Skrittsträckor

SiZo

Trådstartare
Jag satt och funderade på detta med skrittsträckorna på tävling häromdagen.
Tänkte höra om det ev fanns fler med samma önskemål som mig?

Jag skulle vilja att det på första skylten även står ungefär hur lång skrittsträckan är. Detta för att snabbt kunna bedömma om det är värt att hoppa av och gå brevid, eller om det tar mer energi än vad det är värt (om skrittsträckan är kort)

Om skrittsträckan är lång så är det ju väldigt bra för hästen att få skritta lite i bra takt utan ryttare på ryggen, och man själv mår ju inte direkt dåligt av att sträcka på benen heller ;)

Vad tycker ni andra om detta?
Ni som arrangerar tävlingar, är det möjligt att göra något sådant?

Sv: Skrittsträckor

På en del kartor på Fornaboda så skrev jag i tex "skritt 600 m".

Är det lång skrittsträcka är det bra att man vet det innan, absolut.
Iochför sig så brukar sånt nämnas på bangenomgången, men att skriva det på skyltarna är ju också bra.

Det tycker jag låter superbra!

Ibland har jag varit med om att de har sagt de långa skrittsträckorna, men glömt att nämna de korta, vilket innebär att när man då kommer till en skrittsträcka så hoppar man av.... och får sitta upp igen bakom nästa krök. Inte superkul, tycker inte jag iaf.

Jag tycker att det skulle underlätta massor om det stod sträckan på en skylt, eller på kartan (viktigt att ALLA skrittsträckor är med då!) så att man vet lite.

Många som har kollat, men bara CK som har svarat... Vad tycker ni andra?

Håller ni med mig eller har ni ingen åsikt eller tycker ni det bara verkar onödigt eller.......?

Jag är visserligen tant o stel o kommer fanimej inte upp igen om jag sitter av, men jag håller med dig! Bra att veta skrittsträckans längd oavsett om man sitter av eller ej:-)

Vet man sträckan i förväg så kan man ju samordna med groomarna vid slutet av skrittsträckan om man vill det, så man kommer upp igen! ;)

En bra idé men jag lägger den på "guldkantshögen", d v s sådant man som arrangör kan göra i mån av tid. Finns ett och annat i den högen och om någon i arrangörsstaben får för mycket fritid så är det fria händer att ta tag i dessa idéer och förverkliga dem. ;)
Annars är mitt förslag att du frågar vid bangenomgången och då kan få ett svar på hur lång sträckan är rent uppskattningsvis.

Men inte borde det väl ta så mkt extra långt tid att göra några extra skyltar, eller?
Man behöver ju inte mäta exakt, för som ryttare vill man ju bara veta om det är värt att hoppa av eller inte osv.

Att sätta dit dem borde inte ta så långt tid heller. Vill man inte lägga ner så mkt tid så skriver man ut siffran med måttangivelse bakom, och plastar in och helt enkelt nitar fast eller spänner fast i den ursprungliga skylten. Minimalt med extra arbete, eller?

Men inte borde det väl ta så mkt extra långt tid att göra några extra skyltar, eller?
Man behöver ju inte mäta exakt, för som ryttare vill man ju bara veta om det är värt att hoppa av eller inte osv.

Att sätta dit dem borde inte ta så långt tid heller. Vill man inte lägga ner så mkt tid så skriver man ut siffran med måttangivelse bakom, och plastar in och helt enkelt nitar fast eller spänner fast i den ursprungliga skylten. Minimalt med extra arbete, eller?

Allra mest minimalt med extra jobb blir det om du helt enkelt frågar vid bangenomgången, eller hur?

/Luttrad arrangör som dignar under "enkla små uppgifter som tar 'minimalt med tid' "

Håller fullständigt med Litenvit. Det vore superbra om de längre sträckorna vore utmärkta med hur långa de är. Det kan arrangörerna ha i sin bra-att-ha korg. Men som tidigare arrangör så vet även jag att alla de små detaljerna som var och en för sig är liten, enkel och snabb - tillsammans bildar ett berg som ibland kan vara svårt att bestiga

Tror du behöver prova på att vara arrangör! Massor med x-jobb.
Beräkna skrittsträckans längd, sätta upp/göra en skylt extra per skrittsträcka, hålla reda på ytterligare en specialskylt som ska med ut när aktuell sträcka ska läggas. Håller med Addi, önskedröm.
När jag lägger vår bana håller jag på 2-3 HELDAGAR , sätter upp flera hundra skyltar , samt kalkar.

Du är mer än välkommen att hjälpa till med att lägga Simlångsrittens bana i år! Bjuder på fika o glatt sällskap, du får en ny erfarenhet.

Beräkna sträckans längd är väl superenkelt när man endå går/kör/whatever från det stället där den första skylten ställs tills det att nästa ska ner i backen, eller?
För jag antar att man ändå åker och kollar om det är en markägare som vill ha en skrittsträcka, eller?

Har man då dessutom bara en inplastad A4 där sträckan står så tar det ca 1 sekund att sätta dit den. Visst, det tar lite längre tid att skriva ut, plasta in osv, men det är ju förberedelser som inte behöver göras i samma veva igentligen.

Detta är ju dessutom en sådan sak som man inte måste kunna ett dyft om hästar för att göra.

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att arrangera tävling, när ekenäsritten fanns så var jag sjukskriven och som jag mådde då så hade jag inte klarat av det helt enkelt.
Nu tänker jag inte åka så långt för att arrangera tävling, främst för att mina pengar räcker inte till det, jag har inte råd att bo på hotell 2 dagar innan tävling och kanske natten efter.

Och, igentligen så behövs ju bara den extra skylten om skrittsträckan är lång, så man skulle kunna förenkla det med att bara skriva lång respektive kort skrittsträcka framför, om man föredrar ett sådant tillvägagångsätt, eller bara lång och skita i kort.

Litenvit: Ja naturligtvis! Men nu är det dessvärre så att de flesta arrangörer inte tar upp alla skrittsträckor på bangenomgången, vilket innebär att när jag kommer ridandes så har jag ingen aning om ifall skrittsträckan är en som de glömt nämna eller om det är den långa som de pratade om. Och här vill jag påpeka, att glömma att ta upp varenda skrittsträcka är mänskligt och därav känns det för mig som att ett sådant system inte är helt optimalt.

I terorin så låter allt så enkelt o lätt.
Det är ju bara att......

Men det är mycket inför tävling. Alla specialskyltar är ett extrajobb. Inte bara att göra utan att förvara och få med sig till rätt ställe. Gissa vilket berg med skyltar det är till bara en slinga på 30-35km.

Jag tycker du ska tacka ja till J H erbjudande.
// Linda

Vad du tycker och vad min ekonomi tillåter är dessvärre inte samma sak ;)

Sov i bilen, det har jag gjort.
Att vara med på tävling som funktionär och då även banmarkerare ger nya erfarenheter. Men det är ju jobbigt o alla fixar det inte.
// Linda

Som du säkert har läst flera ggr innan men inte tänker på nu så har jag en sjukdom som inte tillåter detta, inte om jag ska fungera som människa iaf. Och att vara sjukskriven i flera veckor efteråt bara för att vara funktionär känns inte speciellt lockande när jag ju väldigt nyligen blivit friskskriven och börjat jobba.

Hej,

om du inte kräver *** hotellstandard på din övernattning med frukost m m så lär nog arrangören kunna ordna att du får sova hos någon... och är det för långt till Simlångsdalen finns det säkert tävlingar i närheten som SKRIKER efter "a helping hand" vid markering av banan e andra sysslor

Allra mest minimalt med extra jobb blir det om du helt enkelt frågar vid bangenomgången, eller hur?

/Luttrad arrangör som dignar under "enkla små uppgifter som tar 'minimalt med tid' "

Till alla som efterfrågar angiven längd på skrittsträckor längs med banan ... visst vore det en guldkant om det fanns på skylten. Om det nu inte alltid är möjligt att ordna det på banmarkeringen, kanske det kan anges på kartan - tydligt hur lång en skrittsträcka. Antingen med sträck som visar start och stopp alternativt att skrittsträckan märks med en bokstav och längden anges i kanten på kartan. Det kan finnas en anledning till varför kartor används ... så varför inte kolla in på kartan och i verkligheten var sträckan finns INNAN du rider iväg på den aktuella sträckan eller om du kollar banan innnan.

Jag tycker absolut att det vore en superbra kompromiss och lösning, men då är det oxå viktigt att alla skrittsträckor är med! Annars kan det bli viss förvirring och irritation, för jag har då aldrig sett någon ryttare som kollar på kartan helatiden för att veta exakt vart man är.

Men det känns för mig iaf som att det skulle bli mer jobb, eller? Eller ritar man på kartorna i ett program på datorn? eller liknande?

Beräkna sträckans längd är väl superenkelt när man endå går/kör/whatever från det stället där den första skylten ställs tills det att nästa ska ner i backen, eller?

Ska de då gå tillbaka och sätta upp den där extraskylten???? Låter för avancerat.

Idén i sig är bra, att veta ifall den är lång eller kort. En enklare variant i så fall för våra arrangören är väl i så fall bara en skylt där det står lång/kort på?

Själv spelar det inte så stor roll om det är markerat hur långt, fast jag vet att jag skrittat långa sträckor ibland och funderat ifall jag missat skritt upphör-skylten!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka