Skrittsträckor

Sv: Skrittsträckor

Ska de då gå tillbaka och sätta upp den där extraskylten???? Låter för avancerat.

Idén i sig är bra, att veta ifall den är lång eller kort. En enklare variant i så fall för våra arrangören är väl i så fall bara en skylt där det står lång/kort på?

Själv spelar det inte så stor roll om det är markerat hur långt, fast jag vet att jag skrittat långa sträckor ibland och funderat ifall jag missat skritt upphör-skylten!

Jo, det har jag oxå föreslagt! För den exakta sträckan spelar ju inte så stor roll igentligen, utan det räcker med om den är lång eller kort, och är den kort så kan man ju tillomed strunta i sträckan.

Detta är ju ett förslag för att gynna hästarna, inte något annat, så jäkla kul är det inte att gå brevid.

Jag är osäker på hur mycket det gynnar hästarna att hoppa av och gå brevid en liten bit. Skritten i sig är ju en vilopaus.

Om man känner att hästen verkligen behöver få en paus från ryttaren så är det ju fritt fram att hoppa av och promenera brevid var man vill längs banan.

Jo, men då förlorar man ju tid. Jag ser iaf en ganska "stor" skillnad på pulsen om man jämför med ryttare och utan ryttare.
Det är oxå skönt för hästen att slippa tyngden på ryggen en stund och röra sig lite mer naturligt och fritt.

Det är ju inte en liten bit vi pratar om, jag hoppar inte av för 100 meter, men väl för 500 meter (om jag vet om det på förhand).

*inte riktad till nån särskild*

Kan väldigt lite om distans men när jag läste tråden fick jag ändå en idé. Sätt upp en karta på startområdet med skrittsträckor markerade så kan väll var och en markera på sin egen karta alt fotografera den med sitt fotografiska minne. Kanske?

*inte riktad till nån särskild*

Kan väldigt lite om distans men när jag läste tråden fick jag ändå en idé. Sätt upp en karta på startområdet med skrittsträckor markerade så kan väll var och en markera på sin egen karta alt fotografera den med sitt fotografiska minne. Kanske?

Bra idé! Det lägger vi i "bra att ha-korgen"

Alla får en karta med markerade skrittsträckor på och det sätts nästan alltid upp en stor karta på tävlingsområdet.
Jag har varit tävlingsledare och är grom och tävlar lite.
Tid är nåt som en tävlingsledare har adeles för lite av jag har varit glad om jag ens har hunnit äta nåt på själva tävlingsdagen man får kasta i sej i farten, att sitta i nån av tiderna går inte ens att jämföra, men alla är lika viktiga. och om en tävling ska fungera på bästa sätt så krävs det många timmars arbete så alla små saker som inte är absolut nödvändiga kan man lätt skippa. Nu har ju vi en banläggar som tycker att det är så himla roligt att åka runt och sätta upp skyltar så han kanske gör det, jag ska framföra det till han. Nu har väl inte alla sån tur med banläggar som vi har.

Och för egen del så känns det som det kvittar då jag inte tror att hästen bry sej så mycket om jag går en kort bit, de ska iallafall gå så fort på skrittsträckorna så jag skulle i princip bli tvungen att jogga för hänga med så nä jag sitter kvar. möjligt att jag kan hoppa av när jag ser mina grommar och gå fram till dom men inte annars.

Hej! Tyvärr så är det så att mycket kan hända och händer en banläggare.Jag har 21 mil bana att lägga.jag sitter först och går igenom o mäter upp alla sträckor o kollar då upp alla delsträckor,deras 10 km markeringar o skyltar.Alla varningsskyltar,stoppskyltar.Fri fart,skritt osv.Oftast får man inte ha banan på samma plats utan man får lägga om den.även om det mesta flyter hyfsat år från år är det ett jättejobb att måla skriva på skriva ut specialsskyltar osv sedan ska de sättas ut o bankas ner en skylt med i snitt 100 meters mellanrum.21 mil käre vän.räkna själv.Sen när du väl har förberett allt o ger dig ut så har vildsvinen bökat upp en halv hektar tvärs över den tänkta vägen så du får leda om o räkna om en sträcka.Där har kommit en ny mark(Hus) ägare som inte tillåter att du rider genom hans gårdsplan.Sjön har översvämmat den lilla stigen osv.Du har då om du börjar att bygga banan en vecka innan tävling inte mycket tid över till att försöka komma på allt finlir.
Där har du en del förutom att man ska ha tag i alla människor som man ska ha tillstånd till av alla myndigheter angående att rida på allmän väg,polis,räddningsverk,vägverk,region skåneo.svför att inte tala om alla markägare.
jag är banansvarig och ska ta till mig ditt tips fast vi har tydligt utmärkt exakt var våra skrittsträckor är o hur långa på våra kartor så ska jag försöka komma ihåg att göra extra skylt på våra 4:a skrittsträckor.Det hjälper nog inte dig personligen för vi har sveriges sydligaste tävling o det blir kanske för långt att åka men du är hjärtligt välkommen.jag försöker att skämma bort ryttarna så gott det går för att vi vill ha nöjda deltagare.Hittills kan jag stolt berätta att vi mest får beröm.Det ända vi har fått klagomål om är grusvägen upp till tävlingsplatsen är mjuk så jag brukar stå nere vid vägens början o säga till att gasa på lite extra så man kommer uppför backen.
Men i år ska vi försöka få en bättre tävlingsplats där vi slipper backen o grusvägen allt för våra distansryttares bekvämlighet.Kan dock inte lova än.Men vi lyssnar och tar till oss önskemål.Vill tillägga att jag sätter inte hela banan själv utan har ju stor hjälp av resten av klubbmedlemmarna.Tack gode Gud för det.Vänligen Rosa Eklund ADRS.

kl

Kanske dax att inse att vi har otroligt välmarkerade banor! Det är sällan man behöver ta upp kartan och koll så man är rätt. TS kanske skulle åka över till Danmark och kolla in deras banmarkeringar... Där kan de lägga kalkmarkering i det höga gräset så man knappt ser det t ex (lite ot ifrån grundämnet)

Kom gärna med förslag, men låt klubbarna bestämma själva ifall de har tid/möjligthet/ork till alla olika förslag som kommer upp!

kl*

Denna tråd handlar om skrittsträckor, ingenting annat. OT tjafs raderat.

/ricca, moderator på distans

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka