F

Felan

Hej Jag behöver hjälp med några råd. Nu har jag haft mitt nya islandssto i 1 månad. Vi har börjat lära känna varandra hyfsat, jag rider ca 5 dar i veckan har, ökar succesivt. Problemet är att hon inte kan skritta lugnt och avslappnat när jag tar det minsta i tyglarna, på lång tygel fungerar det bra, tar jag tyglarna så taktar hon iväg. Många halvhalter och halter i halvlätt sits då kan hon kortare sträckor. Försöker byta ridväg på banan ofta och rider ut innan jag tar en stund på banan. Vi håller på sammanlagt ca 30 min.
Tips tas tacksamt emot, hon är 7 år :confused:

Sv: Skritt

hejsan, jag har ett sto som gör precis likadant. Hon är väldigt på g i skritten alltså. Oftast så hjälper det inte att ta mycket i tyglarna eftersom (iaf min häst) kortar upp sig, tar kortare steg och spänner sig då. taktar osv. Försök att slappna av och ha gärna inte för spända tyglar. Mitt sto lyssnar mycket på rösten, så testa gärna det så kanske hon lugnar ner sig :) lycka till!

KL.
Rid in på små volter så fort hon stressar.
när hon taggat ner så låter du henne gå rakt igen och så direkt in på volt om hon stressar.
Halter kan ibland göra hästen ännu mer stressad i vissa situiationer. Rid mkt små vändningar. små serpentiner m.m.

Mitt sto var så ganska länge då jag fick hem henne.
Kolla att all utrustning verkligen passar. Sadel, bett, träns.
Handlar det inte om att hitta fram till en lösgjordhet i dessa fall? Iså fall är det väl bra att fokusera på det jobbet, med mycket sidförande, serpentiner, att sysselsätta hästen.
Jag har också jobbat väldigt mycket från marken, många promenader, mycket longering o tömkörning, bra för lydnaden.

Tack snälla ni för era svar, en del har jag prövat, men det är nog så att jag måste hitta balansen. Har kollat utrustningen men ska kolla igen tror inte sadeln passar till 100% Väntar på sadelmakarn, jag behöver alla tips ajg kan få. Ska pröva det med mindre volter jag rider stora volter och serpentiner nu.
tackar tackar Renée

Hej! när jag rider och hästen gärna vill öka och öka så brukar jag göra en volt, ibland fungerar det och ibland inte. min häst lyssnar på rösten väldigt mkt, alla gör väl inte det men det är värt ett försök. att göra halvhalter skulle jag också kunna tänka mej vara mkt bra.
Lycka till!!!

Fast jag hörde någon som sa att det kan verka uppjagande på hästen att lägga volter. Hon tyckte det var bättre att göra halt och rygga några steg. Jag vet inte, men jag har slutat att lägga volter. Däremot att rida fram på lång tygel med ledande tygeltag o vikthjälper. Fördelen med detta är att jag under den tiden kan fokusera på att finna min egen balans, sträcka på mig slappna av och andas lugnt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 543
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka