Skritt, skritt, skritt

C

Curtis

Tja, skrittar mycket, det gör många här på forumet. Men hur gör ni med utfodringen? Sänker ni energin till en nivå som passar en skritthäst eller låter ni den ligga kvar på "normal" nivå? Borde kanske ligga på foder, men, men...

Är det många här som verkligen bara skrittar sin häst? Min häst skulle bli tokig av bara skritt. Han vill röra på sig mer och jag vill att han ska röra på sig mer. Vi rider ofta ut långa pass i trav ca 30 sek trav och avbrott till skritt, trav direkt igen osv. Formen blir dock inte bra förrän mot slutet av ridpasset som brukar vara ca 45 minuter inklusive 10 min skritt på lång tygel före och 10 min efter. Ett normalt rida ut-pass blir det alltså ca 20-25 minuter trav, varav ca 10 minuter är i en bra form där han verkligen jobbar. När han inte jobbar tittar han på spöken i diket eller annat lurt. Han är alltså ganska spänd och tittig första halvan av passet.

Om jag galopperar ute blir det ganska långa sträckor utan avbrott. Pållen får först gå i valfritt tempo en bit, tills enrginivån stabiliserat sig, sedan kan han lyssna och cantar då lugnt.

Hm, det blev ett lite luddigt inlägg men det jag undrar är nog:

Hur många jobbar bara i skritt?

Hur tillgodoser ni hästens rörelsebehov i övrigt-förutom hagvistelse förstås.

Hur parerar ni hästens energinivå med fodring, så att hästen inte blir överladdad ute?

Anser ni att det skadar mer än gör nytta att rida ut och rida i trav och galopp i en inte helbra form?

Sv: Skritt, skritt, skritt

Jag jobbar min i bara skritt enligt veterinärs inrådan, dels, och dels för att jag gillar att bygga hästarna långsamt.

Han äter ett Hösilage som är *letar efter värdena* jäkligt bra så jag behöver inte lägga till mer än lite korn och några morötter om dagen.

Vi skrittar 1-3 timmar flera ggr i veckan, utöver det skrittar han i hagen själv väldigt mkt, han är mkt i rörelse.

Jag kommer att fortsätta skritta i minst 6 månader till.

Jag arbetar pållen mest i trav om jag tömkör, uppsutten träning är bara i skritt, men jag kräver arbete från det att jag sitter upp till jag sitter av. Skulle det vara så att han har stått i boxen eller jag vet att han har stått stilla i hagen innan vi börjar arbeta så går jag med honom innan jag sitter upp. Avskrittning sker avsuttet.

Han är ett engelskt fullblod (fd. tävlingsgaloppör med 74 starter bakom sig) med mycket temperament och egen vilja och det har tagit TID att få honom lugn och balanserad.

Han får fri tillgång på grovfoder och för tillfället 5 kg korn + mineraler, kalk mm.
Han är väldigt dålig på att behålla hullet.

Jo, jag skrittar mycket på syrrans korsning men halvblodet får gå i alla gångarter. Anledningen är att den lilla korsningen inte har blivit riden korrekt alls någon gång i livet (9 år nu) och inriktningen är nu att få henne att använda kroppen på ett bra sätt och bygga upp rätt muskler. Hon har precis fått börja trava lite på en volt tills hon hittar sig och då saktar vi genast av och gör något annat. Kan bli ett till två varv max.

Fri tillgång till grovfoder på vintern och fullt med bete annars och syrrans lilla knubbis får 4 dl kornkross, linfrökuber, mineraler och halvblodet får 6 dl kornkross, linfrökuber och mineraler. Bägge damerna är mycket trevliga att se på (och rida på:) ) :cool:

Vi tränar in en del grejer i skritt, men travar mer och mer. Flera gångeri veckan är ute i skogen och ruder, då blir det alla gångarter, skritt, trav, galopp och tölt.

Ibland går vi ut och promenerar ihop, jag tycker det är lite småmysigt att vandra ut tillsammans. Då skrittar vi mest för jag har för dålig kondis för att springa bredvid. Sen longerar jag en del, i skritt, trav och galopp.

Jag anpassar fodret efter hur hårt pålle gått, alltså havren. Hö får han i stort sett så mycket han vil ha.

OlleAtlas

Curtis skrev:
Anser ni att det skadar mer än gör nytta att rida ut och rida i trav och galopp i en inte helbra form?

Absolut inte! Hästar mår bra av omväxling och de flesta tycker det är superkul att komma ut. Ute finns naturlig framåtbjudning, om man tycker att det ibland saknas på banan. Det är inte meningen att varken du eller hästen ska få långtråkigt!

Hästar som bara går på plant underlag riskerar att "glömma bort" var de har benen. Jag rider en hopphäst som i 9 år bara gått på ridbana, liten fyrkant som hage och stått runt 20 timmar i box om dagen. När vi började rida var han så enormt osäker på hur han skulle göra i skogen, han snubblade och såg så rädd ut... :confused: :(

Om det skulle vara så att hästen går extremt fel så kan man ju promenera med den istället tills den hittar en bättre form.

Lycka till!!

Så hurtigt att skritta i tre timmar. Jag får träningsvärk bara av att se dig och din pålle framför mig.

Hur långt är ett normalt arbetspass för dig? Jag vill att min häst ska kunna slappna av och vila mellan övningarna under ett pass och då kräver jag ingenting.

Slår ihop svar. Till både piraja och Olleatlas: blir inte era hästar hiskeligt feta av fri tillgång? Min skulle se ut som en tunna. :)

Kul att det är fler som gillar att fräsa runt i skogen!

massa bus i skogen hittar jag på med mina :D dom tycker det är gör kul och är som fölungar

annars håller jag på med alla gångarterna på båda

Vissa hästar mår inte bra av att trava om de travar fel/ojämnt. Men travar de bra däremot så är det ju uppbuggande. En hst som har hyfsat bra teknik och balans även när den inte går i form borde det vara bra att trava lite friare med som omväxling om nu häst ch ryttare tycker det är roligt :)
Min häst bör trava så lite som möjligt med sin egen teknik eftersom han har varit väldigt ojämn och konstig i kroppen så han lärt sej fel teknik. Att trava "fel" med honom dvs inte be honom plocka inunder sej bakbenen skulle vara nedbrytande. Han kan t o m råka få ryggkotor fel eller bli lite sned i bäckenet av att busa i hagen pga fel teknik. Så det där får man ju avgöra utefter sin egen häst ;) Skulle egentligen vilja trava mer när man rider ut eftersom hästen tycker det är roligt, men men..

Usch, det låter jobbigt att ha en så känslig häst. Hoppas att han stärker sig så att ni kan busa lite ute.

Fri och fri

Förra året hade de fri tillgång och då blev han inte fet alls. Nu får de hö/hösilage tre gånger om dagen, mycket så att de har att tugga i många timmar. Samt att jag ger honom lite i boxen efter ridning innan jag släpper ut honom ogen.

Han är inte fet, men inte mager heller. Normal kan jag tro.

OA

Tja, det ser ju inte illa ut. Lagom skulle jag vilja säga.

Nu för tiden är ett arbetspass inte mer än 5-10 minuter. Fungerar allt som det ska kan det bli ett väldigt kort pass och skulle det inte bli bra efter max 10 min så hittar vi på något annat så att han får vara duktig när vi slutar. Är han hoppig och inte kan koncentrera sig på mig så blir det oftast tömkörning istället och då kan det blir lite längre pass. Har han så mycket energi så han inte kan det heller så longerar vi tills jag får kontakt vilket brukar bli max 5 min och bedömer sedan vad vi ska göra.

När han har mer muskler så blir det längre arbetspass men oftast så arbetar vi genom hela passet. Känner jag att han behöver en paus för att smälta en övning så skrittar vi av och avslutar arbetet för den gången.

Curtis skrev:
Usch, det låter jobbigt att ha en så känslig häst. Hoppas att han stärker sig så att ni kan busa lite ute.

Jag kände mej jätteelak idag när det låg bommar på ridbanan och hästen bad om att få trava! Han älskar att hoppa och han vet ite riktigt skillnad på cavaletti och hoppning ;) Och så fick man försöka tala om för honom att han inte fick det "för sitt eget bästa" :crazy: hur förklarar man det för en häst? :confused:

Jaja, till slut kommer vi vara redo att trava lite mer fritt :) tills dess får vi traggla skrittövningar och travövergångar.

Skojar du? Eller får han inte hoppa trots att han tycker det är så kul?

OlleAtlas

Curtis skrev:
Slår ihop svar. Till både piraja och Olleatlas: blir inte era hästar hiskeligt feta av fri tillgång? Min skulle se ut som en tunna. :)

Nä, det blir dom inte. I början äter hästen för att den tror att det ska ta slut men det upphör efter ett tag och hästen äter mer harmoniskt i omgångar. Skulle tro att var och en äter ca 17 kg - 20 kg per dygn (observera: inte per dag alltså). Sen behöver dom endast lite tillskott och vbl/nf korsningen får 4 dl kornkross, mineraler och linfrökaka och halvblodet 6 dl kornkross, mineraler och linfrökaka.

:cool:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 096
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar