skrapar med framhovarna

B

BrokenSilence

hästen har sedan vi bytte stall börjat skrapa med framhovarna så fort hon står inne.
hon bryr sej inte om mat eller annan sysselsättning..

hon vet mycket väl att hon inte får göra så, men börjar så fort man släpper henne med blicken..

vad ska jag göra????

tips mottages tacksamt!!!!

Sv: skrapar med framhovarna

finns det verkligen ingen som har någon ide om vad jag kan göra??
*rådvill*

Eftersom ni nyss bytt stall så kanske din häst helt enkelt inte riktigt bott in sig ännu och känner sig otrygg i sin box med nya boxgrannar. Det kan nog ta lite tid för en omställning. En del är ju väldigt stresskänsliga och andra kan man ställa var som helst bara de får mat. Jag skulle inte vara orolig utan ge det lite tid och tålamod. Att gräla på hästen hjälper nog föga - jag skulle ignorera. Det verkar som att hon söker din kontakt eftersom det är du som är tryggheten i vardagen efter flytten.

har försökt att bara ignorera, men hon börjar verkligen slita ner framhovarna nu.. :(
hon är lite känslig för stress, och jag hoppas att det lugnar sej snart.
Är bara så rädd att hon ska förstöra sina små hovar totalt och jag kan inget annat göra än att titta på?

Min häst slutade när jag la in en matta som tog bort ljudet som blev av skrapandet. Tror han ville ha lite uppmärsamhet.

Han höll iofs på när ingen var där, typ tidigt på morgonen.

Mattan som jag la in var typ en heltäckningsmatta UTAN "ÖGLOR" alltså en platt matta. Ca 1x1,5 m så det täckte där han stod och skrapade. Förankrade den med all låta en bit sticka ut utanför och åt ena sidan av boxen.

Det var mitt tips som hjälpte mig...

Lycka till

Håller med båda föregående talare.

1. Hade en ponny som sparkade i väggen. När hon fick stå i en box med gummi mattor på väggarna slutade hon för det var inte "roligt".

Problemet med det är att hästen kan hitta på något annat istället så det behöver inte vara ett bra tips.

2. Ignorera, låter som hon vill ha uppmärksamhet så vare sig du går dit och gosar med henne eller skäller på henne så har hon fått sin vilja igenom. Det är bara att strunta i henne då vinner hon inget på det.

Mia78 skrev:
Min häst slutade när jag la in en matta som tog bort ljudet som blev av skrapandet. Tror han ville ha lite uppmärsamhet.

Han höll iofs på när ingen var där, typ tidigt på morgonen.

Mattan som jag la in var typ en heltäckningsmatta UTAN "ÖGLOR" alltså en platt matta. Ca 1x1,5 m så det täckte där han stod och skrapade. Förankrade den med all låta en bit sticka ut utanför och åt ena sidan av boxen.

Det var mitt tips som hjälpte mig...

Lycka till

gud vilken smart ide!! :bow: :bow:
det måste jag ta och prova... min är verkligen sån att ju mer saker låter desto roligare är det... fast det har iof fungerat hyfsat med ignorering, fast han är ju som tokig till en början när han märker att jag inte bryr mig :mad: gäller att ha tålamod alltså :idea: sen berömmer jag mycket om han medans jag pysslar med honom slutar upp med dumheter och står still....funkar det oxå, för det mesta iaf.. Skälla ska man ju inte ge sig på, spec. inte om hästen är lättstressad.. skrapandet blir bara värre då :crazy:

min lilla herre hade en skarp period ett tag, alltid när han stod i stallgången och man gick ifrån honom började han, början sa jag till honom, men tillslut ignorerade jag honom bara och efter ett tag slutade han. Så det var troligtvis bara en uppmärksamhets grej.
Jag tror oxå på gummimattan, min häst skrade aldrig när han stod uppbunden utomhus utan bara på betonggolvet i stallet där det hördes ordentligt :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 299
Senast: Badger
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama