skritt för hand efter atroskopi alla svar tar tacksamt emot

yrbin

Trådstartare
Hej våran fina ponny blev inte bra efter sin stickskada in i ledblåsan så vätskan rann ut. Så efter ett tag så åkte vi till helsingborg igen där fick hon diagnos kronisk artros i kotled på grund av skadan. Hon opererades med titthål för att försöka häva skadan. Nu ska hon ha 3 kortison sprutor i kotled och skrittas för hand men problemet är att hon flyger och studsar bredvid dig når hon rätt som det är får för sig att nåt är farligt och detta är inte så trevligt och inte bra för henne så vågar man låta hene skritta runt som en annan som vid longering, så att man har lite mer koll och försöka hålla henne stilla. Vi måste ju vänta en vecka med efter varje kortison spruta när hon beter sig så här. Hade hon inte hoppat och skuttat så hade vi börjat kunna skritta henne efter 3 dagen efter spruta och det är nog viktigt med dessa promender på 10-30 minuter dag. Hon har ju överskotts energi och hon ska stå i sjuk hage i 12 veckor. Jippi. Ska tilläägas att hon blir inte rädd utan hon letar efter saker att flyga för.

Sv: skritt för hand efter atroskopi alla svar tar tacksamt emot

När min har varit konvalecent av olika anledningar (bla efter en artroskopi) och stått i sjukhage har hon också haft tendens till samma beteende som din. Det är inte roligt.
Min funkar bättre att tömköra, hon blir mkt lugnare då. Tömköring rätt fram på vägar/stigar endast då förstås.
Det kankse vore nåt att testa?

Ja tack det hade jag inte ens tänkt på och det ska ju inte slita så mycket som longering.

Jag har två hästar som genomgått artroskopi. Två olika veterinärer har haft hand omd et (men samma klinik).

Valacken (hasledsartroskopi) stod totalt 8 v på boxvila, promenader vid hand. Han 'flippade ur' och började härja han med, och ordern från veterinären var tydlig: Stökar han så promenera inte, han får INTE fnatta runt. Det fungerade dock med stigbett för honom, så vi kunde promenera som vi skulle efter en period.

Stoet (kotledsartroskopi), skötte sig fint vid promenader, men fungerade inte på boxvilan. Så efter 3 veckor släppte hon ut sig själv i stor hage med kompisarna och busade och härjade. Utan men, ochnär jag ringde vet och tyckte 'och vad ska jag göra NU då?' tyckte vet att 'låt henne gå i stora hagen och busa då, det är ändå bättre än hoppa runt i boxhagen'.

Stoet är behandlat i led/er flera ggr, men släpps ut i stor hage och busar med kompisarna samma dag, då hon som sagt inte fungerar på boxvila. Inte gett några men. Så, man ska inte vara livrädd för hopp och skutt, men som sagt det bästa är om de INTE gör det.

Valacken är en liten dröm att skritta uppsutten, matte sitter på = jobb och inte en tanke på att skutta runt. Så nu vid senskadan t ex (när han jU ABSOLUT INTE fick hoppa och skutta på benet) fick jag tillåtelse av veterinären att skritta uppsuttet (jag är tack och lov liten och lätt). Som vet sa 'HUR du skrittar bryr jag mig mindre om, bara det är LUGN skritt'.

Så, prova kedja alt stigbett, tömkörning, promenera mellan/över bommar, använd koner etc och se om du kan få henne lite mer fokuserad.

I värsta fall får man ju helt enkelt droga dem för promenaderna.

Hej jättetack för svaren har provat kedja men busade ändå blev bara svart i blicken och tjurig när jag sa till henne med den och verkade precis som använder du den så letar jag efter mer att flyga i luften för.

vår förra häst blev också skvatt galen när jag skulle promenera igång honom efter en hasoperation. Jag pratade med veterinären och fick vetranquil, dämpande medel som ges 20 minuter innan promenad och håller i sig typ en timma. Det funkade jättebra på supreme. värt ett försök kanske?

Liknande trådar

Hästvård Hej min mamma köpte sig en jättesnäll och trevlig ponny 2 veckor efter köp når vi skulle ta in de så hade hon ett litet sår på hasen...
Svar
4
· Visningar
1 036
Senast: yrbin
·
Hästvård Nu är det något igen... Min häst (f. 2000, ganska sparsamt tagen) har varit halt lääänge. Hon kändes lite ofräsch i juni, kollades av...
Svar
3
· Visningar
1 463
Senast: majola
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar