Skriv på!

Sv: Skriv på!

Jag har inget för att moralisera över vilket kött folk äter. Hund, gris eller ko, spelar det någon roll?

Visst det är hemskt. Men i Indien är kor heliga och man dödar inte dem, har de protestlistor över hur vi hanterar våra köttdjur...??

Den dagen våra slakteri och tillskyddsregler ser bättre ut så säger jag till Sydkorea hur de ska hålla sina djur...

//E

Ja, det spelar roll. Läs det första inlägget så ser du varför - eftersom de torterar hundarna i Sydkorea innan de dödar dem för att köttet ska bli mer potenshöjande.

är det inte tortyr att kastrera smågrisar utan bedövning? det gör man för att köttet inte ska smaka illa. är det inte tortyr att transportera grisar packade som sillar land och rike runt? det gör man för att spara pengar. är det inte tortyr att låta suggorna stå fastbundna hela livet tills halsbanden växer in i skinnet? det gör man för att få plats mer fler grisar på en mindre yta. för mig spelar det ingen roll varför man låter djuren fara illa. våra motiv (ekonomiska) är inte mer värda än deras motiv (vidskepliga).

Inte F-N styckar vi djuren levande på slakterierna i alla fall. Vilket dom gärna verkar vilja göra i Asien.

Carina

cillamuffins skrev:
är det inte tortyr att kastrera smågrisar utan bedövning? det gör man för att köttet inte ska smaka illa. är det inte tortyr att transportera grisar packade som sillar land och rike runt? det gör man för att spara pengar. är det inte tortyr att låta suggorna stå fastbundna hela livet tills halsbanden växer in i skinnet? det gör man för att få plats mer fler grisar på en mindre yta. för mig spelar det ingen roll varför man låter djuren fara illa. våra motiv (ekonomiska) är inte mer värda än deras motiv (vidskepliga).

Håller med! det är fan synd! visst jag älskar hundar, men grisar är är faktiskt lika mycket värd i mina ögon!

scotty skrev:
Inte F-N styckar vi djuren levande på slakterierna i alla fall. Vilket dom gärna verkar vilja göra i Asien.

Carina

Men då är det väl inte specifikt hundslakt vi ska protestera mot utan slaktmetoderna överlag, eller?

Inte tror jag att de särbehandlar hundarna och katterna och behandlar dem lite extra dåligt bara för att de är hundar och katter. Jag skulle tro att man överlag har rätt dålig syn på djur i de länder man flår hundar och katter levande.

Varför ska det vara olagligt att äta just hund?
Om folk vill äta häst, hund, orm, myror eller gräshoppa är upp till dem. Lägg energin på att få hanteringen av slakhundar bättre istället. Jag tror ni har större chans att lyckas med det än att försöka hålla förbudet mot hundkött.

jag erkänner att jag äter grskött ibland, men detta är ytterst sällan... försöker mer och mer gå över till helt och hållet vegitarisk kost... men bara för att jag äter det IBLAND så tycker jga inte att det är rätt...

ingen är perfekt :smirk: men förhoppningsvis så strävar det flesta mot att bli goda människor, även jag... trots att jag ibland äter griskött och annat kött fast jag kan tycka att köttindustrin är hemsk...

men det finns många ställen där djurnen har det bra också och de kan jag med gott samvete stödja...

Helt riktigt,Sol. Men någonstans måste man börja och mig veterligen så finns det ingen protestlista att skriva på om slaktmetoder.
Och min syn på detta har Jadzia redan ypperligt fått fram.
Carina

scotty skrev:
Helt riktigt,Sol. Men någonstans måste man börja och mig veterligen så finns det ingen protestlista att skriva på om slaktmetoder.
Och min syn på detta har Jadzia redan ypperligt fått fram.
Carina

Och hur kommer det sig att ingen protestlista startats till förmån för hur fjäderfän, grisar, oxar och hästar behandlas? Jo, de är inte lika söta som hundar och katter. Himla dubbelmoral är vad det är. Är det någon som på allvar tror att de "vanliga köttdjuren" i dessa länder kommer få det bättre om vi lyckas få ländernas regeringar att förbjuda hund- och kattslakt? Är det någon som tror att frågan kommer drivas vidare efter det?

Nej... bara hund- och kattslakt hålls förbjuden kommer vi "civiliserade européer" lugna ner oss och låta folk slakta vilka djur de vill.

Jag tycker du ska skriva till dom som gjort protestlistan som detta forum handlar om och fråga dom varför dom inte gjort en protestlista ang slaktmetoder. skit samma vad för djur som slaktas bara det sker humant. Tack för mig. Carina (som gärna äter SVENSKT kött från gris nöt och fågel. Hund har jag aldrig smakat på och tänker inte göra det heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka