Oj..vilket genomtänkt och moget inlägg!!!
Jag skulle gärna ha skrittmaskin hemma själv..men det får bero tills allt annat är klart.
I tidigare stall hade jag tillgång till skrittmaskin..och min valack som är beroende av otroligt mycket rörelse och då helst i skritt..för att må som allra bäst..fick tillbringa 40 minuter på morgonen..och 40 min på kvällen i maskinen. Däremellan gick han i fina hagar..och efter före "maskinturen" på kvällen reds han ett normalt pass med både framskrittning och avskrittning.
Att jag skulle ha haft möjlighet att vara i stallet några längre stunder minst 3 gånger om dagen...och kunna kombinera det med arbete var itne möjligt för mig.
Min häst har mått otroligt bra av det..och har verklige gillat sin turer i maskinen.
Det har givit honom någon slags terapi förutom rörelsen..som har gjort honom gott.
När han sedan fick följa med till den egna gården utan vare sig skrittmaskin eller ridhus...har det gått bra det också...men trots kompisar i jättestora hagar..har han valt att någon gång per dag...göra sin egen "skrittmaskin" genom att under ca 40 minuters tid valla runt kompisar på ett runt spår..och med jämna mellanrum byta varv...så egentligen ordnar han självc skrittmaskiner i alla nya hagar han kommer till numer..
))
Kanske är det optimalt att själv gå med hästen..men..man skall vara medveten om att även om vi inte tror det..stör vi hästen i rörelsemekaniken genom att hålla i den....
och..det är få förunnat att hinna med att rida ca 3 timmar/dag..speciellt om man har flera hästar..