Skritta på lång tygel

Z

ZorroLouise

Jag funderade på en sak som andra kanske tar som självklar....men here goes:

När man rider dressyr på tävling och det är skritt på lång tygel, vilket det kan vara mitt i programmet och man vänder snett igenom till exempel. Vad gör man då med händerna?:crazy:Ska man hålla tygeln i båda händerna med ett vanligt grepp? Ska man låta ena handen ligga mot låret och hålla tygeln i ena handen? Eller ska man lägga ner händerna mot framvalet?

Vad tycker ni? och vad SKA man göra om man ska följa bedömningen?

Sv: Skritta på lång tygel

Du ska hålla tyglarna som vanligt men hålla längst ''ut'' på tyglarna och hästen ska gå genom kroppen så bara för att du ska rida fri skritt betyder det inte att hästen får ha huvundet var den vill utan huvudet ska vara framåt neråt..

man ska ha en tygel i vardera handen (man håller så långt ut det går på tyglen) och händerna ska hållas precis som i resten av programmet, dvs i lagom höjd, framför ryttaren.

Tänkte bara tillägga att det är väldigt viktigt att du håller allra längst ut i spännet, vissa domare är extremt hårda på detta och ger -2 poäng om du inte har släppt hela tygeln!

PathOfClovers skrev:
Tänkte bara tillägga att det är väldigt viktigt att du håller allra längst ut i spännet, vissa domare är extremt hårda på detta och ger -2 poäng om du inte har släppt hela tygeln!

Och andra domare gör tvärtom, man ska inte släppa hela tygeln.. :( Minns att jag är jag tävlade LC fick kolla vilken domare det var, och sen jämföra med gamla protokoll för att veta hur jag skulle göra.. :crazy:
Nu verkar det dock ha blivit lite bättre med att man släpper hela.

Isåfall gör de fel och det kan du påvisa för domaren i fråga. Det står i TR hur fri skritt skall ridas.

Lancet skrev:
Du ska hålla tyglarna som vanligt men hålla längst ''ut'' på tyglarna och hästen ska gå genom kroppen så bara för att du ska rida fri skritt betyder det inte att hästen får ha huvundet var den vill utan huvudet ska vara framåt neråt..

Sant, fick grymt låga poäng då min ponny började se sig omkring i fria skritten. Han kollade på domarbord, andra hästar etc. Det blev en 4a och kommentaren "okoncentrerad".. :crazy:

Känner igen det där haha jag brukade viska till hästen och göra låga pussljud med munnen då brukade hon gå och lyssna på mig!

PathOfClovers skrev:
Det står i TR hur fri skritt skall ridas.

Av en ren slump har jag faktiskt Dressyr TR framför mig! Så här står det...

"Fri skritt är en vilande rörelse, där hästen lämnas fullkomlig frihet från tyglarna och tillåtas att sträcka ut hals och huvud. Tygeln skall hänga fritt. Lösgjordheten i bog- och höftparti samt ryggverksamheten tillsammans med ett tydligt övertramp anger kvaliteten på den fria skritten"

Reserverar mig för eventuella ändringar efter 1/1 2000

Va bra! Hade inget här tyvärr. Jag hade för mig att det stod tydligt utskrivet, men meningen: "Tygeln skall hänga fritt." innebär ju att man har släppt ut hela tygeln.

Fast det behöver det ju inte betyda!

Har du en häst med lite kortare hals så kanske tygeln hänger fritt (=ej sträckt) utan att man håller allra längst ut.

Jag skulle nog tolka det som att tygeln ska hänga fritt, inte vara sträckt mot hästens mun, men vart på tygeln du håller spelar ingen roll. Så länge du själv sitter kvar i rätt sits, såklart...;)

Å andra sidan är man ju "home safe" om man håller längst ut i änden och kan alltid påvisa att hästen fått det utrymme TR föreskriver.

Det finns ju egenligen INGEN anledning att INTE hålla längst ut, förutsatt att hästen är tävlingsklar och kan skritta i fri form koncentrerad på ryttarens sätesinverkan utan att tyglarna inverkar.

Men sen står det även: "där hästen lämnas fullkomlig frihet från tyglarna", och fullkomlig frihet innebär väl ändå att hela tygeln är släppt?

Men tack så mycket allihopa! Det märks att det inte är helt självklart hur det ska vara, men det verkar ju som att man ska hålla i tygeln som vanligt, fast så långt ut det går. Man får väl testa sig fram i tävlingar och se vad domaren säger.:p

Som jag har förstått det så är det viktiga bara att hästen går i "fri skritt", dvs att det inte finns några förbehåll för skritten. Händerna håller du precis som vanligt, bara tygeln som blir längre. :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag kör med korrekt handställning men så nära spännet det går. Passar dessutom på att osynligt korrigera sitsen och andas ordentligt lite under tiden :D

när du är vid punkten skall du även länga dem direkt vissa kan ge avdrag annars

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 140
Senast: ameo
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 866
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka