F

fonen

kan man lösgöra en häst enbart i skritt?

skrittade min pålle i 50min idag med massor av lösgörande och hästen har aldrig vart så mjuk o go och loss som den va då.
red i både lite samlad och sen lång o låg..varierade beroende på vad ja gjorde.

de va nämligen tänkt som en vilodag idag, därför den långa skritten..men sen så travade jag några steg och fattade galopp och hästen va jättefin..loss i sidorna och rörde sej och lyssnade bra och va väldigt uppmärksam o allt funkade jättebra..
de brukar funka men denna gången kände ja verkligen hur rörlig på nåt sett pållen blev..mycke mer ridbar liksom.

så undrar om de är möjligt att få en häst helt loss o lösgjord genom att bara skritta?
eller måste de liksom ingå trav och galopp?

Sv: skritt.

Självklart kan man lösgöra hästen i skritt!!:)

Skritt är en underskattad gångart som fungerar utmärkt att både bygga muskler, koordination och lösgjordhet i.
Prova att bara jobba hästen i skritt i ett halvår så får du se...;)

Skritt är den gångart då hästen använder flest muskler.

Superb gångart att både lägga ned, lösgöra och arbeta hästen i, håller med ovanstående talare - Klart underskattad gångart.

Finns inga måsten.

Skritt sträker hästens hälsa. Många hästar får aldrig möjlighet att bygga sig starka och bli smidiga i skritt före dom rids/körs i andra gångarter i stället.

Skritt bygger upp, trav och galopp bryter ner,
-ett talesätt.

Finns inga måsten.

Skritt sträker hästens hälsa. Många hästar får aldrig möjlighet att bygga sig starka och bli smidiga i skritt före dom rids/körs i andra gångarter i stället.

Skritt bygger upp, trav och galopp bryter ner,
-ett talesätt.

håller helt med alla här. Skritt är en väldigt underskattad gångart. Trots det blir man påhoppad av några "kan allt" are för att man knappt travar eller galopperar när man rider :angel: Eller jag har iallafall råkat ut för det.

Jag tror det är väldigt individuellt från häst till häst. Min lossnar bäst i just skritt eller galopp. Allra mjukast blir han om han får hoppa, men det hörde väl inte riktigt hit...

Senast ändrad av en moderator:

Skritt är en underbar gångart att jobba i eftersom det är så pass lugnt att man verkligen kan koncentrera sig på själva övningarna. Att direkt gå på trav eller galopp innan hästen fungerar bra i skritt kan vara rent av skadligt för hästen. Alla borde börja eventuella ridövningar i skritt.

Dessutom är det ju egentligen inte gångarten som är lösgörande utan själva övningen vare sig du rider i skritt, trav eller galopp. Jag kör alltid uppvärmning/lösgörande övningar i skritt innan jag ens låter hästen få trava. Sen är det ju absolut skillnad på om hästen arbetar ordentligt eller inte.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 680
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar