Centaur

Trådstartare
Hur mkt skrittar ni era hästar på tygeln/med korta tyglar?

Jag brukar nästan bara skritta på lång tygel, han har en väldigt bra skritt och jag vill inte förstöra med att "plocka" för mkt med den. Men märker nu att om jag kortar tyglarna i skritt så förväntar han att vi ska göra något - skänkelvikningar, öppnor (börjar gå åt sidan bara jag tittar åt ett annat håll typ), byta gångart etc. :o

Och blir väldigt spänd och går och tugger och grejar med bettet. Går bra att skritta några samlade steg men sen han börjar med det. Alternativt så tappar han all bjudning.

Givetvis mitt fel som vant honom vid att alltid få skritta på lång tygel om vi ändå bara ska gå rakt framåt. Men så här kan det inte fortsätta. :p
Så jag måste ju helt klart träna på att skritta på kort tygel.

Hur gör jag det på bästa sätt? Han är jättekänslig i munnen så ska helt klart sätta på raka syntetbettet när vi ska träna på det. Men annars då? Rida övergångar mellan skritt och trav kanske? Och bara ha några steg i skritt i början och sen öka med flera? Vad tycker ni??

Massa tips tack! :D

Sv: Skritt

Det är ngt av en myt anser jag att man förstör skritten av att skritta på kort tygel.
du förstör skritten om du rider FEL, dvs med handbromsen i. du förstör även traven om du gör det. och galoppen. och allt i övrigt.

avslappnad skritt med eftergift och ett harmoniskt tempo/tryck i hästen med framåtbjudning. skrittar du honom så är det inget hinder.

Klart att man måste träna även i skritten. Har själv varit dålig på det.
Variera hela tiden mellan fri, ökad, mellan o några steg samlat o sen fram igen.
O visst övergångar.
Var noga med att vara lätt i igångsättningen- mindre ångest. sen efter några steg kan du fånga upp honom eller vad nu nu vill göra.

Jag jobbar ganska mycket med skritten. Har inte gjort det förr men nu sedan tränarbyte.
Mkt flytta bakdelen osv, få igång lite aktion.

Jag jobbar med mycket tempoväxlingar i skritt på tygeln. samlad till mellan till samlad till ökad osv. Fantastiskt bra sätt att få hästen framåt, bärig, lyhörd och lugn. En gång började han t.o.m trampa men jag vete fan vad jag gjorde för att få honom att göra det :crazy: :o
I skritt tycker jag att det är lätt att sitta lugnt och avslappnat eftersom man inte behöver koncentrera sig på att sitta kvar i någorlunda balans som i trav, det är straffet man får när man köper en häst med bättre gång än man klara av:D

Beroende på vad vi ska göra för dagen och hur han känns kan vi skritta ganska mycket, han har t.o.m. en del helt rena skrittpass med mamma. Det här är dock den första hästen som går att skrittjobba, av mina alltså, och det känns bra, funkar det i skritten funkar resten också.
gör mycket öppna och sluta i skritt, lite fram o bakdelsvändningar och tempoväxlingar om det går, ibland (när Wilbur har bråttom :D) går det mindre bra, varierar mellan samlad o ökad skritt.
Började lång och låg och har jobbat oss uppåt i skritten med mkt bra resultat.
Tack o lov att jag har mamma, finns ingen som är bättre än hon på skrittjobb :bow:

Vi jobbar ganska mycket i skritt. När vi är i skogen så brukar jag skritta fram på långa tyglar, men sen kortar jag upp dem och begär att hon ska kliva på med kontakt i munnen. Brukar ställa henne några steg åt höger och sen några steg åt vänster utan att hon ska flytta på sig så mycket. Hon har dock extremt lätt för att spänna sig så därför jobbar vi mycket i skritt.
På banan jobbar vi i skänkelvikning, fram och bakdelsvändningar, lite öppnaaktigt och med tempoväxlingar.

Tack för alla goda råd allihopa! :bow:
Göra övningar i skritt går som sagt bra, det är när övningen Är skritt som det kör till sig för oss.
Ska testa med tempoväxlingar först tror jag, se hur det går. Får nog vara väldigt försiktig, jobbade lite med den i dag och det är lätt att han samlar upp sig för mkt (mer än jag hade tänkt be om men förmodligen vad jag bad honom göra :p).
Ska prova med syntetbettet imorgon också. :)

funkar det i skritten funkar resten också.
gör mycket öppna och sluta i skritt, lite fram o bakdelsvändningar och tempoväxlingar om det går, ibland (när Wilbur har bråttom :D) går det mindre bra, varierar mellan samlad o ökad skritt.
Började lång och låg och har jobbat oss uppåt i skritten med mkt bra resultat.

Där säger du något mycket klokt, som även jag fått lära mig. Det stämmer VÄLDIGT väl tycker jag - att funkar det i skritten så funkar oftast resten också. det är lätt att haspla över skritten och sen förundra sig över varför det finns spänningar i traven och galoppen, eller varför hästen inte släpper det där "sista" i de högre gångarterna. I skritten kan man få igenom lugn, harmoni och balans hos sig själv - och därigenom även hitta det i hästen.

jag tycker som sagt det stämmer VÄLDIGT väl, att tar man sig tid med skritten så får man bra resultat i även traven och galoppen. man kan ALLTID gå tillbaks till skrittmomenten emellan andra övningar, och återkalla effekten, om man får problem i trav/galopp.

din reflektion är med andra ord som jag ser det Guld värd, och jag skriver under på den.

Även jag håller med Breccia!

Jag jobbar min häst mkt i skritt, vi har rena skrittpass där vi lägger in skolorna (för att matte har allvarliga problem med dem i högra gångart just nu :angel: ), bakdelsvändningar och rider fram bjudning genom tempoväxlingar. Jag rider oerhört mkt tempoväxlingar i skritt i början av ett pass för att väcka upp hästen och få mer bjudning i honom.

Viktigt att hästen bjuder framåt, INNAN man börjar flytta åt sidan m.m. Skänkelvikning är en automatisk förhållande övning så om hästen går och sick-sackar sej fram redan från början kommer det inte bli passande att flytta för skänkel.

Min häst vinglar sej fram när hon inte bjuder. Jag löste detta problemet genom att skritta väldigt mycket med relativt kort tygel osv. I början spände hon se direkt och började krångla. Jag låtsades att det regnade och nu tycker hon att det är det mäst naturliga i världen att slappna av i skritt på tygel.

Jag övade helst på skritten när jag red ute, på vägar m.m. Då faller sej framåtbjudning mäst naturligt!

Själv skrittar jag i stort sett aldrig på lång tygel :p

Klart man ska jobba med skritten på samma sätt som man jobbar med traven och galoppen. Om hästen blir spänd och inte fungerar bra i skritt på kort tygel så bör man nog försöka fundera på vad man gör för fel och vart man spänner sig.
Om man har en känslig häst så fortplantar sig spänningarna rätt effektivt från en själv till hästen, tyvärr :p ;)

Nirak

Jag tror det var min första tränare som lärde mig det när jag började träna min tjockisponny och det har följt med mig hela vägen med alla hästarna, även om Wille ibland har väldigt bråttom är han så sjukt ärlig i allt han gör att funkar det i skritten är det ett kvitto på att man kommer kunna riktigt rida i de andra gångarterna.
På de förra har det dock inte funkat lika bra (eller så har dom inte varit så svåra att rida, jag kan inte bestämma mig för vilket faktiskt) men jag tror det har mer o göra med att Wille har en riktigt bra skritt och det är lättare att jobba en häst med bra skritt i just skritt.

Jag har förstått att det är lättare att hämma en bra skritt om man arbetar på fel sätt. Många dressyrhästar med riktigt bra grundskritt skrittar ju tyvärr passartat

Nirak

Då får folk skaffa tränare som vet hur man jobbar en häst rätt i skritten, det har jag haft (då en av mina pållar passade nåt sjukt i början) och det har hjälpt mig att lära mig rida i skritten korrekt tydligen eftersom mina hästar fått fina vitsord för deras skritt.
Många hoppar dessutom över skritten helt och då blir det kajko på tävling med mellanskritt, ökad skritt och bakdelsvändningar och ja allt som har skritten i närheten t.ex. galoppfattningar från skritt.
Väldigt många fokuserar enbart på trav o galopp, skritten kommer sist vilket ger problem i långa loppet tycker jag.

Tack för alla goda råd allihopa! :bow:
Göra övningar i skritt går som sagt bra, det är när övningen Är skritt som det kör till sig för oss.
Ska testa med tempoväxlingar först tror jag, se hur det går. Får nog vara väldigt försiktig, jobbade lite med den i dag och det är lätt att han samlar upp sig för mkt (mer än jag hade tänkt be om men förmodligen vad jag bad honom göra :p).
Ska prova med syntetbettet imorgon också. :)
Hade en häst som jag hade samma "problem" med, att så fort man kortade tyglarna så trodde hon att det va nåt på gång, var vi ute i skogen så var det trav eller galopp hon väntade på, det bästa tyckte jag var att korta stunder på bara korta tyglarna och rida rakt fram, och kanske släppa igen, funkade bäst på henne, ganska simpelt och säkert inget givande råd, men det funkade för mig :)

Så tänker/gör jag med :o
Grejen är den att när jag tar tyglarna tror han alltid att vi ska öka tempot dvs. trava :rofl:

Jag har hela sommaren ridit ca en kvarts arbete om dagen i skritt på samlad tygel och förbättrade då skritten något enormt, nu har jag slarvat och det visar sig direkt, så minst tio minuter per ridpass i skritt i olika tempon på tygeln, mest framåt, men även lite samlande.

* kl *
Jag brukar faktist *sätta nivån* på ridpasset oavsett om jag rider ute=rakt spår eller volt, ridhus i skritt på tygeln dvs. att jag får det jag tycker är viktigt stämma såsom signalspråk=feedback och lösgörande som för mig är öppnor som går över till slutor och liksidighet mm förrän jag går över till trav och lättridning där jag fortsätter samma arbete.

Det är min *röda tråd* i ridning o utb som funkar jättebra för oss :D

Det är ganska viktigt att en häst kan jobba bra i skritt. Själv brukar jag då och då bara jobba hästen i skritt ett helt pass om det är halt i gräset elr ngt liknande. Men med lite hjälp av en tränare kan det nog ordna sig för dej oxå:)
kram

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Nevermind
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering