Skritta nervig häst

Sv: Skritta nervig häst

Samma med min, drar jag åt mig tyglarna när hon börjar skygga tolkar hon det som att hon hade rätt och det verkligen är något farligt! Men fortsätter jag på långa tyglar lugnar hon sig fort, och skrittar vidare.

Vad sägs om att tömköra den ? Det tycker jag funkar. :)Bättre än att leda.

Tänkte säga samma sak, tömkör eller försök låna en annan häst och ha din som handhäst

Tack för alla svar och tips!

Halva tiden har gått nu tills vi ska på återbesök. Vissa dagar är helt hopplösa, medan andra går ganska bra... som idag. Vi skrittade i nästan en timme med bara ett par "små" urladdningar.

Att skritta min häst ute på lång tygel är helt uteslutet, även då vi rider som vanligt. Han är visserligen 5 år men har vääääldigt mycket unghäst kvar i sig. Tömkörning är tyvärr inget alternativ, jag undviker över huvud taget att gå med honom utanför stallplan och ridbana just nu. När jag sitter på tycker jag själv att jag har bättre kontroll, han verkar känna sig lugnare då också.

Försöker ta en dag i taget nu och anpassa promenaderna till hästens dagsform. Är det för nervigt blir det promemad i padocken, lugna dagar rider vi ut!

Lycka till ni andra i samma situation som jag!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite råd, hoppas någon kan hjälpa. Jag köpte min häst för snart två år sen, gjorde en väldigt grundlig gårdsbesiktning, inga...
Svar
13
· Visningar
2 083
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar