Skrittövningar!

Sv: Skrittövningar!

Jo centrerad ridning red jag massor när jag gick på ridskola. men de e svårt när man inte blir påmind av någon när man rider. försöker tänka på det=)

Skrittövningar kan faktikst vara buskul ;) Har visserligen inte så stor erfarenhet av väldigt heta hästar. Men all möjlig typ av markarbete är kalasbra för relationen till sin häst. Ibland leker jag och pålle på volten. Jag släpar fram allehanda "rekvisita" såsom bommar, foderpåsar m m. Hästen blir nyfiken och undar "hm, vad håller matte på med nu då...?" Sen kan man på ett avspänt sätt presentera sina leksaker. Jag testar gärna mina banor själv också. Tur att jag oftast är ute ensam i stallet:angel:
Ibland ritar jag bara streck i sanden och styr runt hästen i de uppritade banorna. Då kan man använda repgrimma och långt grimskaft för att kunna finlira. Men det funkar hyfsat även med vanlig grimma och ett långt grimskaft. För mig är det viktigt bara att ta det lugnt, inte stressa hästen eller känna någon prestige inför sig själv.
Har du möjlighet att börja bygga upp vänskapen i en picadero/round-coral är det optimalt. Då kan du bygga upp vänskapen utan att hästen "sitter fast" i longerlina el likn. Nyttigt för båda och så lärorikt och kul dessutom!

Leker och jobbar så med min häst oxå. Kanonroligt och gör även klassiska dressyrövningar lös numera (Började med repgrimma och grimskaft). I år så forhoppningsvis så kommer vi iväg och träna för John Moore eller Erika Furberg och ska bli härligt då vi inte tränat för någon förut.

Nu när det är stenhårt och isigt blir det mest sådan träning

Knepigt problem. De råd jag har att ge är att köra halvhalter på stor volt. Men kan det även vara att hästen har lite överskottsenergi? För i så fall skulle de hjälpa att låta hästen springa av sig på en rejäl långtur eller låta den rulla på i galopp ett tag i paddocken då galoppen är lösgörande/avslappnande och då får den sträcka ut sina spända muskler.

Var noga med att inte hålla för mycket med handen utan låt skänklarna arbeta dvs kompensera händerna med skänklarna när du rider. Lycka till!!!!;)

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 303
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 524
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka