Skritt, skritt, skritt

Sv: Skritt, skritt, skritt

Om hästen tar skada av det får han inte hoppa. Hade en travare förut som tyckte det var jätteroligt att springa snabbjobb men blev halt 2 av 3 gånger pga av ojämnheter i kroppen. Då hjälper det inte att det är roligt. Den här hästen är f.d. hopphäst skulle man kunna säga så samma gäller fö ha :p tar man skada av att ha kul får man inte ha det ;)

Då förstår jag att han inte får hoppa. Vilket aber att han blir skadad av något han tycker är så kul. Ni får hitta på något annat som är nästan lika kul.

OlleAtlas

Jadå :) knalla runt i skogen i terräng funkar bra. Och då kan det komma något småskutt över diken och stockar om man har tur :p

Min pålle älskar när vi klickertränar och löser spännande gåtor, typ jaga burken, matte slänger och pålle springer fram och sätter ner huvudet. Eller träna stå still och inkallning. Kul för båda. Sen flamsar vi kring och springer som galningar. Matte blir anfådd.
Sen har vi börjat träna på löslongering där min häst går gå runt mig på en liten volt trots att vi är i stora paddocken. Jättekul, vi startade med lina, lade sen linan runt halsen och kan nu vara lösa. Klick och beröm när det går bra.

OlleAtlas

Kul med klickerträning :) Jag brukar använda det i uppfostringssyfte för vet hästen att det lönar sej att vara snäll med matte har man stor fördel i oväntade situationer ;) Typ när man ska smörja isbalsam/bluelotion på en sparkskada med hästen lös i hagen.. Har inte tränat så mycket klickerträning i brist på fantasi men hästen tycker det är roligt det lilla han gjort.

Intressant fråga, då jag tidigare själv varit väldigt brydd. Men jag har kommit fram till följande:

Man gör exakt det som tjänar ens syften. Den egentliga utmaningen är att komma på vad som tjänar ens syften.

Ett exempel: Enligt utbildningsstrappan ska min häst och jag bara skritta i skolorna samt börja trava på böjt spår. Men vi rider ut och kör lite rally i skogen några gånger i veckan, och även inne på banan blir det några galoppruscher ibland. Anledningen är att jag vill att min häst (och jag) ska vara glada och pigga och tycka att det är roligt med ridning som sådant. Även om formen säkert ser bedrövlig ut och detta kommer att försvåra för oss att göra den där riktiga galoppen när det blir dags, så måste själen komma först. Annars kanske vi tröttnar och då fungerar ju inget alls. Men på detta viset drar vi med oss glädjen och framåtandan in till skrittarbetet också, så det blir bättre.

Så mitt sätt att se på saken är att man skrittar om det är bäst eller gör annat om det är bäst, beroende på vad man vill uppnå och vilken personlighet häst och ryttare har. Som du beskriver dej själv är det exakt det du redan gör. Utgå från den ni är i nuläget och förmera det ni redan är bra på. Kanske får ni senare en period då ni bara vill skritta, kanske inte. Jag ser inte skritten som ett självändamål, som att man måste skritta jämt bara för att det är sagt så. Tror de flesta anpassar sej och kompromissar efter aktuella omständigheter.

Jag har fått lära mej att man bygger upp hästen bäst i skritt. Skritt i rätt form bygger mer muskler än slängtrav/slarvgalopp lika länge. Dessutom rätt muskler, som hästen behöver för att kunna trava/galoppera i rätt form senare. För att bygga muskler går det åt en del energi. Det enda man inte bygger i skritt är kondis, men så länge hästen bara hobbyrids räcker grundkondisen. Annars kan man lägga till det, det går fortare att vid behov fixa flåset än att bygga massiva, rätt ansatta muskler. Jag betraktar inte det som mer avancerad ridning att trava/galoppera än att skritta. Jag har snappat upp många framstående ryttare säga att skritt i rätt form både är det verkligt svåra och det som verkligen bygger hästen. Prova så får du se. Gör lite kvadrater med öppnor/slutor i hörnpasseringarna eller öka/minska volten för yttre resp inre hjälper. Kanske är det också så att din annars lite spralliga häst plötsligt blir mer fokuserad och lyhörd? Sist jag var på kurs upptäckte jag efter en stunds slutor i skritt och öka/misnka vloten i trav att jag plötsligt kunde korta tyglarna en hel dm, hästen hade samlat sej helt själv. Hokuspokus... ;)

Eller som en intruktör på en kurs en gång sade, att hästarna lär sej att använda sin energi för att bära sej uppåt istället för att skjuta sej framåt. Som det nu är tycker kanske din häst att det är störtskönt att spränga fram över stock och sten och det är ju jättekul att han gillar att ta i. Men tänk om du kunde hjälpa honom att använda samma mängd energi, men istället till att bära sej. Jag har aldrig hört någon säga det i reda siffror, men skulle gissa att hästen förbrukar minst lika mycket kalorier när den sätter sej i bakdelen som när den springer framåt. Funderar vidare... man brukar ju säga att hästarna försöker slippa att jobba när den springer på framåt istället för att samla sej, och en slutsats av det måste väl vara att den utvecklar färre muskler när den "smiter" och därmed också drar mindre i foder, än om den jobbar i rätt form. Eller hur?

Men det allra viktigaste att bygga upp är förstås hjärnan. Det är det som tar allra längst tid att bygga upp och är svårast att ändra på. Så det ska man ju lägga mest omsorg på, före allt det andra. Ett exempel på det är när vi i stillastående tränar hästen på att ge efter för ett tygeltag/ett tryck. Ingen kaloriförbrukning alls, men ack så mycket avgörande för träningen. Nämnt bara för att reta den som mäter träningsframgångarna med pulsmätare på intervaller. ;)

Maten ja, man får ju prova sej fram, som alltid annars... Eller enligt foderläran: räkna ut basalförbränningen och gör arbetstillägg i foderstaten för lätt motion. Klart att man måste kunna ge hästen lagom mat. Min häst är extremt lättfödd, så hon är billig i maten, sas. Men det har tagit ett helt år för mej att verkligen förstå hur lite mat hon faktiskt måste ha under var och en av årstiderna. :smirk:

Den sista frågan: skadar eller nyttar att rida trav/galopp i halvbra form. Det är helt enkelt så att det hästen gör mycket blir den ju bra på... så bara välj och vraka... ;)

Hoppas att du fick lite svar och lycka till!!!

Vilket underbart svar! Tack Knasan! :bow:

Det är ju så med ridning och hästhållning, i alla fall för mig, att jag tror att jag gör rätt men behöver bekräftelse av någon. Precis som i resten av livet. I mitt fall resonerar du precis som jag "ville" att någon annan skulle resonera. Jag fick bekräftelse. Dessutom kunde du på ett förståeligt sätt fundera och förklara, samt ge förslag. :bump:

Det jag fastnade mest för var följande citat:

knasan skrev:
Man gör exakt det som tjänar ens syften. Den egentliga utmaningen är att komma på vad som tjänar ens syften.

Återigen, tack! Hoppas att vi kan hitta någon intressant diskussion längre fram.

Mvh Monika

Curtis skrev:
Vilket underbart svar! Tack Knasan! :bow:

Det är ju så med ridning och hästhållning, i alla fall för mig, att jag tror att jag gör rätt men behöver bekräftelse av någon. Precis som i resten av livet. I mitt fall resonerar du precis som jag "ville" att någon annan skulle resonera. Jag fick bekräftelse. Dessutom kunde du på ett förståeligt sätt fundera och förklara, samt ge förslag. :bump:

Det jag fastnade mest för var följande citat:

Återigen, tack! Hoppas att vi kan hitta någon intressant diskussion längre fram.

Mvh Monika

Vad glad jag blev att du blev glad! Och det jag fastnade för i det du skrivit är just det att man behöver bekräftelse då och då. Det behöver man! Särskilt vi som hela tiden provar oss fram, tar in info från alla håll och gör egna synteser, istället för att bekvämligt nog ha en instruktör som dirigerar oss till punkt och pricka. Vi som letar själva kör i diket ibland och tar risker, men håller vi bara ut blir vi nog lite klokare än vi skulle blivit om vi bara satt och rapade upp rakt av vad vår idol tutat i oss. Då vi tar så mycket på eget ansvar är det extra viktigt att stämma av ibland, ifall vårat omdöme trots allt inte räckt till. Den sunda självkritiken gör oss hälsosamt osäkra. Puh... vad krångligt det lät! *Fniss*

Jaja, kör i diket någon gång gör man ändå, vilken väg man än tar!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 096
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38