så lätt att göra allt rätt som säljare heller, men jag brukar försöka åtminstone. Hade jag haft en krubbitare hade jag såklart skrivit det redan i annonsen, varför slösa bort tid på folk som ändå inte vill köpa en sådan häst?

Och som Lager säger, som säljare vill man ju absolut inte sälja till vem som helst, man vill inte riskera att få tillbaka en sönderriden, stressad häst...

Jag håller med Raja, titta på annonser som ser lite halvtråkiga ut, det kan gömma sig en riktig pärla bakom.
 
Senast ändrad:
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag tror många hoppas på att bara man ser hästen och är där så vill man köpa den trots detaljerna dom "glömmer" bort att berätta.

Det bästa är att fråga allting innan man åker, om den har olater som vävning eller liknande. Fråga sånt som egentligen borde vara självklart att ägaren berättar.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Men åh vad jobbigt! Det är ju så där man är rädd att det ska bli, att man åker svinlångt och så får man reda på en massa deal-breakers när man väl är där...Det har bara hänt mig en gång för länge sen, skulle provrida ett fullblod som på plats visade sig vara fd travhäst...hehe :) Trevliga människor och hästen var söt men väldigt långt ifrån det jag var ute efter att köpa! Som tur är hade jag inte åkt så långt heller.

Jag ska snart börja leta häst igen och läser mycket annonser men det är ju lite svårt att veta vad som stämmer och inte. Själv kommer jag nog försöka vara väldigt specifik i min köpes-annons och hoppas att de som hör av sig håller sig inom ramarna. :)
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Och så från andra hållet, sitter med ett Engelskt fullblods-sto på 10 år. Har annons på henne, men vet att jag inte kommer att få många kronor för henne. Inga fel på henne men hon är bara 153 hög och inte igång ( pga av föl ) Men jag vågar nästan inte sälja henne som ridhäst med alla skräckhistorier man hör och läser...:crazy: Finns en bra film på henne ifrån när hon var igång, men hur ska jag hitta rätt människa till henne ?
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag har annons ute där jag ändå är ganska tydlig med vad jag söker.
Får ganska många svar som faller helt utanför ramarna, och inte så lite heller. Känns som om många skickar svar i ren desperation/chansning.

Har även fått många bra svar som är mycket lovande, så har några provridningar att se fram emot i veckan.
Helt omöjlgit att få ett rättvist intryck av en häst utan att själv ha sett eller provat den.
Jag vill liksom att det ska klicka någonstans mellan mig och hästen.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Själv suger jag på skriva annonser. Skriver bara stam, ålder, storlek och utbildningsnivå. Så få hör av sig på mina :) Men de som hör av sig är då intresserade. Jag skriver inte massa fakta, information mm utan det får folk att ringa och fråga.

Lycka till!
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jag är en sådan person som gärna mailar som första kontakt, Är inte alls glad i att prata i telefon. Glömmer ofta vad jag ska fråga mm mm.
Lättare att få ställt frågorna via mail, samt så har jag svaren nerskrivna sen och kan läsa igenom ett par gånger. Lätt att glömma vad som sägs på telefon, framförallt om man har ett par stycken intressant man vill prova.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Jepp, jag letade häst i några månader, och det var helt hopplöst! Att komma fram till halta hästar osv när man kört en bra bit är verkligen inte roligt. Eller när man tagit ledigt från jobbet för att fara och provrida, men helt plötsligt inte får tag i säljaren eller liknande... Morr!
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Bekant och jag letade häst samtidigt. Avfärdade intressant häst p g a för högt pris i annonsen. Bekanta åkte (utan att vi visste om varandras intresse) och tittade. Hästen var perfekt. Sedan fick de veta att den var krubbitare. Prutade rejält och fick en jättefin häst med sig hem. Funkade med rem. Alla nöjda utom jag som inte ens åkte och tittade på hästen:(.

Ibland kan jag förstå att säljare inte avsläöjar allt - för att få en chans att visa upp sin fina häst. Ingen häst är ju perfekt. Det gäller att bestämma sig för vad man kan "leva med" eller bortse från om det mesta är bra. dessutom är det olika vad man tycker är problem och inte. Krubbitare är t ex mindre jobbigt än vävare, tycker jag.

Att man skriver ut alla problem är heller ingen garanti mot telefonsamtal. Är hästen på bild/film tillräckligt snygg/meriterad/prisvärd anser sig många vara kallade som inte är lämpade.
 
Sv: Skriv/säg som det är..

eller åka från stockholm till göteborg och få veta att hästen är såld när man kommer fram.

eller säljare som gör sig omöjlig att nå efter provridning när man lämnar meddelande om att man vill köpa - såld redan när vi provred

jämfört med det är till och med de hästar som varit halta en hit....
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Detta verkar ju svårt åt bägge håll.

Vet en som har haft ute hästar på annons, det mailas, rings och spekulanten är superintresserad man bestämmer dag och tid, hästen tas in och görs iordning och ingen dyker upp, väntar ett par timmar fortfarande ingen. Hur svårt är det att höra av sig och säga att man inte ska ha hästen ?
 
Sv: Skriv/säg som det är..

Har också fått reda på att hästen var krubbitare först när jag provridit...

Tråkigast är att många säljare inte har koll på om hästen är fräsch eller inte :crazy:

Köpte min häst (:love:) för en månad sedan och mina provridningar (ca 25 st) har lärt mig att ta reda på följande innan provridning:
- få se film (som helst visar övergångar)
- alltid fråga efter hästens dåliga sidor (då kan jag avgöra om det är ett problem för mig)
- utifrån min utbildningsnivå försöka ta reda på om hästen kan passa

I min jakt på drömhästen har ändå de flesta provridningar och säljare varit väldigt trevliga och seriösa, det har av olika anledningar inte känts rätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 381
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 713
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 807
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 733
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp