SKRITT sa vi!!

Sv: SKRITT sa vi!!

*kapar lite*
Vad gör man om hästen man rider går snällt & traven funkar jättebra.
Men plötligt blir hästen förbytt, taktar, travar, galopperar på stället, reser sig.
Man kan ha ngt slack tygel, men den hoppar runt likabra för det.

Sitter man av & leder i ca 10 minuter & sitter upp igen så är hästen hur lugn som helst igen.

Ett 11 årigt KWPN sto

Hon är väldigt snäll när hon gör det, men det är ganska störigt att sitta på en 700 kilos 1,70 studsboll. :crazy:

*kapar lite*
Vad gör man om hästen man rider går snällt & traven funkar jättebra.
Men plötligt blir hästen förbytt, taktar, travar, galopperar på stället, reser sig.
Man kan ha ngt slack tygel, men den hoppar runt likabra för det.

Sitter man av & leder i ca 10 minuter & sitter upp igen så är hästen hur lugn som helst igen.

Ett 11 årigt KWPN sto

Hon är väldigt snäll när hon gör det, men det är ganska störigt att sitta på en 700 kilos 1,70 studsboll. :crazy:

Red en arab som var väldigt sådan! Man kunde galoppera hur länge som helst utan problem. Sakta av till skritt och stanna för att välja väg och sen när man ska gå igen så börjar hästen göra caprioll :angel: Vi prövade olika sadlar osv men inget hjälpte (iaf han skulle ha ont eller så), han var bara sån helt enkelt :grin: Pröva westernsadel som vi hade på han, då var han lugnast och man sitter ju som i värsta fåtöljen också! :D

Att leda går hur bra som helst - så länge det inte är hunger i magen och på väg mot betet ;) Men då är han ändå mycket hanterbar.

Har precis börjat tömköra, provat en gång på banan. Vågar mig inte ut med bara tömmar riktigt än på vägarna.

Jo, det blir nog att rasta först på banan - men då blir det ju inte nån uppvärmningsskritt ute :crazy:, men men. Vi kanske helt enkelt får vänta med det tills vi blivit lite äldre och fått lite mer utbildning. På banan är han inte alls lika tossig, och om han är det så är det alltid lite lättare att springa av sig där. Det får väl bli så att vi tar banan först och sen ut i framtiden. Så får vi se om han är lite lugnare om nåt år...

Jo, jag är ju tacksam för att han är en liten energi-boll. Men det finns nog risk för att han alltid kommer vara pigg ut och trött in. Får hoppas han lär sig att spara energin till galoppen. När vi kommit så långt på ritten så bara tar kraften slut. "Ouugghhh! Va jobbigt o galoppera!!" säger han. När han redan tagit ut sig i skritten.

Till Alla:

Idag red vi ut, ganska långt... klättrade lite. Phu va jobbigt det va!!

Vi hade en kompis med och det gick förvånansvärt bra på väg ut! Kanske han kände på sig att det skulle bli lite längre idag och konserverade lite energi?

Men ändå var vi tvugna att ta några serpentiner och nån volt. Även en one-rein-avsaktning på en smal stig. Det gick jättebra. Det går alltid lite bättre på väg hem, då håller han skritten bra, även om han kommer långt efter för han är så trött. Om kompisen före stannar och vi kommer upp bredvid igen då blir det gas igen, nån dåld reserv-TNT, när vi lugnat oss och han insett att han inte får trava, sackar vi efter igen. Haha, han är så rolig. Sen är det ju så att ALLA kommandon (inkl ptroo och braaaa :D) betyder trav när vi är ute (tycker han) så det gäller att hålla mun, bara klappa när han är duktig.

Snart blir vi väl lite äldre och visare.

förresten. kommer ihåg hur jag gjorde- för att slippa tjata på den.
Den hade gått i hagen hela dagen o var ledd hem, så efter en ganska kort skrittsnutt- galopp! Sen gick det bra.
hästen har alltid blivit besviken- när vi vänder hemåt:rofl:

om den skrittar bättre på banan kan det vara bättre uppvärmning än att den taktar som en kamel ute.

Det låter ju lovande! Då är det säkert bara en massa överskottsenergi som han inte vet var han ska göra av och inte stress, då brukar det vara lättare att lösa när hästen lär sig att den FÅR jobba av sig energin.

Sen är det ju så att ALLA kommandon (inkl ptroo och braaaa :D) betyder trav när vi är ute (tycker han) så det gäller att hålla mun, bara klappa när han är duktig.

Hmm... detta får mig att direkt undra över en annan sak. Är det möjligtvis så att du berömmer och avbryter när du jobbar honom? Det är inte så lyckat ur inlärningssynpunkt isåfall... har fått påpeka detta för x antal personer nu så därför reagerar jag :D. Bra betyder ju önskvärt beteende=fortsätt, inte =färdigt! Fortsätt alltså några steg till efter berömmet så att du befäster det önskvärda beteendet.

Angående skrittandet så sades det på en klinik något som gjorde att jag slutade bekymra mig över unghästens oförmåga att skritta i början av turen, något i stil med att man inte kan kräva avslappnade övningar av en oavslappnad häst och jag satte då priset av mitt envisande mot priset av ev risker med att trava inledningsvis och testade därefter att trava första biten för att sedan skritta vilket fungerade bra. På ganska kort tid (typ 2 veckor) kunde jag successivt minska travsträckan för att sedan utesluta den helt när hon fått koll på vad en ritt "innebär".

Tycker annars att serpentingrejen verkar smart och kan tillägga att jag inte är helt säker själv på att det är lyckat att rida en ung häst så att den känns "trött", men det avgör du ju själv. En viss typ av hets blir ju värre ju tröttare hästen är också.

Kul annars att höra att det går framåt!

Hmm... detta får mig att direkt undra över en annan sak. Är det möjligtvis så att du berömmer och avbryter när du jobbar honom? Det är inte så lyckat ur inlärningssynpunkt isåfall... har fått påpeka detta för x antal personer nu så därför reagerar jag :D. Bra betyder ju önskvärt beteende=fortsätt, inte =färdigt! Fortsätt alltså några steg till efter berömmet så att du befäster det önskvärda beteendet.

Fast det där låter i allra högsta grad som en inställningsfråga.
Vila anser jag är belöning för en häst och jag vill att hästarna ska vara så coola att de då "vill" vila efter ansträngning, inte stressa på framåt vare sig man bad om det eller ej. Likaså vill jag ofta förstärka "bra!" med vila/eftergift (åtminstone eftergift, inte vila varje gång - utan eftergift betyder "bra!" inte så mycket till slut).
Sen kräver man lite mer varje gång innan total eftergift + "bra!" helt enkelt och slutar med det helt för sånt den vid det laget kan.

Finns det risk för att hästen dör i fel sammanhang när man säger "bra!" så får man tejpa igen munnen isf! ;)

Låter som ett effektivt sätt att bli av med överskottet - men tror inte jag skulle våga vänja honom vid detta. Dock kan jag ibland göra nåt liknande i uppförsbacken runt stallet för att träna lite muskler - men han blir så i gasen av det och blir trippig ändå efteråt. Vill springa mer!!! :D

Jo, det är överskottsenergi, inte stress. Han är inte typen som stressar, utan mer typen som busar. :D

Bra betyder ju önskvärt beteende=fortsätt, inte =färdigt! Fortsätt alltså några steg till efter berömmet så att du befäster det önskvärda beteendet.

Jo, det är så jag använder "bra" oxå. Avslutar inte utan säger bra medans han gör. Men han tycker i hans spralligaste stunder att allt jag gör/säger betyder "fortare". Jag säger bra när han skrittar bra, och vips så "oj!! ska vi trava?! OK!!" säger han. haha

[...] man inte kan kräva avslappnade övningar av en oavslappnad häst och jag satte då priset av mitt envisande mot priset av ev risker med att trava inledningsvis och testade därefter att trava första biten för att sedan skritta vilket fungerade bra. På ganska kort tid (typ 2 veckor) kunde jag successivt minska travsträckan för att sedan utesluta den helt när hon fått koll på vad en ritt "innebär".
Jo, det håller jag med om. Svårt att kräva avslappning på en spänd häst - men på en sprallig?;) Man kan väl iaf försöka kräva att det ska gå i den gångart man ber om?

Annars tycker jag det låter som en god idé att trava en bit och sen korta av travsträckan, bara att det då gäller att kunna avbryta traven :D annars kan det ju bli en lååång travtur istället, och det var ju inte det målet med skritten var.. hehe.

Hur som helst har jag upptäkt att det går MYCKET bättre nu när jag varje dag löslongerar lite innan jag tar in och sadlar. Då får han av sig massa bus och blir mycket lugnare. Det är ju en berg o dalbana detta med unghästar. Nu är han inne i en period av att vara superduktig istället. HURRA!!:banana:

Snart får du komma o titta på spektaklet ;)

Ja, allt är ju så olika på vilken typ av häst man har. Och ofta ger man ju råd utifrån den typen av häst man själv är "insnöad" på. Det är ju det som är så bra, då får man lite olika synvinklar på saker... ;)

Vänd. Vänd vänd vänd. Hela tiden. Fram och tillbaka som små tvära serpentiner lika breda som en vanlig grusväg. Aldrig bromsa, bara leda åt sidan. Då måste han koncentrera sig och lugnar sig. När han skrittar låter du honom gå rakt, men minsta taktning och du börjar vända igen.

Funkar otroligt bra! Min hoppetossa som ALDRIG kunnat skritta fattade på bara ett par pass. Sen räckte det att leda en aning åt ena hållet när hon hetsade upp sig så kom hon på sig själv.

Grejen blir då att det är hästen som gör det jobbigt för sig själv, den kan inte bli "döv" och strunta i att lyssna.

även om jag gör så fortsätter min häst bara :crazy: vad ska man göra då?

även om jag gör så fortsätter min häst bara :crazy: vad ska man göra då?

Vänder du rätt KAN inte hästen trava/takta, den måste lugna ner för att hinna sätta fötterna rätt. Sen är det absolut superviktigt att du inte rätar ut förrän hästen lugnat sig, men NÄR hästen skrittar ska den få gå rakt. Sen såklart att vara konsekvent. VARJE gång hästen taktar ska den få vända, inga undantag.

Du måste vända ganska tvärt för att det ska bli besvärligt för hästen, STORA ledande tygeltag den inte kan ignorera och tänk dig att de ska vara som tvärs över en grusväg (inte stort alltså) och så nästan helt fram och tillbaka, inga mjuka fina träningsserpentinger, utan jobbiga tvära så hästen måste tänka var den sätter fötterna.

Första gångerna kan det ta lång tid innan hästen inser att det är enklare att lugna sig och skritta, den försöker takta fast man vänder, då vänder man ännu lite tvärare och så FORTSÄTT tills hästen skrittar. Avbryter du medan hästen fortfarande taktar har du inte lärt hästen vad övningen gick ut på. Du har belönat det felaktiga beteendet.

Har du prövat med drill övningar? Funkar väldigt bra! Hästen blir lyhörd för va du vill och menar.
Det är nog lättast att börja på ridbanan. Skritta i 7-8 steg, trava i 7-8 steg, bryt av och skritta i 7-8 steg igen. Gör halt, skritta igen och upprepa många gånger. Efter hand kan du öka eller minska steg antalet men ha tålamod... Vissa hästar blir väldigt frustrerade när dom inte får göra som dom vill och vissa lär sig på en gång och försöker fuska.... Om detta sker är det bara att fortsätta och som sagt... Ha tålamod. Glöm inte halv halter, då du uppmärksammar hästen på att ngt kommer att hända.. :idea:
Lycka till!! :)

Vänd. Vänd vänd vänd. Hela tiden. Fram och tillbaka som små tvära serpentiner lika breda som en vanlig grusväg. Aldrig bromsa, bara leda åt sidan. Då måste han koncentrera sig och lugnar sig. När han skrittar låter du honom gå rakt, men minsta taktning och du börjar vända igen.

Funkar otroligt bra! Min hoppetossa som ALDRIG kunnat skritta fattade på bara ett par pass. Sen räckte det att leda en aning åt ena hållet när hon hetsade upp sig så kom hon på sig själv.

Grejen blir då att det är hästen som gör det jobbigt för sig själv, den kan inte bli "döv" och strunta i att lyssna.

Bra svar. Tålamod, tålamod...det funkar till slut.

*kl*

Jag använder halt - stå stilla för att bryta sådant oönskat beteende som taktning. Men då är det väl inlärt att hästen just gör halt och står stilla tills den lugnat sig. Ett mycket nyttigt "första måste" som vi lärde oss på inkörningskursen och som vi fått användning av massor med gånger redan. Hästen stannar direkt och står blickstill, händer något med vagn efter är det livsfarligt om hästen inte gör just detta.

Min kille (f 2004) var väldigt taktig/busig i början. Det var heller aldrig stress utan överskottsenergi. Men envist ältande med att just stå still tills han slappande av (på helt slak lina utan något som helst stöd av mig) och sedan fortsätta rakt fram i skritt igen har gjort vääääldigt mycket nytta! Nu är det så inpräntat så efter max 2 tillsägelser (i sällsynta väldigt stissiga fall) om att han faktiskt ska stå still så kopplar han direkt in "så och slappa"-funktionen. Om det så är när vi får bilmöte och jag måste hålla reda på hunden eller när linan till pulkan kom fel under en busbock i galopp när vi tolkade i vintars verkar inte spela någon roll.

De gånger han taktade med ryttare (typ 2 eller 3 gånger på raken, sedan förstod han grejen med att skritta ordentligt även om hunden kommit för långt före ;)) så gjorde vi halt och stod still tills han stod lugnt. Började han takta direkt efter halten gjorde vi om den och stod längre - han hade inte kopplat av helt första gången. Det är inte lång tid vi behöver stå still, max en minut! Men det är som sagt väl använt och inlärt under snart 3 år tid nu (sedan 2,5-åring).

Rid ut och ge honom så långa tyglar som möjligt, och när han sätter igång att börja trava så låt han göra det. skit i om det är asfalt, det är han som lär komma på att det är inte värt att springa. det ska vara jobbigt att springa ungefär, men han ska göra det bara för din skull. nu springer han bara för att han är så uppe i varv, ta ner honom från det igenom att spring-spring-spring. och när han tillslut börja känna sig trött och vill sakta av, då låter du honom inte stanna.
Min åring som jag hade, jag red ut på honom första gången när han var två. och han var precis lika dan som din häst, men jag bara lät honom springa, jag bara satt och åkte med, men jag höll honom fortfarande på vägen. tillslut vart han ju så trött så han ville sakta av, men då fick han springa en stund till. för att det ska vara jag som säger åt honom att stanna när jag engång hade puschat på honom. efter den gången hade jag inga som hellst problem :)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Idag tog jag en uteritt med två andra tjejer från stallet. Vi skulle bara ta en skrittar efter som att det är isbana här just...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 341
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?