SKRITT sa vi!!

Kookaburra

Trådstartare
Börjar med att säga att på banan funkar han mycket bra! Både i ridning och longering och löslongering. Ledarskapsproblem är vad detta är, vad har ni för tips på lösningar? Det bara är vid uteritt probelmen kommer!

Ja, hur gör ni? Min lille buse är mega-pigg nu mer när vi ska skritta ut för att värma upp. Han vill bara trava, och han blir förhållningsdöv när han är så exalterad. Han är 4 år, och mycket känslig när han vill. Men när han tycker att det är han som bestämmer så kan jag glömma att enkla förhållningar funkar. Jag måste verkligen anstränga mig för att inte bli arg. (kan ju tillägga att han är inriden med en taggig nosgrimma och stångbett innan jag fick honom - och jag gissar att han skrattar åt mig när jag tar i honom i vanlig snäll kapson och rakt eggbett :crazy:)

Hur skulle ni göra? Har funderat på att börja lägga en volt när han börjar trava, eller tror ni att det kan ha några negativa efterföljder på unghäst? Jag menar nu ute på grusvägar, inte så mycket trafik - men det är klart det kommer ju nån bil ibland.

Spelar inte nån roll om vi har med lugn kompis, han travar ändå, och blir eg mer pigg då än när han går själv. Känns så fel att hela tiden behöva sitta och förhålla.

Alla TIPS välkomna!!
:bump:

Sv: SKRITT sa vi!!

Vänd. Vänd vänd vänd. Hela tiden. Fram och tillbaka som små tvära serpentiner lika breda som en vanlig grusväg. Aldrig bromsa, bara leda åt sidan. Då måste han koncentrera sig och lugnar sig. När han skrittar låter du honom gå rakt, men minsta taktning och du börjar vända igen.

Funkar otroligt bra! Min hoppetossa som ALDRIG kunnat skritta fattade på bara ett par pass. Sen räckte det att leda en aning åt ena hållet när hon hetsade upp sig så kom hon på sig själv.

Grejen blir då att det är hästen som gör det jobbigt för sig själv, den kan inte bli "döv" och strunta i att lyssna.

vänd, volta (om ni är där det finns ordentlig plats att göra det, så att det inte blir "kasta sig runt")..gör nånting, sen förhållning igen. fortfarande försök att trava? gör nånting, ny förhållning..

funkar även för mig när damen blir för lycklig över att få galoppera. men hon är 7år, vet ej om det kan få några andra följder på en yngre häst.

Det där vändandet/one-rein-stop borde isåfall vara bättre att lära in på banan i lugn miljö först och främst? Göra grovjobbet så kusen förstår att det betyder "stanna".
Jag skulle inte våga göra så längs vägen på min häst än av risk för att jag skulle ge upp om den gör situationen farlig genom att riskera gå omkull eller gå/springa in i något dumt. Men har börjat jobba med one-rein-stop på banan för att sen till slut bara kunna böja den till att stanna.
Den största risken jag ser egentligen är att hästen av ren vana skulle vända åt sidan (just min är en sån som jag tror kan få den ovanan) när den vill framåt, med en bil ivägen är inte det så lockande. Har själv kört med ta-lätta och försökt vara väldigt konsekvent, men vet inte om det är samma typ av problem - min gör det ju snarare pga felinlärning/stress även om det är olydnad, så får man bort stressen och oron har jag redan en massa gratis.

Ursäkta en massa svammel, men bara lite synvinklar på det hela! :p
En tänkbar grej är väl att man ofta kan "trigga" till olydnad inom ordnade omständigheter för att lära bort, ta lite i taget liksom. Särskilt med bettlöst är tryck/eftergift och one-rein-stop effektivt upplever jag. I de situationer man har problem är sällan de bästa situationerna att lära bort problemet, som någon klok person sagt.

Varför skulle hästen vända själv? Vändandet är det som är jobbigt som hästen vill undvika. På bana uppstår inte problemet oftast (men går såklart att träna där om hästen taktar där också) och då får man ju inte samma effekt. Varför skulle hästen ramla omkull (så häftig behöver man väl inte vara?!) och varför gå in i saker?

Om hästen inte förstår vändande tygeltag och följer dessa är det läge att träna det innan man ger sig ut på ridtur i trafik öht.

Hästen ska INTE stanna. Den ska avbryta taktandet för att gå ner i skritt. Stanna eller volta är inte särskillt lämpligt då det triggar ännu mer spring av det jag testat (jag lovar, testade ALLT innan min tränare såg det och tipsade om vändandet).

Hästar och ryttare är olika. Därav är det säkert olika om det finns någon risk att vändandet leder till att hästen vänder av sig själv eller inte. Min förra kuse använde jag vändande på när jag ledde och den var väldigt pigg, vilket ledde till att den travade runt runt och förstod att den skulle in på volt så snart den började trava. Men det var alltså från marken. Visst hjälpte vändandet att slippa dra i hästen en massa, men i vissa situationer är det inte särskilt lämpligt. Och ja, du får gärna komma med den klassiska "men då gjorde du inte rätt!", -oftast uppstår inte problem när man gör allt by the book - så "riskerna" är snarare vad man kan råka ut för när man gör fel.
Ser inte den biten som någon stor risk, däremot svårt att använda sig av metoden vid vissa tillfällen = kan bli svårt att vara konsekvent.
Det är framförallt one-rein-stop jag tänker på vilket jag absolut ser som användbart om man har en häst som kan bli halvt ostoppbar på uteritter.
Min tar i så han nästan går omkull ibland redan vid träningen i ridhuset, går nästan in i sargen/pallar osv. Poängen är ju att man ska låta dom göra det och inte försöka styra eller lägga sig i deras val av tempo, därför börjar jag hellre i ridhuset tills hästen fattar poängen innan jag ger mig ut där det kan finnas stängsel bredvid vägen, diken, annan olämplig terräng att stå och snurra på.

Det är en sak att förstå hjälper och att hästen "väljer" att inte lyssna i vissa situationer. Det var väl det som var poängen med huvudinlägget?

Men om jag förstod Madick rätt så handlade det inte om one-rein-stop eller volter, utan bara enkla vändningar, serpentiner över vägen och liknande. Det handlar ju inte om en häst som drar iväg i full kareta, utan den börjar småtrava. One-rein-stop känns lite väl drastiskt i såna fall?

Jo, jag gissar att alla har olika rätt i allt de säger. Visst kanske det kan utmynna i att busen börjar trava och inte tar stopp = ångvält! Än har vi inte kommit dit - men som sagt, man vet aldrig var man hamnar när man inte tar tag i grejerna i tid.

Känner kanske att one-rein-stop än är lite drastiskt, och jag tror serpentiner kan funka i vårt läge. Tackar för att du dela med dig av dina erfarenheter!

Tack! Ska prova detta. Viktigt detta som du säger att GÖRA NÅT, så att man inte bara låter det pågå, tror jag. Ska rida ut idag o se hur det går.

På väg till betet får vi gå nästan ett steg fram och sen vända o ta två tillbaka, ibland gå lite zick-zack så att han helatiden hamnar bakom mig och inte går före. Han blir så till sig och det bara kryper i kroppen på han (lill-killen). Tur är att han iaf lämnar MIG i fred när han får sina utfall och ska bocka/springa. Jag är glad att han inte drar iväg eller kör över mig, så NÅT måste vi ju ha åstadkommit.

Jag fortsätter att bestämt skritta med sätet. Att småtakta med en ryttar som rör sätet som i skritt är obehagligt. Det stör takten.

Jag vet inte om det är rätt eller ens bra, men det funkar på min lilla hetsporre hemma till 95%.

Har du provat att longera i 5-10 minuter innan ritt? Låta honom jogga av sig lite. Har prövat det knepet på ett antal överilade unghästar och det har faktiskt fungerat. De får göra av med energin innan man sitter upp och börjar ställa krav, så att de kan koncentrera sig på uppgiften under ritten senare istället. Samma princip som med träning av hundar, de måste vara rastade ordentligt innan man börjar försöka lära dem nåt nytt.

Bara en tanke, om han nu har överskottsenergi. Annars kan säkert serpentinerna och vändningarna fungera.

Så fick jag lära mig av min tränare en gång i tiden. Hästen ville rusa lite i traven så jag fick trava i den takt jag ville ha hästen. Sjukligt svårt ibland att rida i otakt, men värre är det för hästen som kommer helt i obalans och oftast snabbt söker sig till rätt takt. :) Jättebra taktik tycker jag, men verkar svårare att utföra i skritt?

Min tar i så han nästan går omkull ibland redan vid träningen i ridhuset, går nästan in i sargen/pallar osv. Poängen är ju att man ska låta dom göra det och inte försöka styra eller lägga sig i deras val av tempo, därför börjar jag hellre i ridhuset tills hästen fattar poängen innan jag ger mig ut där det kan finnas stängsel bredvid vägen, diken, annan olämplig terräng att stå och snurra på.

Du har inte förstått vad jag menar. "Min" metod går ju också ut på att hästen får välja tempo, dock ber jag samtidigt om något som är krångligt (svänga serpentiner) och lättare att utföra med fötterna i skritt. Inga volter, serpentiner fram och tillbaka, aldrig runt så hästen får fart eller sliter på benen.

Jag har aldrig rekommenderat det här till en häst som drar iväg, utan en som taktar istället för skritter vilket jag upplever är problemet TS har.

Det viktiga om du väljer att vända serpentiner är att du gör mildare serpentiner när han börjar lugna sig. När fötterna går i skritt ska det vara rakt fram utan jobb. Det är belöningen.

Du har inte förstått vad jag menar. "Min" metod går ju också ut på att hästen får välja tempo, dock ber jag samtidigt om något som är krångligt (svänga serpentiner) och lättare att utföra med fötterna i skritt. Inga volter, serpentiner fram och tillbaka, aldrig runt så hästen får fart eller sliter på benen.

Jag har aldrig rekommenderat det här till en häst som drar iväg, utan en som taktar istället för skritter vilket jag upplever är problemet TS har.

Vi pratar nog snarare om varandra.
Och ja, jag håller med om att det är bra att "aktivera hästen".
Det är "rida volter tills man får ner tempot" konsekvent resp. one-rein-stop jag pratat om risker med.
Aktivera hästen så den inte tar för mycket egna initiativ och lyssnar kör jag själv på. Gissar på att du helt enkelt har en annan aktivering men samma koncept.

Jo, har provat det, och det hjälper... oftast, men inte alltid :crazy:. Oftast jobbar jag honom lite lös i hagen innan jag tar in och sadlar, så han får bralla av sig lite. Det är som att han får myror i brallan när vi ska ut igen. Han är inte så stabil att longera i lina än, men vi jobbar på det - och jag vill gärna inte löslongera honom i sadeln (den är jag för rädd om, sprillans ny :crazy:).

Är lite emot att alltid behöva longera innan ridning, det är ju effektivt, men det sliter ju ganska bra på leder och så menar jag.

Tack för tipset!

OK, jag såg inte nån som rått henne till one-rein stop eller volter, kanske det var därför jag blev lite förvirrad.

Jag blev otroligt överraskad när jag gjorde detta med första hoppetossan. Det var verkligen varaktig inlärning! Tur att hästar är ganska lata varelser trots spring i benen ibland :bump:

Hur funkar det när du leder eller tömkör på samma ställen?

min ena har fortfarande efter många år bråttom- UT i skogen- inte hemåt.
Skitkul:banana:

skulle rida den lite innan- rasta av o prata med den. gå ut i lite eländig terräng o berömma när den går lugnt.

Den har antagligen motor i övriga gångarter- bara att gilla läget o försöka kanalisera energin- som man faktiskt vill ha- i slutändan.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Idag tog jag en uteritt med två andra tjejer från stallet. Vi skulle bara ta en skrittar efter som att det är isbana här just...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 341
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?