skritt tempo

Sv: skritt tempo

Helt riktigt, Grazing...

Form och kondition beror ju helt från vilken utsiktspunkt man står och vad målet är. Vad för behov det finns och vilket arbete som hästen skall utföra helt beroende på inriktning, ras, ålder och nivå...

Och lite som du skriver att det inte är några problem för dig att gå två mil i bra tempo men att det är tuffare att springa en kilometer... ...så är det för andra omvänt förhållande.

Jag skulle hellre springa en kilometer, ja även två mil för den delen för att det passar mig bättre. Skulle jag gå två mil i raskt tempo skulle jag rätt fort bli spänd och få ont i höfterna. Men jag springer avslappnat och utan problem både två och tre mil. Rätt tråkigt då att någon är så ifrågasättande om att tempot i skritt för en fulblodsgaloppör kan vara högre än tio minuter per kilometer...

En fråga som diskuteras mycket ibland är fystestet för de ryttare som skall ta amatörryttarlicensen inom galoppen. Många tjejer har haft svårt för det (har inte hört talas om någon kille som inte klarat fystestet). Är till och med så att en del varit så ansträngda och spända att behövt syrgas när de sprungit sina tre kilometer och ändå inte klarat maxtiden på 15 minuter.

Med den kunskapen och det ifrågasättande som gjorts rörande ett fullblods tempo i skitten så skulle man säkert även kunna ifrågasätta att någon överhuvudtaget kan gå de tre kilometrerna på tolv minuter och springa de tre kilometerna på tio minuter. Men faktum är att det finns ryttare som har den konditionen och löpsteget att de lätt klarar av att springa de tre kilometerna under tio minuter, ja även snabbare ändå utan att bli ansträngda och spända. De flesta vanliga motionärer såsom gångare, skidåkare och orienterare klarar det. Jag brukar göra 1500 meter på fyra minuter, har inte svårt att klara tre kilometer under nio. Och jag är snart 46...

Att en frisk tjugåring inte klarar att springa tre kilometer på femton minuter borde ifrågasättas mer än att en frisk tjugoåring faktiskt klarar att springa tre kilometer under tio minuter.

Följdaktligen så borde man inte behöva bevisa med GPS att ett fullblod i träning kan och klarar av att skritta i ett visst tempo utan att för den delen inte kunna skritta avslappnat... *s*
 
Sv: skritt tempo

Mitt varmblod är 155 o han skrittar fort ! Är jag och rider ut med någon annan får jag hålla in honom i skritten eller göra halv halter hela tiden så dom andra hinner med xD
 
Sv: skritt tempo

Min häst skrittar också fort. Det är en energisk skritt. Förr när jag brukade rida ut med någon annan så var vi fort låååångt före! Även mycket större hästar, det spelar ingen roll. Då försökte man få ner tempot men det var hopplöst och stanna och vänta det förstår han inte alls poängen med! Det var ganska meningslöst att rida ut med andra kan man säga.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp