skrittövningar

vinkelina

Trådstartare
vill inte rida min häst allt för hårt nu i värmen, men hon måste ändå hållas i gång då vi planerar tävling i nästa vecka.

att rida i terrängen är inte så bra för tillfället, de är så otroligt mycke bromsar och flugor så hon blir bara irriterad.

Skulle vilja ha ett bra ridprogram som består mest av skritt, lite trav ok, men inte för mycket.

De skall vara så att hon verkligen jobbar, hon funkar bäst i trav och galopp, skritten är mest hitåt och ditåt. blir mest bråk

Sv: skrittövningar

"Vanligt" dressyr arbete är inte att underskatta.
Försök att verkligen rida igenom skritten på hästen. Finns allt för många ryttare som inte rider skritten ordentligt, utav bara använder det som uppvärmning/avskrittning/belöning. Försök att verkligen få hästen att arbeta i skritten -då bygger hästen som mest muskler.
Speciellt om det blir mycket bråk när du rider skritt, så träna ännu mer. Jag bråkade senast idag med min tävlingshäst om skritten..

förutom att träna på skritten så kan du väl också rida en tidpunkt på dagen då det inte är varken varmt eller fullt med insekter i luften?

Precis som föregående talare så föreslår jag att du ska rida tidigt på morgonen eller sent på kvällen istället. Mer mygg, men mycket svalare temperatur. Jag brukar rida vid 21.00 nu under sommaren, med huva och flyweil på hästen+myggspray ;)

skulle gärna rida tidigt/sent och kommer väl nog att göra det sen när semestern börjar (men då är väl värmen slut) men som det är nu stiger jag upp 6 för att fa på arbete, vilket gör att jag inte riktigt orkar vara i stallet sent på kvällen, allt efter 21 känns som natt

För att sätta lite press på sig själv kan man bestämma att man tex vart 10:onde steg gör något annat. tex 10 steg i vanlig skritt, 10 steg i samlad skritt, 10 steg i skänkelvikning åt ena hållet, 10 steg i öppna, 10 steg i sluta, 10 steg i ökad skritt, 10 steg skänkelvikning för andra skänkeln osv. Sen kan man ju rida skolorna i olika stor böjning. Det går att variera i oändlighet nästan bara man har lite fantasi. Antalet steg kan ju också varieras och det går ju att växla gångart också.
(P.S När min häst är besvärad av insekter rider jag mindre i skritt. I trav och galopp blåser insekterna bort.)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 462
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar