C

Carmona

På gården där min häst är uppstallad finns en beteshage som stått orörd i ett par år. I hagen har dock skräppor börjat växa och spridit sig kraftigt. Jag undrar om någon vet ifall hästar äter skräppor. Kan det vara farligt att släppa häst där?

Sv: Skräppor

Det jag vet/läst är att det inte är farligt..MEN helt värdelöst som foder. Ni bör bekämpa det annars tar det överhand...och det ganska så snabbt. Inte så kul med en hage med uselt foder i. Googla på Skräppa så får du upp en hel del ang bekämpningsmetoder. Det hjälper inte att hästarna är där och trampar runt eftersom dom gynnas av trampskador...

Senast ändrad:

Våra hästar äter inte skräppor. Varken i beteshagen eller om det finns i höet. Farligt är det nog inte...

Nej skräppor är inte farligt. Dock brukar hästar inte äta dem så de tar lätt överhand på beten. Det är svårt att få bort skräppor tyvärr.

Det lutar åt att släppa häst i hagen i alla fall. Även om det finns mkt skräppor där så finns det partier med gräs också.
Av er som har skrivit här verkar det ju som om det är en ofarlig växt.
Jag var nere och hämtade några blad och testade om mitt matvrak till häst åt dem. Och Jodå, det gjorde hon gladeligen. Men det var kanske en tillfällighet just för att hon fick dem från mig. Läste förresten någonstans att skräppan är en örtväxt.
De som finns i våran hage ser dock inte ut som rabarber. Mer som förvuxna groblad.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar