skritt tempo

Sv: skritt tempo

Idag skrittade vi 4,4 km på 56 minuter på grusväg. Pintosto på 150 cm. Låååångsam :p den hästen går inte att promenera med, hon är så långsam så man får panik och är hunden med på ridtur och går vid sidan av kan han inte hålla travtempo.

Min 3-åriga fjording på ca 140 skrittar på bra mycket fortare oftast. När stallägaren rider fjordingen och jag pinton brukar vi få trava ikapp då och då.
 
Senast ändrad:
Sv: skritt tempo

Sen kan man ju vända på det. En travare kan göra 40-50 km/h i travet. En galoppör travar väl inte mycket långsammare men galopperar definitivt fortare. Oftast runt 65 km/h med toppar runt 70 km/h. Att samma hästar inte skulle kunna skritta i 10 Km/h låter väl inte onaturligt eller hur? Sen är det en annan sak som sagt att skrittrundan ofta går i ett långsammare tempo...

Distansen 200 meter kallas normalt för en "furlong" inom galoppvärlden...

Ja jag sa att du fick överbevisa mig men det har du inte gjort, du har bara kommit med fler antaganden ;)

Och jag vet inte varför du skriver om trav/galopp? Vi pratar ju om skritt. Min arabdam är snabb som blixten när hon galopperar men har en långsam skritt. Skrittar hon ut med ett stort halvblod skulle hon få trava ikapp hela tiden men skulle hon ta ett rejs mot halvblodet skulle hon slå den. Så jag ser inte sambandet?

Läste någonstans att kavalleriets önskade exercistempo i skritt var 6 km/t. För att ha något att jämföra med.
 
Sv: skritt tempo

kl.

Nyfiken som man är var jag tvungen att ha på gps'n i mobilen när jag var ute :D.
När han skrittade på bra med hela kroppen hade vi en km tid på 6,6 men vid ett tillfälle så hände något och han började röra sig utan rygg och gå sjönk det till 6,2.

Nästa gång måste jag kolla om han kliver på bättre efter galopp, känns som det när man rider.
 
Sv: skritt tempo

Min tränare har visat mig en (för mig) ganska konstig anledning till att jag upplever att ponnyn(islandskorsning) skrittar relativt långsamt. Trav och galopp går undan :D

Det är nämligen så att han helt naturligt gärna låter sin bröstkorg svänga ut i sidled när han går. Han är inte vrålfet, men jag kan absolut tänka mig att det delvis kan bero på att han är lite rund. Tränaren menar dock att det också har med hans byggnad att göra.
Hursom, hans rörelsemönster har jag liksom haft en tendens att följa med i, så mina höfter gungar liksom med i sidled, typ så att sittbenen åker upp och ned mycket.
Svårt att beskriva märker jag.

Tränaren påpekade att om jag "tillåter" den här rörelsen, så "försvinner" en del energi i den rörelsen istället för i driv framåt.
Nu har jag fokuserat på att inte "följa med ner" med sittbenet, utan jag "kliver över" till det som är högst just då, och lämnar utrymme för honom att INTE svinga bröstkorgen så mycket utan istället bära där. Känslan är direkt att jag sitter mer still och bärs "framåt-uppåt" istället för att gunga på mitten.

Jag inser att jag faktiskt kan applicera detta på min egen gångstil, och få bättre driv i steget utan att ta i mer så att säga.

Självklart har vi jobbat med en massa övningar för att få till mindre sving i bålen på honom, men just att "kliva över" på sittbenen var det som gjorde effekt direkt. Och ponnyn får faktiskt ett helt annat driv framåt automatiskt, utan att man behöver driva alls.

Kanske kan vara något att testa/diskutera med tränare?

Intressanta tankar och idéer! :idea: Det påminner ganska mycket om min häst, just detta med att nästan vagga från sida till sida. Jag upplevde det precis som du beskrev, att det minskar framåtdrivningen hos hästen. För min del hängde jag nog inte alls med i hans rörelse utan bromsade upp honom - därav hans vaggande :crazy: När jag fick mer fokus på min egen sits och lite som du beskrev det - lämnade utrymme åt en framåtrörelse - så har det visat sig att han är något av en linjegångare.

Jag blev nyfiken på de övningar du nämnde - hade varit väldigt roligt att höra mer :)
 
Sv: skritt tempo

Jag kan verkligen tipsa om att försöka åka på någon av Birthe Vogelius föreläsningar om sitsens inverkan på hästen. Hon är jättepedagogisk, rak och tydligt och har verkligen både forskning och praktik i ryggsäcken. Hon har skrivit en bok också som är intressant och har flera övningar:

http://www.levad.se/?dnode=420
 
Sv: skritt tempo

Min häst skrittar ca 1km på 10min, han går på i relativt bra tempo, tar för sig i skritten om man säger så. Undantag från varma sommrar, då kan det gå en aning långsammare. Lite svårväckt ibland.
 
Sv: skritt tempo

Min dam gör precis så! Jag har aldrig tänkt på det innan!

Ska fokusera mer på det i framtiden och se till att få igång skritten ordentligt! :D
 
Sv: skritt tempo

Jag blev nyfiken på de övningar du nämnde - hade varit väldigt roligt att höra mer :)

Vet inte om jag kan beskriva det bra, det går väl egentligen ut på att få med alla kroppsdelar "hela tiden" så att inte bogar och rumpor far iväg som de vill. Handlar väl om att få hästen att spåra helt enkelt.

På volt har vi jobbat med att flytta ut rumpan några steg, sedan räta upp och komma fram i trav några steg.
Att gå på en liten volt med rumpan ut i varierande grad, nästan sidvärts ibland.
Jag har också fått rida på "åttkantig" volt, dvs några steg rakt, en kort sväng, några steg rakt fram osv.
Öppna och sluta, olika varianter av sidvärts, varannat steg sidvärts och varannat rakt fram.
Typ sånt :) det är antagligen olika från häst till häst varför de rör sig sådär.
 
Sv: skritt tempo

Ja jag sa att du fick överbevisa mig men det har du inte gjort, du har bara kommit med fler antaganden ;)

Och jag vet inte varför du skriver om trav/galopp? Vi pratar ju om skritt. Min arabdam är snabb som blixten när hon galopperar men har en långsam skritt. Skrittar hon ut med ett stort halvblod skulle hon få trava ikapp hela tiden men skulle hon ta ett rejs mot halvblodet skulle hon slå den. Så jag ser inte sambandet?

Läste någonstans att kavalleriets önskade exercistempo i skritt var 6 km/t. För att ha något att jämföra med.

Försökte förklara för dig att jag har lite koll på det här med tempo oavsett om det handlar om skritt, trav eller galopp och att det ofta händer att jag rider med GPS. De flesta fullblodsgaloppörer jag ridit har haft ett lugnt tempo i skritten men det finns även de som har haft bråttom framåt inte minst hem. Du fick helt enkelt lite att referera till då jag påvisade lite olika tempon. Du ville inte tro att ett fullblod kunde skritta i 10 km/. Kan en människa gå i 10 km/h är det rätt rimligt att en häst kan skritta lika fort och att en del också gör det även om de flesta är långsammare. Skaffa GPS innan du ifrågasätter...

Sen är det en annan sak att de flesta skrittar långsammare bara för att det är skönt att lufsa fram. Men har man några hästar att rida varje dag har man inte tid att lägga 10 minuter på varje kilometer. Galopphästar har normalt en mycket bra framåtbjudning och en god kondition vilket gör att det inte är särskilt besvärligt för dem att skritta med lite tempo. Och fulbloden är allt lite snabbare än araber i alla gångarter.

Ett kavalleris exercistempo handlar normalt om räckvidd och uthållighet och inte en hög fart. Därför är det så lågt som 6 km/h. Napoleon erövrade Europa genom att förflytta armekårerna snabbare än någon annan. Han kunde göra mellan 45 och 60 km per dag meda andra knappt klarade 30 km. Ingen har kommit i närheten av att förflytta styrkorna som han. Så generellt var de flesta kavallerier långsammare än vad det franska kavalleriet var. Så det du skriver säger inget om vad som egentligen är ett normalt tempo i skritt. Exercistempot i skritt skiljer precis som marchtempot vapenslag i mellan. Ett garde eller en jägartrupp har normalt ett högt marchtempo. Ett vanligt armeförband ett lägre tempo och flottan ytterliggare några steg långsammare per minut. De franska främlingslegionärerna har nog det lägsta marchtempot i världen. Men det säger väldigt lite om deras verkliga kapacitet när det gäller...
 
Senast ändrad:
Sv: skritt tempo

Rent generellt har de flesta ridhästar ett långsamt och bekvämt tempo oavsett gångart. Som exempel kan sägas det att Strömsholms ridskolehästar inte hade kondition nog att klara ett terrängtest. Deras galopptempo låg under vad som krävdes i debutantklass (utan hinder). Om galopptempot låg under vad som krävdes så finns det nog skäl att misstänka att även skritt och travtempona normalt är väldigt låga mot vad hästar egentligen kan prestera om de är i god kondition.

TS undrade vad för tempo olika hästar och ryttare hade i skritten. Jag svarade vilket tempo jag haft när jag suttit på fullblod vilket jag kunde referera till. Att jag vid något annat tillfälle kanske skrittat en ridskolehäst långsammare än en mamma med barnvagn på Tjejmilen tyckte jag inte var intressant...
 
Senast ändrad:
Sv: skritt tempo

Jag tycker det är ganska vanligt att raser som arab, PRE, Islandshäst och en del kallblodstravare tex rör sig så om man inte hjälper dem lite. Halvblod brukar oftast inte vara lika rörliga i sidled i kroppens leder.

Det handlar om att hitta var "framåt" är. Och då menar jag inte att gasa på. Utan att sätta hästen i balans och placera alla kroppsdelarna på linjen, böjd är enklast att börja med.
Man vill få hästens energi att gå från bakhov genom hela kroppen fram till munnen. Skjuter någon kroppsdel iväg i sidled bryts den kraften, framåt finns inte och hästen börjar gunga eller rent av vingla i sidled.
Om man tänker sig energin från bakhoven som vatten som forsar i en slang så vill man rikta den så allt vatten kommer fram hela vägen. Skjuter bogen iväg tex kan man tänka på det som läckage i slangen. Läcker allt vatten ur blir slangen sladdrig.

Hästarna kan ha olika typer av svårigheter och därför skjuta iväg olika kroppsdelar. Därför måste man lite grann välja rätt övningar för varje ekipage och nivå i utbildningen.
 
Sv: skritt tempo

Jag tycker det är ganska vanligt att raser som arab, PRE, Islandshäst och en del kallblodstravare tex rör sig så om man inte hjälper dem lite. Halvblod brukar oftast inte vara lika rörliga i sidled i kroppens leder.

Det handlar om att hitta var "framåt" är. Och då menar jag inte att gasa på. Utan att sätta hästen i balans och placera alla kroppsdelarna på linjen, böjd är enklast att börja med.
Man vill få hästens energi att gå från bakhov genom hela kroppen fram till munnen. Skjuter någon kroppsdel iväg i sidled bryts den kraften, framåt finns inte och hästen börjar gunga eller rent av vingla i sidled.
Om man tänker sig energin från bakhoven som vatten som forsar i en slang så vill man rikta den så allt vatten kommer fram hela vägen. Skjuter bogen iväg tex kan man tänka på det som läckage i slangen. Läcker allt vatten ur blir slangen sladdrig.

Hästarna kan ha olika typer av svårigheter och därför skjuta iväg olika kroppsdelar. Därför måste man lite grann välja rätt övningar för varje ekipage och nivå i utbildningen.

Åh, vilket jättebra svar och beskrivning! :bow:
Det är precis som min tränare sa, min ponny är ju islandskorsning. Storhästen har inte alls samma rörelsemönster trots att han är under inridning och inte är stark någonstans.

Som ryttare kan man ju ha olika svårigheter också som måste tas med i övningarna, jag tror att 70% av det vi övar på just nu är riktat till mig som ryttare tex :angel:
 
Sv: skritt tempo

Sen är det en annan sak att de flesta skrittar långsammare bara för att det är skönt att lufsa fram. Men har man några hästar att rida varje dag har man inte tid att lägga 10 minuter på varje kilometer. Galopphästar har normalt en mycket bra framåtbjudning och en god kondition vilket gör att det inte är särskilt besvärligt för dem att skritta med lite tempo.
Fast jag tycker det snarare låter som ett väldigt stressigt snarare än bra framåtbjudning. Hästen ska ju skritta igenom kroppen, röra sig med långa steg och stretcha ut kroppen på ett bra sätt, ta för sig och ha en aktiv skritt. Känns inte som att det är farten som avgör.

Jag har sett många hästar skritta fort men då har det också ofta varit stressigt och stötigt och inte särskilt lösgjort eller avspänt. Men vill man bara fort fram så är det klart att det är ett alternativ.
 
Sv: skritt tempo

Jo, det är ju lite så som du skriver. Men det handlar nog mer om "individer" än om fullblod i galoppträning. Den häst som jag skrittat fram som fortast med var en erfaren "dam" som definitivt skulle vunnit mycket på att slappna av och ta det lugnare. Var man spänd när man kom upp på henne kom man knappt levande hem. Och en gång efter en tur på banan gjorde hon en "startboxstart" in i stallet i samma sekund som jag var på väg att hoppa av. Har aldig slagit mig så mycket. Hon var bestämd, hade alltid bråttom och tyckte väl att jag inte kom av snabbt nog. Och det lönar sig sällan att ta upp diskussioner med ston... *s*

Sen handlar det nog om saker som foder och träning med. Galopphästar tränas inte direkt för att stå still och de får oftast de mest energirika fodrena. Framåtbjudningen är fantastisk. Det är verkligen "racerhästar" man rider. Och när man sitter på en galopphäst är det ofta trevligare om det går framåt än uppåt. Visst, man vill inte att de går iväg med en men man måste finna ett samförstånd med hästen utan att bråka för mycket. Och man har inte för mycket tid på sig. Man brukar säga att arbetsryttaren inom galoppen anpassar sig efter hästen där dressyrrytaren anpassar hästen. Generellt så uppför sig de flesta galopphästar mycket bra. Man jobbar mycket med dem. De är lugna och avslappnade i skritten, speciellt efter "utfört arbete" då de fått möjligheten att sträcka ut. Man behöver sällan eller aldrig trycka fram dem i skritten. Den framåtbjudningen har de så bra själva. Och det skall sägas att det finns de som verkligen kan släpa fötterna efter sig med (inte ovanligt unghästar)... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: skritt tempo

Jag förstår inte varför du låter så otrevlig i ditt inlägg?? :confused: "Skaffa GPS innan du ifrågasätter" - vad är det för nedlåtande sätt att uttrycka sig? SPECIELLT eftersom jag har tom skrivit i ett tidigare inlägg att jag ofta rider med GPS.

Du verkar dessutom inte heller vara säker på att du har ridit någon häst i 10km/t med eller utan GPS, du skriver fortfarande "det är rimligt att tro" och "bråttom hem" mm. Jag sa att du fick gärna överbevisa mig.

"Rimligt att tro" och "bråttom framåt inte minst hem" är inte bevis, det är uttryck för vad du tror.

Jag har svårt för att tro det. Men skitsamma, för att jag ska inte uttala mig, eller hur det nu var.
 
Sv: skritt tempo

Jag förstår inte varför du låter så otrevlig i ditt inlägg?? :confused: "Skaffa GPS innan du ifrågasätter" - vad är det för nedlåtande sätt att uttrycka sig? SPECIELLT eftersom jag har tom skrivit i ett tidigare inlägg att jag ofta rider med GPS.

Du verkar dessutom inte heller vara säker på att du har ridit någon häst i 10km/t med eller utan GPS, du skriver fortfarande "det är rimligt att tro" och "bråttom hem" mm. Jag sa att du fick gärna överbevisa mig.

"Rimligt att tro" och "bråttom framåt inte minst hem" är inte bevis, det är uttryck för vad du tror.

Jag har svårt för att tro det. Men skitsamma, för att jag ska inte uttala mig, eller hur det nu var.

Vem är otrevlig? Jag har försökt svara dig på ett resonerande sätt vilket i de flesta fall inte inte ses som otrevligt. Du borde då själv kommit fam till vad som är rimligt och möjligt. Men du kommer nästan enbart med ifrågasättande och du tillför inte direkt något. Det får mig att tro att du i grund och botten har rätt dålig koll på avstånd och vad för tempon du själv rider i.

På en galoppbana så sitter det märkta stolpar varje 200 meter. Sen är det bara att räkna eller att ta fram klockan om man inte är bra på att räkna på tid. Att räkna på tid, det är något som alla arbetsryttare fått lära sig. Det gör det rätt enkelt att komma fram till vad för tempo man rider i oavsett om man skrittar, travar eller cantrar.

Sen är det en annan sak att man inte skrittar i någon längre stund utan rätt snart går över i trav vid exempelvis värmning. TS's fråga var ju hur fort man skrittade och vad för ras man red. Frågan var inte ställd över hur fort man skrittade över en särskild distans vilket skulle gjort att det blir en helt annan relevans i frågeställningen. De som håller på med distans skulle nog kunna berätta mycket här. De är de verkliga experterna när det handlar om tempo.

Du verkar inte heller ha någon kunskap i om hur man rider med GPS och hanterar informationen man kan få ut. Eftersom jag ridit med GPS så har jag också laddat över informationen från klockan till datorn så att jag kunnat se inte bara var jag ridit utan även vilket tempo jag haft utefter hela ridturen. Alltså sett tempot i en graf från det jag startat klockan vid stallet, oavsett om det handlat om skritt och trav till och från banan eller trav och canter på banan tills dess jag kommit tillbaka till stallet och stoppat klockan.

Och att många när de rider håller ett ofta för lågt ridtempo (om man skall betrakta det som träning och inte en ridtur) bevisades som nämnt inte minst i Strömsholm där ridskolehästarna hade en sådan dålig kondition att de inte orkade klara tempot vid ett terrängtest. Det säger lite om ur många ryttare sitter och åker med istället för att rida sina hästar framåt.

Sen får och måste man givetvis skilja på saker som hästar som ligger i träning inför fälttävlan, trav och galopptävlingar och de hästar som många tycker det är kul att komma ut på en runda i skogen med...
 
Sv: skritt tempo

Sen är det en annan sak att man inte skrittar i någon längre stund utan rätt snart går över i trav vid exempelvis värmning. TS's fråga var ju hur fort man skrittade och vad för ras man red. Frågan var inte ställd över hur fort man skrittade över en särskild distans vilket skulle gjort att det blir en helt annan relevans i frågeställningen.
Då blir det ju en helt annan sak, skrittar man iväg snabbt till banan som även jag kan göra ibland om det är skitväder och jag vill snabbt under tag tex så har inte heller min häst problem att hålla ett högt tempo i skritt en kortare sträcka, dock ger det ingenting direkt positivt för hans fysik att skynda sig så.

Vill jag få ut en träning och lösgjordhet i skritten, då krävs det en lugnare avslappnad skritt där hästen har en chans att skritta igenom kroppen och inte bara ta sig så fort som möjligt framåt.
Och att många när de rider håller ett ofta för lågt ridtempo (om man skall betrakta det som träning och inte en ridtur) bevisades som nämnt inte minst i Strömsholm där ridskolehästarna hade en sådan dålig kondition att de inte orkade klara tempot vid ett terrängtest. Det säger lite om ur många ryttare sitter och åker med istället för att rida sina hästar framåt.
Fast man måste förstå att hästar tränas i olika grenar, olika grenar kräver olika sortes muskler och kondition. Bara för att en häst inte orkar tempot vid ett terrängtest betyder inte att dom har dålig kondition, bara att dom inte är tränade för den typen av kondition/styrka.

Precis som för oss människor så kan man vara hur bra som helst på en gren och va usel kondition/styrkemässigt i någon annan. Jag kan tex powewalka långt utan att bli särskilt trött, går regelbundet runt 2 mil dagligen i högt tempo men jag orkar knappt springa en km utan att flåsa sönder nästan.

Självklart ska man försöka träna så allround som det bara går, men man väljer ju samtidigt en inriktning och tränar runt den så hästen klarar av den på ett bra sätt, betyder inte att hästen är i dålig form.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp