Skritta med täcke över benen

Rider ofta så, men då med ett sådant skrittäcke som en fäster framför sadeln normalt. Så att hålet för sadeln hamnar runt midjan på mig istället. Det sitter i övrigt bara fast med ett tunt svanssnöre så att det inte blåser bort/halkar åt sidan, men om jag faller av så åker det med mig.

Ylletäcke eller yllefilt - bästa som finns! :love: och ja de kostar, men SÅ värt det! Smakar det så kostar det. Finns dock mycket begagnat att fynda.

Rider ofta så, men då med ett sådant skrittäcke som en fäster framför sadeln normalt. Så att hålet för sadeln hamnar runt midjan på mig istället. Det sitter i övrigt bara fast med ett tunt svanssnöre så att det inte blåser bort/halkar åt sidan, men om jag faller av så åker det med mig.

Precis . Jag har Mias ylleskrittäcke - guld. Haft mitt i 10 år och använt i ur och skur - fortfarande i toppskick . Dessutom funkar det ju i alla gångarter efter behag.

Det är bättre med ett ylle- eller tjockt fleecetäcke! Provade att rida med min golden stripe-filt en gång men höll på att bli tokig! Känns som man har halva filten i famnen när man rider. :cautious:

Det är bättre med ett ylle- eller tjockt fleecetäcke! Provade att rida med min golden stripe-filt en gång men höll på att bli tokig! Känns som man har halva filten i famnen när man rider. :cautious:

Såna filtar som golden stripe etc är nog mer fotoidyll ;) passar även om man ev ska skritta lite någon kort stund på tävlingsplats eller i fotosyfte allmänt som sagt .
Så nej : ”man får inte vad man betalar för” osv ang vad som avses här .

Jag skulle aldrig våga rida med täcket så, det känns som en onödig risk. Tänk om man trillar av, och så triggar täcket hästen att kicka...

Jag skulle aldrig våga rida med täcket så, det känns som en onödig risk. Tänk om man trillar av, och så triggar täcket hästen att kicka...

Ja alltså, jag är rätt riskmedveten och undviker att göra "onödigt riskabla" saker i den mån det går utan att begränsa mig i vad jag vill göra med hästarna.
Så jag förstår absolut din tanke! Och hade själv inte ridit så (och gjorde inte) på ponnyn jag hade innan nuvarande häst. Men den jag har nu är så himla trygg att rida ut på, så risken att åka av under en skrittur på våra vanliga ridvägar är pytteliten. Jag fick dessutom rätt mycket sitta-kvar-träning med ponnyn, och blev rätt bra på det ;)

Men OM jag trots allt skulle trilla av, så är min pålla även väldigt cool och obrydd om t.ex. täcken som halkar, fladdrar och hänger. För mig är det väldigt viktigt att mina hästar är vana med "allt" som kan hända i vardagen :)

Men, med det sagt att det just för mig med den här hästen inte är något större risktagande: Så JA du har helt rätt i att det är en risk man måste fundera kring! Häst, ryttare och miljö måste analyseras så man kan ta ett genomtänkt beslut kring att skritta med ett "löst" täcke på hästen (eller vad som helst annat). Alla situationer är olika, så det gäller att ALDRIG glömma bort säkerhetstänket. Så även om det inte "behövs" för mig, så tack för att du slängde in en påmminelse om att alltid fundera kring vilka risker man kan undvika och vilka man är villig att ta :)

Jag tog en filt som räckte över låren, sen kardborre i ryggen på mig själv. Super lätt :) och VARMT:love:
Har stort behov av smidighet

Ryttaren trillar av, drar med sig täcken som sveper över hästens bakdel, pang.

Ok ?
Känns för mig konstigt att någon häst skulle bli extra rädd/inte vara van att ha ett täcke på ryggen så att om en ryttare åker av och täcket med , att hästen skulle bli extra rädd just pga täcket . Men ok då förstår jag att du har en annan bild :)

Jag tänker att allt som stryker över bakdel/bakben kan trigga en häst som t ex blir rädd för något och skyggar, att även kicka.

Jag blir orimligt provocerad av att ni skriver att ni föredrar ridkjol/kappa :o:D Jag trivs inte alls i såna kläder utan vill ha kläder som jag känner mig smidig i, vilket 9 gånger av 10 betyder ridbyxor/tights och en lätt jacka. Därför jag VILL att det ska fungera med täcke, och inte behöva klä på mig och känna mig klumpig och otymplig :down:
Du borde prova

Är det något ni brukar göra? Alltså typ fleece- eller ulltäcke som ligger över sadeln och som man sedan lägger bak över sina egna ben, typ om man skrittar ut.
Jag älskar det - i teorin. Varmt och gosigt både under rumpan och över benen - perfekt för en fryslort som mig!

Men... Det fungerar ju ALDRIG som man tänker sig att det ska :meh: Det där j-la täcket ligger aldrig där man vill, det glider ner och täcker inte låren, det korvar sig under benen... 90% av den mysiga skritturen går åt till att sitta och dra i täcket :arghh:
Och så lagom till nästa kalla skrittur har jag glömt hur jobbigt det är...

FINNS det någon smidig lösning? Eller är det bara att ge upp och frysa? (Nej, vill inte ha ridkjol/kappa/termobyxor etc)

Jag låtsas att jag inte sett sista stycket.
Ta på dig en ridkjol.
Mycket bättre än jag trodde innan jag provade. Man är precis lika (o)smidig som utan kjolen, faktiskt.

Jag blir orimligt provocerad av att ni skriver att ni föredrar ridkjol/kappa :o:D Jag trivs inte alls i såna kläder utan vill ha kläder som jag känner mig smidig i, vilket 9 gånger av 10 betyder ridbyxor/tights och en lätt jacka. Därför jag VILL att det ska fungera med täcke, och inte behöva klä på mig och känna mig klumpig och otymplig :down:

ångrade mig.

Jag låtsas att jag inte sett sista stycket.
Ta på dig en ridkjol.
Mycket bättre än jag trodde innan jag provade. Man är precis lika (o)smidig som utan kjolen, faktiskt.
Jag rider i min egensydda kilt. Den är mjuk och följsam. Håller emot vinden väl. Fladdar inte under ritten. I stallet är den oumbärlig. Det ända som jag inte gillar är att hö fastnar i filten. Men det problemet har man inte vid köpta ridkjolar. Jag vart sugen på att sy kjolen själv för de ridkjolar jag provade satt inte bra på mig.
Sydde även en "köra bil kjol" som jag har till och från jobbet. Med den har jag slutat med långfillingar...

Är det något ni brukar göra? Alltså typ fleece- eller ulltäcke som ligger över sadeln och som man sedan lägger bak över sina egna ben, typ om man skrittar ut.
Jag älskar det - i teorin. Varmt och gosigt både under rumpan och över benen - perfekt för en fryslort som mig!

Men... Det fungerar ju ALDRIG som man tänker sig att det ska :meh: Det där j-la täcket ligger aldrig där man vill, det glider ner och täcker inte låren, det korvar sig under benen... 90% av den mysiga skritturen går åt till att sitta och dra i täcket :arghh:
Och så lagom till nästa kalla skrittur har jag glömt hur jobbigt det är...

FINNS det någon smidig lösning? Eller är det bara att ge upp och frysa? (Nej, vill inte ha ridkjol/kappa/termobyxor etc)

Eftersom jag hatar att frysa och bor där det alltid blåser så JA! Skulle aldrig överleva en skrittur annars! Har en hel del funktionella kläder o ridtäcken men ska jag ut o skritta (jag lyckas inte rida bra sittande på ett täcke annat än sitsfokuserad skritt) så sitter jag på en stor sådan tokgammal (fick den till min första tävlingsponny för typ 20 år sedan :love:) Golden stripe filt. Den når min häst typ från öron till svans så den kan ligga en bit på halsen och ändå vikas bak runt mina ben. Åker inte ett dugg åt sidan och åker knappt ens bak, och då åker allt bak på min häst. Men då sitter jag alltså ner o skrittar hela tiden.

I högre tempo har jag oftast vanliga ridtäcken och korta termochaps som bara täcker låren.

Så runt 2*2 meter ungefär, är det den storleken man behöver? Pållen har 155 i täcken :)
Ligger en filt mer stilla och bekvämt under ridning (om man vill ha den över benen också) än vad ett täcke gör?

Hittar bara svindyre yllefiltar nu, men de kanske alltid kostar en hel del.

Ja täcket vill ju liksom inte ligga över benen. Har täcket över sadeln om jag typ ska till ridhuset eller liknande. Filten när den ska vara på hela tiden. Eller under ett ulltäcke i transporten vintertid. Eller bara att lägga över hela hästen o stalltäcke om han kommer in o fryser eller är sjuk, ylle är fantastiskt! Älskar min filt :love:

Liknande trådar

Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
2 004
Senast: Tummetott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka