Skrittövningar!

B

Blossifine

Behöver några bra övningar för min nyköpta häst att slappna av och bli lång och låg! Kan tänkas att mina volter börjar bli lite uttråkande :smirk: Men lite framsteg gör vi allt! Hästen i fråga är spänd och het med en usel skritt. Kort och med noll bärighet.

Tänkte att ja skulle skritta över bommar med honom, men insåg att jag inte visste vad ja ska ha för mellanrum :eek: Trav och gallopp brukar ja träna med bommar, men aldrig skritt :o Tyckte det var lika bra att fråga när ja ändå skapade en tråd (:

Så snälla bomba mig med inspiration!

Sv: Skrittövningar!

Jag skulle nog börja med promenader vid hand. Gärna i skogen där hästen får tänka på hur och var den sätter benen. Och du får kondis på köpet.:angel:
Variera markarbetet med uppsuttet och även då i skogen över stock och sten. Succesivt kommer hästen att slappna av. Försök så mycket det går att rida på lång tygel i skritten. Svårt med en het häst, jag vet, men det har hjälpt båda mina hästar med en hetsig skritt.

Samma här, min häst har fått en otroligt bra skritt nu, när jag kan lita på henne och vet att hon inte sticker när jag släpper tyglarna.
Du kanske redan litar på din häst, men de övningar som föregående skrivare skrev funkar bra! :)
Lycka till!

Ja, jag litar på min häst.:)

Men hon blev "inriden" på Island i mitten på 90-talet. Där gällde "kort tygel = springa fort, lång tygel= stå still och sov" :angel:
Hon kom till Sverige 1999. Hon är nu 17 år och jag har "programmerat om" henne. Ibland kommer Islandstendenserna fram, men det är lätt att påminna henne om var hon är. Hon är klok och lite bekväm min lilla.:love:

Tack för tips! Då är det ut i skogen (leran!) som gäller då! :D Det är riktigt synd att det blir mörkt så fort nu bara, så alla uteritter hamnar på helgerna.

Rider överlag bara på lång tygel nu, men det är grymt svårt att hålla någon ok skritt på rakt spår. Särskilt när vi är ute. Helst vill jag ha honom böjd hela tiden :smirk: Det tar alltid minst en halvtimme innan han hittar någon avslappnad skritt. Men vi jobbar på det, skritta ordentligt på rakt spår står högst på mållistan!

Sen är det en sak till, han blir stressad när vi ska byta varv. Han försöker ganska ofta sticka, men lyckas aldrig ;) jag förstår verkligen inte varför han tycker det är så jobbigt. Är det en så stor omställning för honom?

Hur länge har du haft din häst? Är det en nyimport?

I ungefär en månad, lite mer kanske. Han är svenskfödd. En Blaer avkomma (:

OK, tänkte kanske att det var en islandsimport. De kan ju vara väldigt stressade den första tiden.
Din häst kanske är av den känsliga sorten och behöver lugna aktiviteter så här i början.

Eller så är den som min ena, måste aktiveras med något varje dag annars går hon i taket. :angel: Det räcker oftast att man tar en liten promenad på 10 min och lite mys så är det OK för henne.

Så jag håller fast vid promenader, antingen uppsuttet eller till fots, så här i början. Hästen bör få en chans att landa i sin nya miljö i lugn och ro. Och ta ett steg i taget.

Att hästen inte är lugn på tygeln kanske beror på någon munskada? Har du kollat det? Sitter sadeln som den ska? Hur sitter du själv i sadeln? Att den stressar vid varvbyte kanske beror på att du inte är i balans? Många hästar är jättekänsliga hur ryttaren sitter.
Det här är ingen negativ kritik till dig utan bara lite funderingar från min sida.

Han är väldigt känslig, men det är positivt, om man riktar det rätt. Just nu behöver hela han varva ner. Det ska inte vara bekvämt att smita ifrån arbetet med att spänna sig och springa fort.

Grejen är att jag bara har möjlighet att rida/promenera ut i skogen på helgen. Det är mörkt när jag går till skolan och mörkt när jag kommer hem. Annars samtycker jag totalt och önskar att jag kunde rida mer ut än i paddocken. Hela jullovet lär bestå av uteritter :p

Munnen är checkad och blev UA. All utrustning sitter bra och ordentligt. Kan kanske vara min balans? Har inte lagt en tanke på det. Ska försöka sitta super noga och be någon kolla! Hur jag sitter påverkar honom jätte mycket. Har fått hundra gånger bättre sits när ja börjat rida honom, han påminner mig hela tiden ;)

Idag var han iaf grymt duktig. Det känns som att vi gör framsteg hela tiden. Förra ägarna skulle hoppat i taket om dom sett honom idag :bump: Jag älskar min häst! :love:

Du har ingen pannlampa?
Har en bra och kan ut i skogen trots det är kolsvart.

Det är nog så med de flesta så här års att det är för mörkt för att rida i skogen. Men helgerna duger gott.
Men öva lite med bommar i paddocken ett par dagar i veckan också. Lägg dom lite huller om buller så får han fixa det själv med benen. Stenar och stockar ligger ju inte exakt i skogen:angel:

Lägg även två bommar parallellt med en meters mellarum. Skritta mellan bommarna. Du kan även göra smalare mellanrum när hästen blir mer säker. Det här kan man variera mycket.
Gör detta från marken i början. En del hästar tycker det är kul "att följa John". Även lite ängsliga hästar kanske behöver ledaren som visar vägen först.

har en likadan pålle, korta tyglar = fart, långa tyglar = sova! men jag har jobbat han mycket med viktövningar för att få mer bärighet och att han ska slappna av mer. exempel: skritt-halt övergångar med bara sätet. man får jobba hårt i början men efter ett tag har man en lång och låg pålle som är avslappnad. Har även gått mkt som andra tipsade om, att gå med hästen över stock o sten. hur bra som helst! :)

Jodå visst har jag pannlampa och massor av reflexer. Men känner mig inte alls manad att ge mig ut i bäckmörkret med en instabil häst som inte känner omgivningen. Sen har vi en högtrafikerad väg nära, så jag ser verkligen skräckscenariot framför mig :eek: sen skulle jag nog inte få för mamma heller :o;)

Thora - Va roligt det låter med massa bommar :) Oj va många han ska få trampa över imorn :D

filipuss - Tack för tips! Vi verkar jobba ungefär på samma sätt du och jag :) Rider honom nästan bara med sätet och trivs jätte bra så! Sen får man snygga lår också :d:p

Gor dina skrittovningar roliga! Gor serpentiner, trana halt, rygga. Gor inte samma sak for lange utan hitta pa natt nytt hela tiden. Da blir hasten valdigt lyhord. Och om hatsen vill dra nar du gar ut pa rakt spar sa gor entygelstopp.

Prova från stillastående först, sedan från skritt.

Lirka med händerna tills hon ger efter lite, aningens pyttelite räcker, ge då efteergift och beröm, sen gör du samma sak igen tills hon har fått huvudet ända ner.
Alltså, lite i taget och eftergivt direkt hästen visar tedenser att länga överlinjen och sänka huvudet. Dom lär sig snabbt :)

Kan vara värt att prova iaf, som en del i träningen.

Lycka till!

Tack för tips! :bow:

Lirka med händerna tills hon ger efter lite, aningens pyttelite räcker, ge då efteergift och beröm, sen gör du samma sak igen tills hon har fått huvudet ända ner.
Alltså, lite i taget och eftergivt direkt hästen visar tedenser att länga överlinjen och sänka huvudet. Dom lär sig snabbt :)

Japp detta jobbar vi med i skritten och ja kan förhoppningsvis föra över det på övriga gångarter sen! Han är jätte duktig och söker sig ner nästan direkt, men man måste ändå jobba och lirka med honom ganska länge innan han slappnar av. Det är det som jag tycker är det tråkiga jobbet med honom nu eftersom det tar så lång tid. det är också svårt att variera sig när han spänner sig så lätt, och då måste jag ju börja om från början. Vi gör mycket halter och onereinstop tvingas jag göra ibland trots att han blir stressad av det. Serpentiner tror jag får komma ännu lite längre fram då han fortfarande tycker det är obehagligt att byta varv eller rakställas. Bommar funkar bra och han får tänka lite extra. när han väl är avslappnad skulle jag tro att det mest funkar att göra, serpentiner, sidvärtsrörelser mm. men det tar fortfarande för lång tid att slappna av öht för att hinna testa sånt. Jag hoppas att skritten lossnar bättre efter kursen till helgen, allt brukar gå så mycket bättre efter en kurs och jag känner att jag börjar behöva lite instruktörs hjälp med honom igen! Tack för många bra tips iaf! Hästskrället har dock en sko lös så det blev inga uteritter denna helgen heller :devil:

Vad roligt med framstegen med honom :)
Samma här, när man kommer hem är det mörkt och man vill inte ge sig ut gärna ;)
Men mina förslag på övningar är..
att ställa mjukt år båda hållen, det brukar släppa ganska mycket då.
och att lirka och leka med hästens bett hela tiden så det händer något :)
För att få framåtbjudning kan man ta en halt. Sen driver man lite så hästen kanske tar ett steg framåt, då håller du emot och driver en gpng till. Till slut kommer hästen att vilja gå fram men dem gör det inte för att du "håller emot"
och när det funkar så släpper du efter. När hästen förstår det är det ganska lätt att få hästen att gå under sig för skänkeln och vara känslig för tygenl :) Utan att behöva bli för sträng :p

Knapp
(ts jag lånar din tråd lite, hoppas de e ok)

Jag skulle vilja ha tips på hur jag ska få Naggur att länga steget i skritten:bow:

Jag är ingen expert, men fick göra en bra grej för tränaren senast.
Vi har övat på att "cykla" med sittbenen, att följa med i hästens rörelser. Om jag vill att hon ska länga stegen, då cyklar jag med längre ovaler med sittbenen, och om jag vill korta skritten så går sittbenen mer uppåt/nedåt, inte lika mycket framåt/bakåt.
Vet inte om det går att förstå, men inom centrerad ridning jobbar man mycket med liknande övningar, så det kan man läsa om/söka på nätet om...
Gonatt!

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 303
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 524
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka