Skritt piruett?

J

Jojjo_93

Jag har ganska länge undrat hur man gör det... :confused: J
ag har inte fattat, har det någon likhet med fram och bakdelsvändningar?:confused:

Hur ser det ut? vad gör hästen?

Sv: Skritt piruett?

är det inte bakdelsvändningar som brukar kallas för skrittpiruett? :confused: nä, ja vet inte :p

skrittpiruetten är ett slags fortsättning på bakdelsvändning kan man enkelt säga.
bakdelsvändning görs ur mellanskritt
skrittpiruett rids ur samlad skritt och är mer centrerad än en bakdelsvändning.

man kan förklara rörelsen genom att tänka vändning runt inner bakben

• du rider rakt fram
  • halvhalt
  • ställning i innersidan
  • ytterhanden ngt bromsande
  • lite vikt på inner sittben, så att hästen vet viket håll den ska vända
  • innerskänkel framåtdrivande
  • ytterskänkel vändand

frambenen ska korsa varandra och bakbenen trampa på samma ställe runt i kring innerbak.
bakbenen får inte vrid eller snurra utan ska trampa!

saxat ur annan tråd....

Enl boken "ridinstruktion" av SvRF

Framdelsvändning:
Ändamålet är att lösgöra hästen och förbereda honom för ryggning. För ryttaren - att förtydliga hjälpernas sidförande och mothållande verkan.
INRE TYGELN ställer hästen och understödjer inre skänkelns verkan.
YTTRE TYGELN verkar reglerande och hindrar hästen att förböja sig
INRE SKÄNKELN framkallar vändningen genom tryck vid eller omedelbart bakom sadelgjorden
YTTRE SKÄNKELN verkar reglerande så att vändningen sker steg för stge och mothållande så att hästen stannar efter fullbordad vändning
BÅDA SkÄNKLARNA hindrar gästen att trampa bakåt
VIKTEN förläggs något innåt

BAKDELSVÄNDNING
Ändamålet med vändningen är att göra hästen smidig och för ryttaren förtydliga de diagonala hjälpernas verkan.
INRE TYGELN ställer hästen och leder framdelen steg för steg runt det inre bakbenet
YTTRE TYGELN verkar mothållande
BÅDA TYGLARNA förhindrar hästen från att flytta sig framåt
INRE SKÄNKELN placerad vid sadelgjorden hindrar inre bakbenet att trampa inåt och bestämmer, tillsammans med inre tygeln med vilken hastighet vändningen ska utföras
YTTRE SKÄNKELN placerad omedelbart bakom sadelgjorden hindrar bakdelen att falla ut
BÅDA SKÄNKLARNA håller fram hästen och hindrar honom att trampa bakåt
VIKTEN förläggs något inåt

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka