Skrittmaskin

H

hundraelva

Hej!
Undrar vad ni har för åsikter angående skrittmaskiner.
Jobbar med en massa islandshästar och har svårt att hinna med alla.
Är det bra/dåligt med skrittmaskin som komplement?
Jag tycker det verkar tråkigt för hästarna att bara gå runt runt, men vissa börjar bli riktigt överviktiga. Och om jag kan hålla uppe konditionen med skrittmaskinen så kommer jag ha lättare för att ta ut dem i skogen och rida.

Så vad tycker ni?

Sv: Skrittmaskin

Hm jag är nog inte så förtjust i såna....tycker så klart att det bästa är om hästarna går i stora hagar och har sällskap och rör sig själva. Sen är det väl klart att man rent praktiskt , om man har många hästar på träning, inte håller alla i stora hagar då man tidsmässigt inte kanske hinner med att "jaga fatt" på alla. Men å andra sidan kanske man ska se över sitt hästantal också, har man så många att man inte hinner rida dem och de blir överviktiga kanske man ska minska antalet? Jag har inte hört talas om någon tränare på islandssidan som använder sig av skrittmaskin. Jag hoppas och tror att den maskinen stannar kvar på storhästsidan....

Ok, ja alltid lär man sig nåt här inne:) Jag är nog lite fast i hur det var "förr", är ju så fasligt gammal...ibland känns det som om jag är kvar på sena 90-talet ha ha

Jo, visst används både skrittmaskin och "motionsband" inom isisvärlden...
Kanske du borde ge dom mindre mat om dom blir överviktiga ;)

Jag håller inte på med isisar men jag gillar skrittmaskiner men det ska ju inte vara en ersättning för att gå i hagen eller så men som komp till träning är det kanon tycker jag. Så smidigt när man ska ut och rida och mocka osv så är det bara att låta dom värma sig där när man mockar och fixar.

Jag som jobbat med en hel bunt isisar, på större stuteri, måste nog säga att jag inte gillar skrittmaskiner.
Om man absolut behöver dom, tex, vid rehab eller på nån storhäst som inte går nog i hagen etc. eller nåt sånt, men på isisar så får det mig att undra hur dom har det för övrigt då om det finns ett "behov" av en sån sak?

Alltså vad jag menar är om dom blir överviktiga, så får dom oftast antingen för mycket mat, eller inte nog med naturlig motion, för generellt så har jag inte haft några problem med överviktiga hästar när dom går i flock.

Hur många är det totalt som har problem med hullet? Hur ser deras dag och foderstat ut? (tänker om ajg har några tips om man vet mer)

KL
_sara_: haha jag känner mig också gammal, och var också på 90-talet jag höll på som mest, tiden går snabbt! Kommer ihåg när Astúnd var hetaste sadeln haha

*kl*

Jag har jobbat i diverse olika isistall och storhässtall varav det ena isistallet hade skrittmaskin.
Jag tyckte det var kanon. Det var också detta stallet som satte mina rutiner..
kan ju ta hela rutinen.

OBS!! Detta gällde för hästarna som var stallade och tävlades. hade resten på lösdrift.

hästarna fick varsen liten tuss med hö, sen ut i skritten i ca 20min. In och få krafftfoder sen gick de ut i hage.
Två av ridhästarna togs in, borstades av och sattes i skritten i 40min. Sedan red vi. De fick även gå i skritten ca 30min efter ridpass (tex. medans man hämtade de andra hästarna som skulle ridas.). detta medförde att vi hade väl uppvärmda hästar som var mycket väl förberedda på träningen och även hästar som fick traska av sig allt slagg som musklerna samlat på sig efter passet. Vi skrittade dock fram och av från ryggen också..
Detta gjored att hästarna hela tiden var mjuka och trevliga i kroppen, skador undveks lättare då hästarna var relativt mjuka i kroppen och inte fullt med myror i benen när man släppte dom i hagen på morgonen. Man slapp med andra ord sträckningar mm..

Jag kan bara se detta som något positivt och jag själv anammade detta när jag hade mina hästar stallade med skrittmaskin. Jag har nog aldrig haft så nöjda, tillfreds, mjuka och skadefria hästar som då.

Kan ju tillägga att hästarna gick ute från 08-22 i stora, fina gräshagar på dagen. (de som inte var i lösdriften).

MEN!! Man ska inte anväda skritten som ett "istället-för-hage" resonemang. Hästen behöver fortfarande tillgodo se sig sina naturliga behov av att stöva, tugga och bara vara häst helt enkelt!!

Men för just oss så funkade detta ypperligt.

Hur många är det totalt som har problem med hullet? Hur ser deras dag och foderstat ut? (tänker om ajg har några tips om man vet mer)

runt 30 hästar på gården. bara ca 7 som är inridna. Jag försäker nu rida dem så mycket jag hinner. Bara 3 som är riktigt stoora, men de har haft många föl också. Hästarna går på lösdrift, stora hagar! Men det är de enda de gör. Bonden ger dem endast ensilage. Vet inte hur mycket men han kör ut och lägger i två stora högar i hagen. Han ger dem alltid vid 12, och det finns alltid kvar mycket när jag åker hem runt 5. Så det är mycket.

Kul att höra att det funkade så bra!
Det är något sådant jag har tänkt mig. uppvärmning för de som är inridna, men jag vill även använda den till de oinridna, så de får röra sig lite. Och göra något annat än gå i hagen.

De flesta av hästarna är till salu. Men det är riktigt svårt att sälja överviktiga oinridna hästar :p

Om det nu kan bli något köp, hur länge tycker ni en häst som bara gått i hage hela livet ska gå i början?

Tack för alla svar!

Jag skulle satsa på en rund bana som du kan driva hästarna på, vi brukade driva 4-5 hästar samtidigt, lite beroende på vilka.
Då kan dom rusa av sig överskottsenergin och få kondis och muskler!
Dubbla staket runt en stor hage, ca tre meter bred gång...
Plus attt man samtidigt rider en häst.

Ta dig tiden att lära hästarna att gå som handhäst, så kan man byta häst efter halva turen och rida två hästar på samma tid som man rider en:-)

Det låter som en bra idé faktiskt!
Enda problemet jag kommer på är att många av hästarna är så orädda och saknar respekt, så det är svårt att flytta på dem. Så blir nog mycket träning innan jag kan driva dem. Men det är det nog värt!

De som är inridna är vana att gå som handhäst, så det ska jag börja med när jag lärt känna dem lite bättre :)

Tack!

Dom hänger på polarna... Brukar kunna bli ett himla spring när man släpper dom!
Se till att ha några som är pigga på att springa tillsammans med dom lite bekvämare hästarna så blir det nog bra!

Nu verkar det som jag får både och :)
Skrittmaskinen kommer först. redan om 2 veckor hoppas jag!
Vad tycker ni nu då, ridhästarna har jag satt igång lite redan, rider ut 2 gånger i veckan ungefär, och skrittar dem i skogen. Det har jag gjort nu i ungefär 3 veckor. Unghästarna har aldrig lämnat hagen.

Hur länge ska jag börja låta dem gå i skrittmaskinen? Börjar så klart att vänja dem med korta stunder tills de är vana. men sen? Vad tycker ni?

Någor man ska tänka på efter? Liniment eller är det onödigt? mm

trappa långsamt upp till ca 20 minuter borde vara lagom.

Du behöver bara se till att hålla dom under uppsikt hela tiden, om du är ensam så ha inte fler än två i samtidigt.

Var har du fått jobb, verkar vara rena drömtillvaron!!

Det är ett drömjobb!
Jobbar hos en familj som föder upp islandshästar.
Trivs hur bra som helst.

Tack för svar!

du kanske behöver en kollega?

Nejdå, jag har min egna lilla gård, men ibland längar jag tillbaka till tiden som anställd...

Låter som att de får för mycket mat helt enkelt.....

Har de gått som avelsston i några år så tar det lång tid att få tillbaka dem.

2 dagar i veckan är iallafall för lite för att det ens ska märkas.
Att skritta dem 4 dagar i veckan skadar inte men tråka inte ut dem....varannan dags träning funkar fint tycker jag, man behåller gnistan och orken bättre än att köra slut dem 3-4 dagar i rad.

Av någon anledning tycker jag mig märka att islandshästar blir lättare uttråkade av enformigt, trist, tempofatting arbete än stora hästar....

Har du inte möjlighet att ha de du tränar i en egen hage och kanske på stall över natten, så du kan ransonera deras foderintag ?
Glöm inte heller att de kanske behöver extra tillägg när de väl börjar komma i form och skall bygga muskler.

Ang skrittmaskin har jag ingen bra idé om hur man gör det upplägget.
Säkert bra att värma upp i kanske 15-20 min innan ridning och låta dem gå av sig om man har dåligt med tid.

Fast om det är 7 hästar du ska träna så förstår jag inte hur du inte hinner med dem....alla 7 behöver ju inte gå varje dag eller ?
Och är det unghästar som knappt lämnat hagen så är det ju inte så långa perioder det behövs jobbas med dem....

Men det är klart, om du gör allt annat jobb runtikring som fodring, mockning, lagning av stängsel osv som behövs på en gård så förstår jag ju att tiden inte räcker.....
Men fick uppfattningen att det var träningen du jobbade med och inte det andra....ska förstås inte lägga mig i det :)

Lycka till med skrittmaskin osv !

Ska åka till en "expert" nästa vecka och få lite råd om utfodringen. Men kan va intressant att höra vad ni tycker med.
Om de blir motionerade ca4 gånger iveckan. hur mycket ensilage och kraft skulle ni ge dem då? Har köpt lite extra tillskott, mineraler och oljor också.

Det är 7 inridna hästar och över 20 unghästar. Så inte en chans tyvärr att jag hinner. :(

Och sen har jag som du säger allt runt om kring. kontrollera staket, sjuk häst, vattenkar, inköp av allt, hästförsäljning, hemsida. allt det där.

Så jag hade verkligen behövt en kollega :P men det jobbar jag på det med!

Tack!

Vad gör du med unghästarna ?
I vilken ålder är dessa unghästar ?

Jättesvårt att säga såklart utan att veta vad det är för värden på ensilaget, hur blött det är osv.....
Allt mellan 7-15 kilo kanske.....
Om värderna är höga behövs nog inte så mycket för att tillgodose nergi och proteinbehov men stråmängden kanske blir för lite så då behövs kanske annat för att tillgodose det behovet.

Till att börja med behövs nog ingen kraft alls....och vad menar du med kraft? Havre, korn, pellets, musli ? Avelsfoder, ridhästfoder ??
Mineraler skadar nog inte.

Så småningom kanske 500-1000 gram av ett adekvat kraftfoder OM det behövs....kanske ensilaget tillgodoser hela behovet, det vet vi ju inte.

Jag fick uppfattningen att ägaren tog hand om det som var runtikring med fodring osv men det är klart det är en del ändå....Kan ni inte få till att dela upp det så du hinner bättre ?

Eller så får du ta 1-2 månader med att bara träna upp ridhästarna och ta unghästarna i den mån du hinner och sen när ridhästarna har kommit igång så får du ägna mera tid åt unghästarna en period och bara rida ridhästarna så de inte tappar för mycket igen.....

Man KAN inte hinna med att träna närmare 30 hästar helt själv om man dessutom skall sköta allt markarbete runtomkring !

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka