Skriv här om du har tips på hur man får till en riktigt bra halt!!

F

Fazer

Skriv gärna oxå hur du gör när du rättar en dålig halt, och hur du bär dig åt med en häst som inte vill stå still i halten!

Sv: Skriv här om du har tips på hur man får till en riktigt bra halt!!

Fazer skrev:
Skriv gärna oxå hur du gör när du rättar en dålig halt, och hur du bär dig åt med en häst som inte vill stå still i halten!

Varför är det så svårt, att använda Sökfunktionen här på bukefalos? :confused:

Ett axplock av trådar, som jag fick fram när jag sökte på "Halt" på forumet dressyr. :angel:

En halt, startad av The Holy Grale

Vill inte stå still i halten på tävling, startad av Gilette

Dressyr (om halt och halvhalt), startad av Ginzan

Korrigera halten, startad av Elin_B

Träna Tålamod, startad av MariaAhmira

Behöver hjälp, startad av Ridtravare_bäst

Halt med sitsen, startad av Lord Peel

Korrekta hjälper, startad av Malinsky

Form i halterna, startad av Whalan

Beskriva hjälper, startad av Mentan

Halt!!!, startad av Frille

:idea: :bow:

Mvh

IngelaH

Ursäkta mig. :crazy:

Tänkte bara att det kunde vara bra att ha dessa tips angående en halts olika svårigheter samlade i en och samma tråd.

Mmm... men den tanken har säkert alla de trådskrivare, som jag presenterat också haft en tanke om... Så du behöver inte ENSAM ta åt dig. Det var bara ett tips, eftersom vi moderatorer ofta får skäll för att vi sammanfogar likartade trådar.

:bow:

Mvh

IngelaH

IngelaH skrev:
Mmm... men den tanken har säkert alla de trådskrivare, som jag presenterat också haft en tanke om... Så du behöver inte ENSAM ta åt dig. Det var bara ett tips, eftersom vi moderatorer ofta får skäll för att vi sammanfogar likartade trådar.

:bow:

Mvh

IngelaH
Det är lugnt!!

Såg att jag själv svarat i en av trådarna, hade visst glömt bort det....:angel: :crazy: :angel:

Många svarade att de spännde magen i halten.

Jo hej du:angel:
Det skulle inte funka i mitt fall.:cool:
Jag använder ju det om jag vill ha MER energi o vad händer då?

Det blir ju Piff:idea:

Försöker nog bara att rida in bakdelen under framdelen.( hoppsan det lät konstigt)
att se till att den bromsar med bakbenen o inte med framdelen

Som slide stop hi hi

På den häst jag har nu fungerar det bäst att trampa lite extra i stigbyglarna och lätta lite från sadeln och luta mig en pytteaning framåt. Det ska bara kännas som om jag lättar, det blir inte luft mellan mig och sadeln....Då får han plats att trampa in under sig med sina bakben.

En häst som har svårt att stå stilla skulle jag träna i att fortsätta vara stilla även när jag som ryttare rör mig i sadeln. ofta är hästen lite för känslig för ryttarens viktförflyttningar. Det kan vara jättebra om ryttaren har full kontroll på sin sits men det är ju få som har det.
Som vanlig dödlig gör man kanske bäst i att få hästen lite mer "okänslig". Träna den i att stå kvar alldeles stilla när du lutar åt olika håll och viftar md skänklarna. Massor av beröm när hästen gör rätt och visa med förhållning om hästen rör sig framåt. Ifall hästen rör sig åt sidan skulle jag rätta den framåt och sedan förhålla.

Mvh Monika

Åhh, jag tycker att halter är så SVÅRT! Fast jag har ridit tio år och tävlar lätt A är det oftast HALTERNA som jag tappar poäng på! min tränare har suttit upp på hästen och med henne gör hon jättefina halter, men med mig har hon en tendens att tappa bakdelen. Jag gör som min tränare säger, driver till handen men det GÅR bara inte!!!! snälla hjälp...
Hon går ju hur fint i övrigt, kan det bero på att jag har börjat bli så osäker på halterna att hon känner det? hur ska jag bli av med det i så fall?

Kanske är det din tränare som inte förklarar så att du förstår? Jag red för en tränare som red min häst jättefint och han gjorde allt perfekt och sedan när jag satt upp och gjorde som hon sa så gick det inte alls...När jag sedan pysslade hemma i min ensamhet så testade jag lite olika varinter, bla att göra tvärt emot som hon sa! Då fungerade allt perfekt. Vad jag vill ha sagt är att alla tränare inte förmår förmedla vad de faktiskt gör på hästryggen. Det är det som är den svåra konsten att träna andra.

Mitt tips till dig är att sluta träna halterna, lägg in dem som en naturlig del av ridpasset. Alltså rid sluta, ökning, volt, halt, galoppfattning, halt, ryggning osv. Släng in en halt överallt i passet. Och våga testa att göra annorlunda än vad din tränare säger, för just det tycks ju inte fungera just nu i just den övningen.

Jag menar inte att du ska byta tränare om du är nöjd i övrigt.

Mvh Monika

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 820
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: Luff
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka